-

Diverse onderzoeken uit binnen- en buitenland tonen aan: Mobile first

Vraag een gemiddelde Nederlander wat hij erger vindt: zijn portemonnee gerold of zijn mobiel volledig gecrasht en de kans is groot dat hij voor het laatste gaat. We zijn vergroeid met onze mobiel en we doen er steeds meer mee. Diverse onderzoeken onderschrijven vanuit verschillende invalshoeken het belang voor marketeers om ‘mobile first’ te gaan denken en opereren.

M-commerce groeit

De afgelopen jaren is het aandeel van mobiel in de totale e-commerce omzet hard gestegen. Recentelijke onderzoeken tonen aan dat ‘m-commerce’ een blijvertje is. Even wat cijfers op een rij ten aanzien van e-commerce en mobiel. Volgens Gartner zal (in de V.S.) mobile engagement en mobiele gedrag van shoppers er toe leiden dat e-commerce omzet via mobiel stijgt met ten minste 50 procent in het jaar 2017.

Deze voorspelling zorgt er voor dat straks zeker twee miljard dollar in online winkelen valt toe te rekenen aan het vergemakkelijken van het doen van mobiele aankopen. Denk aan het versnellen van het check-out proces door het prefillen van gegevens te faciliteren en het koppelen van creditcardinformatie om een aankoop te vergemakkelijken.

Uit de Zanox Mobile Performance Barometer blijkt dat inmiddels mobiele aankopen via een smartphone tablet-aankopen overstijgen. Met 17 procent (smartphone) versus 13 procent (tablet) en een stijging in sales van maar liefst 55 procent ten opzichte van een jaar geleden, blijkt dat smartphones het e-commercelandschap aan het veranderen zijn. In totaal wordt 30 procent van alle transacties gegenereerd via tablets en smartphones.

neo2016_afb1De gemiddelde orderwaarde van aankopen die gedaan worden op de smartphone liggen daarentegen nog altijd lager dan die van de tablet.

Ook als we kijken naar de recent verschenen Thuiswinkel Markt Monitor 2016  zien we hierin het groeiende belang van mobiel voor e-commerce:

neo2016_afb2

Inmiddels doen we in Nederland ruim zes miljoen aankopen met onze mobiele telefoon die tezamen met 403 miljoen euro vier procent van alle online bestedingen vertegenwoordigen. Ten opzichte van het eerste half jaar in 2015 zien we in dit jaar een stijging hierin van 88 procent en ook de gemiddelde orderwaarde stijgt.

neo2016_afb3

Mobiele e-mailmarketing

Als we kijken naar e-mail(marketing) en mobiel, blijkt uit cijfers van Litmus dat wereldwijd 56 procent van alle opens van e-mail inmiddels plaatsvindt op mobiel.

neo2016_afb4
Nederlandse cijfers uit het Nationaal E-mail Onderzoek 2016 onderstrepen dit. Ook hieruit blijkt dat E-mail het meest gelezen wordt op mobiel. 37 procent van de respondenten geeft aan dat dit hun voorkeursapparaat hiervoor is, gevolgd door de laptop met 30 procent.

neo2016_afb5

neo2016_afb6

Als we kijken naar de tendens door de jaren heen, dan zien we inderdaad sinds de eerste publicatie van het Nationaal E-mail Onderzoek in 2013 dat het lezen van e-mail op mobiel vanaf 2014 groeit. Gemiddeld 30 procent gaf de voorkeur aan de smartphone als favoriete device voor het lezen van e-mails in 2014; in 2016 bedraagt dit 37 procent. De verwachting is dat dit percentage elk jaar met enkele procentpunten zal blijven stijgen.

Kijken we naar de verschillende ondervraagde leeftijdsgroepen, dan zien we wel verschillen in het lezen van e-mail op een smartphone en op laptop. Van alle Nederlanders heeft gemiddeld 80 procent een smartphone. De jongste leeftijdsgroepen scoren het hoogst met een gemiddelde van 96 procent, maar ook een groot aantal 65-plussers bezit een smartphone. Dit geldt voor meer dan de helft (55%) van deze leeftijdsgroep (bron: Trend in Digitale Media van onderzoeksbureau GfK).

Dat gemiddeld 80 procent van de Nederlanders een smartphone bezit, betekent nog niet dat ook 80 procent van de Nederlanders zijn smartphone erbij pakt om zijn e-mails te lezen. Het klopt dat Nederlanders jonger dan 45 een voorkeur uitspreken voor de smartphone als het device waarop zij e-mails lezen, maar daarna wijzigt deze voorkeur. Voor 45-plussers is toch nog de laptop het favoriete leesapparaat voor e-mails.

neo2016_afb7

Ondanks het feit dat niet alle leeftijdscategorieën helemaal ‘mobile’ zijn, zijn goed werkende mobile responsive templates in je e-mail marketingberichten en -campagnes zijn een absolute must. Zeker als je een (r)etailer bent of groothandel die online producten verkoopt. Je wil immers dat de mobiele ervaring vanuit e-mail naadloos aansluit op de mobiele ervaring in je webshop en dat je volledig geoptimaliseerd bent voor mobiele conversies. Want neem maar van mij aan: mobiel e-mails lezen en mobiel shoppen zal de komende jaren alleen maar toe nemen.

 

Deel dit bericht

1 Reactie

Remy Bergsma

De mobiele ervaring op het gebied van e-mails valt helaas nog erg tegen. Vooral B2B is er nog veel te winnen. Websites zijn langzaamaan steeds meer responsive, maar e-mail heeft nog een flinke stap te zetten. Het feit dat steeds meer mensen e-mail (alleen) op mobiele devices gebruiken, zou een flink signaal voor marketeers moeten zijn om ook de e-mails daarop af te stemmen.

Geen responsive e-mail = verloren tijd en moeite van het verzenden én het lezen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond