Pre-rolls minst storend bij videoreclame

Qua reclames storen video-kijkers zich het minst aan pre-rolls. Iets minder dan een vijfde (17 procent) vindt dit type videoreclame vervelend, zowel op de desktop of laptop als op de mobiel.

Dat blijkt uit onderzoek van IPG Media Lab en YuMe onder 6.864 deelnemers. Niet alleen worden pre-rolls minder interrumperend gevonden, wat niet vreemd is aangezien ze voorafgaand aan content worden afgespeeld in plaats van gedurende. Maar video-kijkers beoordelen de pre-rolls bovendien als informatiever en prettiger dan andere formats.

Mid-rolls grote ergernis

Anders is dat bij mid-roll reclames, die bij velen op de computer (53 procent) en smartphone (72 procent) tot ergernis leiden. Mid-rolls worden beduidend beter ontvangen op de grotere schermen. Niet opvallend aangezien tv-kijkers natuurlijk gewend zijn aan reclames tijdens het kijken.

Out-stream matig ontvangen

Ook out-stream reclames, videoreclames die buiten video’s maar bijvoorbeeld tussen twee paragrafen in een stuk tekst worden afgespeeld, worden als een stoorzender gezien. Met name op de smartphone. Bijna tweederde van de smartphonegebruikers (60 procent) zegt dit type reclame maar matig te vinden.

Waar het meer succesvol is? In artikelen die contextueel relevant zijn, zoals een videoreclame voor een restaurant in een artikel over voeding.

Aankoopintentie aangewakkerd?

Storend of niet, de reclameformats worden vooral op de smartphone bijna even overtuigend. Zo geeft 8 procent van de pre-rollkijkers en out-streamkijkers via de smartphone aan van plan te zijn een aankoop te doen de komende maand.

Op de computer is de aankoopintentie na het zien van out-streamreclame juist afgenomen (-3 procent) en ‘wint’ de mid-roll met 4 procent.

*) Een deel van dit artikel werd eerder gepubliceerd in het juninummer van Emerce magazine (#159).

Het volledige onderzoek Ad Format (R)evolution van IPG Media en YuMe is hier gratis aan te vragen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug