-

Nederlandse webshops wereldkampioen supersnel leveren

Nederlandse webshops lopen internationaal voorop met het snel bezorgen. Bij Nederlandse webshops kunnen klanten steeds vaker tot ’s avonds laat bestellen voor levering de volgende dag, terwijl webshops in omringende landen vaak nog een tijdgrens van 14.00 uur hanteren. Dat blijkt uit onderzoek van Global Webshop Logistics, een samenwerkingsverband van de Vrije Universiteit Amsterdam en consultancybureau E-sharp.

Deze instanties onderzochten de logistieke dienstverlening van duizend webshops in acht grote landen. Uit het onderzoek blijkt ook dat webshops steeds vaker geen verzendkosten rekenen vanaf een bepaald aankoopbedrag en dat klanten van webshops uit steeds meer aflevermogelijkheden kunnen kiezen. Wel lopen Nederlandse webshops achter in het aanbieden van de mogelijkheid om in het buitenland een bestelling te laten bezorgen.

Logistieke dienstverlening wordt commercieel gezien steeds belangrijker, aldus onderzoekers Sander de Leeuw (VU) en Nando van Essen (E-sharp). Hoewel internationaal gezien Nederland nog nauwelijks meespeelt zijn er voor Nederland kansen om te concurreren op laat bestellen en verzenden van bestellingen naar het buitenland, maar dit is een terrein waar nog weinig aandacht aan wordt besteed.

In een paar jaar tijd hebben Nederlandse distributiecentra en pakketvervoerders een enorme verkorting van de levertijd tot stand gebracht; in 2010 hanteerden de meeste webshops in Nederland nog een besteltijd tot uiterlijk 18.00 uur voor levering de volgende dag. Ongeveer 60 procent van de webshops in Duitsland, Engeland, Verenigde Staten en Scandinavische landen hanteert op dit moment nog een tijdgrens van 14.00 uur om een online order nog dezelfde dag te kunnen verzenden.

De grootste ergernis van webshopklanten is het in rekening brengen van verzendkosten. Uit het onderzoek blijkt dat bij zo’n 45 procent van de webshops in de grote e-commerce landen Engeland en de Verenigde Staten de verzendkosten gratis zijn boven een minimum aankoopbedrag. Ongeveer 35 procent van de Duitse webshops hanteert deze regel, 28 procent van de Nederlandse webshops kiest hiervoor. Gratis verzendkosten, ongeacht het aankoopbedrag, wordt door 18 tot 20 procent van de webshops gehanteerd in Nederland, Duitsland, Engeland en Australië.

Een belangrijke trend onder webwinkels is het aanbieden van meerdere manieren om een product te ontvangen: steeds vaker kunnen klanten kiezen waar en wanneer ze hun bestelling willen laten bezorgen of ophalen bij een afhaalpunt. Vooral op gebied van afhalen is er een stormachtige ontwikkeling gaande. Webshops in Noorwegen, Zweden en Duitsland bieden op grote schaal de gelegenheid om af te halen via een netwerk van landelijke afhaalpunten van derde partijen zoals DHL en Kiala dat in Nederland bieden. Voor wat betreft afhalen bij een eigen afhaalpunt van de webshop laten Nederlandse webshops veruit het hoogste percentage zien.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond