-

Prijs en bezorgingopties zijn belangrijkste factoren voor online kopers

Online klanten kijken eerst naar de prijs en daarna naar de verzendkosten. Als mensen online gaan shoppen, is in de US en UK Amazon.com meestal de eerste site die wordt bezocht. Dit blijkt uit het The future Shopper 2018 report van digital consultancy Salmon en Wunderman Commerce.

In het rapport worden de resultaten besproken van een onderzoek over online aankopen onder Amerikaanse en Britse consumenten. Dit onderzoek is gehouden om inzicht te krijgen in hoe consumenten hun online aankopen doen en hoe zich dit in de toekomst gaat ontwikkelen. Voor dit onderzoek hebben 3.500 respondenten uit Amerika en Verenigd Koninkrijk een vragenlijst ingevuld.  

Prijs en bezorging

Aankoopprijs en gratis levering worden als de twee belangrijkste factoren gezien voor consumenten die online shoppen. Ruim 64% van de respondenten uit het onderzoek gaf aan dat de hoogte van de prijs het belangrijkst is in hun overweging om tot een online aankoop over te gaan. 54% vindt gratis bezorging het belangrijkst. Ook het merk is voor 39% van de respondenten een belangrijke factor om online te kopen. Voor 55% van de respondenten draagt gratis levering bij aan een uitstekende online koopervaring en bij de helft draagt een snelle levering bij aan een belangrijke koopervaring.

Het effect van Amazon

Amazon heeft invloed op de huidige manier van online shoppen: 22% van de online kopers verwacht namelijk dat hun aankoop binnen 12 uur wordt verzonden en 43% verwacht dat de bestelling binnen 24 uur geleverd wordt. Onder Amazon Prime Members ligt dit percentage met 59% zelfs nog hoger. Slechts 5% van de Amazon Prime Members vindt een levertijd van meer dan drie dagen acceptabel. Van de niet-Amazon Prime Members vindt 13% het acceptabel als een bestelling meer dan drie dagen duurt om te leveren.

Steeds meer online aankopen

Iets minder dan de helft (43%) van de aankopen in het Verenigd koninkrijk gebeurt online. Ruim een derde (35%) hiervan gaat via Amazon. In Amerika wordt 49% van de aankopen online gedaan en van deze online aankopen is meer dan de helft gekocht op Amazon. 80% van de kopers bekijkt eerst reviews en productprijzen op Amazon, voordat ze een aankoop doen in een fysieke winkel of een andere webshop. Van de respondenten die als eerste Amazon bekijken als ze een product willen kopen, koopt 55% daadwerkelijk het product op Amazon.

Deze platformen worden als eerste bekeken als de respondenten wat willen kopen:

  • 51% kijkt eerst op Amazon
  • 11% start op eBay
  • 6% gaat direct naar de website van een specifiek merk
  • 7% opent direct een website van een retailer
  • 3% start op social media platformen
Concurreren met Amazon

Consumenten kunnen verleid worden om hun aankoop niet op Amazon te doen. 46% geeft namelijk aan niet bij Amazon te kopen als er ergens anders een betere productprijs wordt geboden. Als een alternatieve webshop betere verzendopties aanbiedt, laat 25% van de online kopers Amazon zelfs helemaal achterwege. Dit geldt ook voor een loyaliteitsprogramma’s. Een kwart van de respondenten stapt ook over als de webshop een aantrekkelijk loyaliteitsprogramma heeft. Verder hechten respondenten nog steeds waarde aan een bezoek aan een fysieke winkel. Ruim 24% van de respondenten wilt een bezoek brengen aan een fysieke winkel.  

Niet alles wordt online gekocht

Niet alle producten worden graag online gekocht. Bij sommige producten hebben de respondenten nog steeds de voorkeur om hun aankopen in fysieke winkels te doen. Toch vindt 84% van de respondenten het geen probleem om entertainment artikelen online aan te schaffen. Bij slechts 64% van de respondenten geldt dit ook voor luxe goederen. Een derde van de respondenten bestelt de boodschappen online. Hiervan doet 36% de boodschappen via een retailer, 19% via een marketplace en 11% via de website van een specifiek merk.

Het is voor bedrijven belangrijk om innovatief te zijn. Maar liefst 87% van de millennials geeft aan meer geneigd te zijn om te winkelen in een shop die digitaal innovatief is. Meer dan de helft van de online respondenten uit de UK heeft zelfs het gevoel dat ze op digitaal vlak verder gevorderd zijn dan sommige retailers. Dit geldt voor 76% van de respondenten in de VS. 55% van de Britse en 79% van de Amerikaanse respondenten kijkt ook uit naar de komst van de cashloze winkels zoals Amazon Go. Minder dan de helft van de Britse respondenten voelt zich comfortabel bij het kopen via een spraakassistent. Dit geldt voor 71% van de Amerikanen.

Inspelen op de toekomst

Tim Bosch, e-commercespecialist en marketingmanager bij Wunderman Commerce, is van mening dat het lastig kan zijn voor merken om te navigeren in het complexe en uitgestrekte landschap van de moderne e-commerce. Weten welke kanaal het beste is voor een bepaalde doelgroep en waar deze klanten uiteindelijk hun geld online spenderen is een uitdaging. Maar buiten dat is het is allang niet meer genoeg om je producten te verkopen via één kanaal. Het inzetten van evenwichtige verkoopmethodes is op dit moment essentieel voor merken om te overleven in de competitieve e-commerce markt.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond