Onderzoek: Online shopper shopt liefst vanaf de bank
Online winkelen kun je tegenwoordig op elk gewenst apparaat en vanaf (bijna) elke locatie doen. De afgelopen jaren zijn aan- en verkopen via smartphones dan ook verder toegenomen. Maar alhoewel de smartphone zich prima leent om overal te gebruiken, shoppen consumenten het liefst thuis op de bank.
Dat blijkt uit een onderzoek van Blauw Research in opdracht van Marktplaats Zakelijk. 7 op de 10 geeft aan zijn of haar smartphone te gebruiken voor oriëntatie en in sommige gevallen mobiele aankopen. Ruim de helft (55 procent) van de mobiele kopers is man, terwijl niet-kopers vaker (58 procent) vrouw zijn.
Gemak dient de mens
In het onderzoek geeft maar liefst 82 procent van de mobiele shoppers aan zich vaak thuis op een mogelijke aankoop te oriënteren. Ook de daadwerkelijke aankoop doen deze shoppers vooral thuis.
Een veelgenoemde reden dat mensen hiervoor kiezen is het gemak en het bijbehorende comfort. Bijna de helft van de respondenten (42 procent) geeft aan het liefst vanaf de bank hun aankopen te doen, terwijl het gebruiksgemak van de Marktplaats Zakelijk app 38 procent weet te verleiden tot een mobiele aankoop.
Redenen die gebruikers weerhouden om via hun smartphone een aankoop te doen zijn een te klein scherm (53 procent), waardoor tegelijkertijd volgens een deel van de respondenten tekst en afbeeldingen vaak niet bekeken kunnen worden (38 procent). Daarnaast geeft één op de vijf aan het niet veilig te vinden om mobiel aankopen te doen.
Vooral kleine aankopen
Deze houding over de veiligheid van mobiele aankopen komt terug in de aanschafwaarde. Relatief dure aankopen worden namelijk door 44 procent van de respondenten liever niet via een smartphone gedaan.
Het zijn daarom vooral kleine aankopen die mobiel plaatsvinden. Van de respondenten geeft 29 procent aan speelgoed en games mobiel aan te kopen, terwijl de aankoop van kleding en schoenen (28 procent) maar ook huis-, tuin- en bouwgereedschap (25 procent) vaak via de smartphone plaatsvindt.
Kansen liggen er vooral voor aanvragen van een proefrit, omdat 31 procent van de respondenten aangeeft te overwegen dit mobiel te willen doen. Voor de aanvraag van financiële producten als een hypotheekgesprek zijn er nog een aantal hordes te nemen. Naast de impact die dit soort aankopen hebben, vinden de respondenten het ook een complexe handeling. Voor een hypotheekgesprek zijn bijvoorbeeld veel gegevens vereist. Mensen willen deze gegevens vaak rustig controleren en kunnen archiveren.
Mobiele kopers
Marktplaats zag de afgelopen jaren al dat haar gebruikers steeds intensiever en vaker via mobiele apparaten handelen. Inmiddels komt bijna de helft van het webverkeer van Marktplaats Zakelijk via smartphones. Het onderzoek van Blauw Research laat zien dat van deze mobiele bezoekers 13 procent ook daadwerkelijk een aankoop doet. Omdat 87 procent zich voorlopig vooral via mobiel oriënteert, biedt dit kansen voor adverteerders. De aankoopdrempel kan daarbij worden verlaagd door de getoonde productadvertenties mobielvriendelijk te maken, waardoor tekst en afbeeldingen goed zichtbaar zijn.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond