-

Onderzoek: content marketing nog in kinderschoenen

In de omgang met content zijn veel bedrijven in ons land nog wat ambivalent. 62 procent van hen heeft wel een contentstrategie, maar bijna de helft legt deze niet vast.

plaatje contentRuim een derde van de Nederlandse bedrijven die eraan doen, werkt daarbij met specifieke doelstellingen die tevens worden gemeten. Zo’n 35 procent heeft deze ook, maar meet deze achteraf niet. En 29 procent zegt helemaal geen doelstellingen te hebben. Dat blijkt uit onderzoek van ContentCorp.

Verhogen van traffic belangrijkste doel

Wie wel contentdoelen heeft opgesteld richt zich vooral op het verhogen van traffic naar de website (86 procent), gevolgd door het vergroten van engagement en merkbekendheid. Voor het meten van succes zijn sitebezoek (72 procent), links en reviews (54 procent) en nieuwe fans of volgers (45 procent) de meest gebruikte KPI’s.

De meest effectieve contentkanalen zijn achtereenvolgens: Facebook, LinkedIn en Twitter. YouTube en Pinterest zouden juist totaal niet effectief zijn, evenals webinars en branded contenttools. En wat betreft de soort content doen fysieke evenementen, infographics en video’s het bovengemiddeld goed.

Meeste effectieve contentkanalen

  1. Facebook
  2. LinkedIn
  3. Twitter

Minst effectieve contentkanalen

  1. YouTube
  2. Pinterest
  3. Tumblr
Twitter meest gebruikt

Maar wat de ondervraagde contentmarketeers als meest effectieve kanalen zien, zijn niet per se de kanalen die het vaakst worden ingezet. Zo gebruikt 95 procent Twitter, 87 procent zet Facebook in en 73 procent gebruikt LinkedIn voor de verspreiding van content. YouTube volgt op de vierde plek met 46 procent. SnapChat wordt door geen van de ondervraagden gebruikt, evenals StumbleUpon.

Fysieke evenementen meest effectief

En wat type content betreft? Dan zijn fysieke evenementen, infographics en video’s het meest effectief. Social media-content (anders dan blogs) wordt slechts als gemiddeld effectief gezien. Terwijl webinars en branded content tools door de meerderheid als niet-effectief worden ervaren.

Meer highlights:

  • 65 procent van de organisaties ziet het structureel maken van effectieve content en content van hoge kwaliteit als grootste uitdaging op het gebied van content marketing.
  • Native advertising is vooral nog een buzzwoord: twaalf procent zet het in.
  • De meeste content wordt in minder dan twee uur
  • Content marketeers zijn het meest tevreden over de tools die zij gebruiken, de doorlooptijd voor het maken van content en het kennisniveau van hun contentspecialisten.

Het volledige Contentonderzoek 2015 van ContentCorp kan hier gratis aangevraagd worden.

*) Een deel van dit artikel werd eerder gepubliceerd in het oktobernummer van Emerce magazine (#143)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond