-

Marketeers lopen weg met mobile programmatic

Voorraden én uitgaven aan mobile programmatic buying exploderen momenteel. De verkopers gaan voorop in hun focus op mobile. Maar ook de uitgaven aan onder andere mobile real-time bidding nemen wereldwijd gigantisch toe. In Europa in het vierde kwartaal van vorig jaar met maar liefst 331 procent.

Dit concludeert PulsePoint in het Programmatic Intelligence Report 2014. Ook desktop programmatic-uitgaven aan real time bidding nemen fors toe. Maar wel met lagere cijfers: 214 procent in Europa in het vierde kwartaal van 2014.

Focus op mobiel

plaatje pulse2De verdeling van mobiel, video en display in programmatic buying is nog niet gelijk onder verkopers en kopers. Zo richten Amerikaanse mediaverkopers bijna 40 procent van hun reclamevoorraad op mobile programmatic. 33 procent is voor video bestemd en 28 procent voor display.

Kopers daarentegen richten hun pijlen nog het meest op display met 41 procent van het totale programmatic-budget. Mobile (30 procent) en video (29 procent) volgen met afstand, aldus eMarketer.

Europa en Azië halen in

Programmatic-voorraden en -uitgaven nemen wereldwijd fors toe. Amerika gaat momenteel aan kop met 53 procent van de totale mediavoorraad bestemd voor programmatic. Maar Europa (25 procent) en Azië (12 procent) zijn aan een inhaalslag bezig.

Zo groeide de mobile programmatic-voorraad in Azië met 192 procent en de desktop-voorraad met 83 procent. In Europa was de groei 177 procent voor mobiel en 80 procent voor desktop. Amerika liet de ‘minste’ cijfers zien met 150 groei van mobile programmatic-voorraad en 57 procent van desktop.

Nu steeds meer voorraad de programmatic-markt opkomt, nemen ook de uitgaven gestaag toe. Wereldwijd werd vorig jaar een groei van 291 procent voor mobile programmatic-uitgaven gemeten. En 245 procent voor desktop-uitgaven.

eMarketer verwacht daarom dat de uitgaven aan mobile programmatic reclame dit jaar de desktop-uitgaven zal inhalen en een aandeel van 56,2 procent pakt op het totale programmatic-budget. Om vervolgens volgend jaar door te stoten naar een aandeel van bijna 70 procent.

plaatje pulse

Het volledige Programmatic Intelligence Report 2014 van PulsePoint is hier te downloaden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond