-

Ondanks opkomst digitaal betalen blijft cash belangrijk

Ondanks de grote belofte van mobiele betaaloplossingen, blijft cashgeld de komende jaren onverminderd belangrijk. Vergeleken met andere West-Europese landen behoort Nederland wel bij de landen waar de rol het sterkst verandert. Dat blijkt uit een nieuw verschenen onderzoek.

Als we sommige voorspellingen mogen geloven, zijn de eerste cashloze samenlevingen in de maak. Een belangrijkste stap daartoe is de omarming van digitale betaalmiddelen. Binnen afzienbare tijd zou bijvoorbeeld een groot deel van de consumenten overstappen op betalen per mobiele telefoon. Maar hoewel dit impliceert dat cashgeld steeds minder gebruikt zal worden, wijzen cijfers daar niet op. Zo blijkt uit een rapport van PYMNTS waarin het vooruitblikt op de komende vijf jaar.

Ten opzichte van die West-Europese landen is het aandeel cashgeld in Nederland wel relatief klein. Net iets meer dan zeven procent van het totaal. Alleen in Zweden (aandeel cash is zes procent) en Zwitserland (vijf procent) wordt er nog meer elektronisch betaald.

Dat het aandeel niet zo groot is wil uiteraard niet zeggen dat cashgeld is verdwenen uit het leven. Het betaalbedrijf dat opdracht gaf voor het rapport heeft PYMNTS ook laten kijken naar het daadwerkelijke gebruik van contanten. En met het groeien van economieën neemt ook dat zichtbaar toe. Het gebruik van cashgeld plust tot 2021 in de vijftien West-Europese landen met 0,7 procent. Niet in alle landen wordt die trend overigens even sterk waargenomen. In Nederland is het groeipercentage met -2 procent juist negatief. Alleen in Ierland en Finland gaat dat nog iets harder.

Zoals de Europese Centrale Bank vorig jaar al concludeerde: mobiel betalen is dan wel in opkomst, driekwart van alle betalingen aan Europese kassa’s wordt nog altijd contant gedaan. In eigen land ligt dat percentage beduidend lager. Onderzoek van Betaalvereniging Nederland en de Nederlandse Bank laat zien dat de betaalkaart hier een stuk belangrijker is. Nog ‘maar’ 45 procent van de aankopen in winkels en horeca wordt contact afgerekend. Een percentage dat de afgelopen twee jaar daalde.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond