-

Onderzoek: online reviews bepalen vakantieboeking

Het is weer zomertijd. En met het stijgen van de temperatuur neemt ook de zin in vakantie weer toe. Snel nog even online een vakantie boeken? Grote kans dat de online reviews erbij gepakt worden.

Dat concludeert eMarketer op basis van Engels onderzoek van GfK voor CMA. 54 procent van de Engelsen van 16 jaar en ouder gebruikt online reviews voor product- of service-informatie. En dan drukt de 55-plusgroep (42 procent) dit percentage nog flink. Van de 16- tot 54-jarigen gebruikt 61 procent de online recensies om een beeld te vormen van producten of diensten.

emarketer-1
Sterke verschillen per sector

Maar het effect van het lezen van online reviews verschilt sterk per sector. Zo leiden de reviews niet in alle sectoren direct tot een aanschaf. Reizen en hotels gaan voorop. Zo gebruikt 24 procent van de Engelsen de reviews om een vakantie of stedentrip aan te schaffen of te plannen. Elektronische producten volgen op de tweede plaats met 18 procent.

Top 6 categorieën waarvan Engelsen de online review gebruiken voor een aankoop

  1. Reizen en hotels (24 procent)
  2. Elektronische producten (18 procent)
  3. Boeken (8 procent)
  4. Muziek (8 procent)
  5. Huis opknapproducten (6 procent)
  6. Schoonheidsproducten (6 procent)
Vooral millennials gebruiken online reviews

Uiteraard zijn jongeren meer gericht op internet en vanzelfsprekend ook online reviews bij het boeken van een vakantie. Maar hoe ziet de verdeling van bronnen er eigenlijk precies uit bij het boeken van een uitstapje?

BDRC Continental deed onderzoek en kwam tot de conclusie dat vooral Engelse internetgebruikers van 20 tot 34 jaar (de millennials) zich lieten beïnvloeden door online reviews. 40 procent van hen gebruikt review sites en social media bij het doen van een boeking. Onder 35- tot 54-jarigen is dit 27 procent en onder 55-plussers 22 procent, overigens ook geen slechte scores.

emarketer-2

Meer highlights:

  • Naar schatting wordt 23 miljard pond aan Engelse consumentenuitgaven mogelijk beïnvloed door online reviews.
  • Consumenten vertrouwen online reviews. 76 tot 80 procent van de Engelse consumenten die gebruik maakten van reviews voor het doen van een aankoop dacht dat de review geschreven was door een oprecht iemand.

Het volledige onderzoek Online reviews and endorsements van GfK voor CMA is hier te downloaden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond