-

Onderzoek: de enorme groei van social shopping

Social media beïnvloedt shoppers meer en meer. Zowel online als offline. Maar liefst 52 procent van de Facebookgebruikers zegt dat het platform impact heeft op welke producten ze kopen. Een flinke groei in vergelijking met vorig jaar toen nog ‘slechts’ 36 procent van de gebruikers dit aangaf.

plaatje digitas4Van de Pinterestgebruikers laat 46 procent zijn shoppings beïnvloeden, 43 procent ziet een impact door Instagram en 36 procent raakt beïnvloedt door Twitter. Dit concludeert DigitalsLBi na een uitgebreid, wereldwijd onderzoek. Meer dan 1.000 internetgebruikers van 18 jaar en ouder werden in 17 landen, waaronder Nederland, ondervraagd naar hun shopgedrag.

Wat de consument wil? Een multi-screen beleving, personalisatie en social shopping. We willen meer dan ooit tijd en geld besparen en kunnen kiezen op welke manier we shoppen.

Direct kopen via social media

Social shopping direct via het platform wordt nog niet in grote getale gedaan. Maar het neemt wel toe. Inmiddels doet 28 procent van de sociale netwerkgebruikers weleens een directe aankoop. En de overall invloed is onmiskenbaar. Zo zegt 66 procent van de shoppers online reviews te lezen voor het doen van online aankopen. En 36 procent doet dat zelfs voor instore aankopen.

Personalisatie is de sleutel

plaatje digitasPersonalisatie is dé weg naar de portemonnee. Zo zegt 62 procent van de consumenten meer uit te geven en/of terug te komen bij een gepersonaliseerde koopbeleving. Nog eens 27 procent gaat actief op zoek naar persoonlijke aanbiedingen wanneer ze online shoppen.

75 procent logt in op e-commerce sites om product personalisatie (34 procent) te krijgen of persoonlijke voorkeuren te zien op basis van eerder gekochte items (40 procent).

En de hang naar personalisatie gaat verder dan alleen online. 70 procent van de shoppers wereldwijd zegt eerder geneigd te zijn om nieuwe instore technologieën zoals GPS- en wifi-tracking te omarmen als ze in ruil daarvoor persoonlijke voordelen zouden krijgen.

Kassarij ontlopen

De smartphone heeft onze manier van shoppen totaal veranderd. Zo doen we steeds vaker aan mobile commerce. In Amerika kocht 44 procent van de consumenten de afgelopen 30 dagen iets via de mobiel. In Europa ligt dit percentage lager, op gemiddeld 20 procent.

plaatje digitas3

We gebruiken de smartphone daarnaast ook in de winkel om stiekem of minder stiekem te zoeken naar de beste prijzen voor een product (85 procent dit jaar in vergelijking met 72 procent vorig jaar). En 62 procent van de consumenten wereldwijd zou maar al te graag kunnen betalen met het ding, om rijen voor de kassa te ontlopen.

Meer highlights:

  • 43 procent van de Nederlandse consumenten zou graag willen dat verkoopmedewerkers met een tablet betalingen kunnen verwerken zodat we niet naar een kassa hoeven te zoeken.
  • 39 procent van de Engelse consumenten wil best een virtual reality-helm gebruiken om producten te ontdekken die niet in de winkel aanwezig zijn.
  • 58 procent van de Spaanse consumenten zou graag virtueel kleding aanpassen met een digitale spiegel.
  • 37 procent van de Belgen zou graag een mobiele app gebruiken om hun winkelmoment te organiseren naar hun boodschappenlijstje.

Het volledige rapport Connected Commerce 2015 van DigitasLBi is hier te downloaden.

plaatje digitas2

 

Dit bericht is 44 keer gedeeld

1 Reactie

Jacob Lageveen

Leuk artikel maar het is eigenlijk geen nieuws. Social shoppig is met een grote opmars bezig, net als de rest van het digitale winkelen. Via social networking aankopen doen maakt het gewoon allemaal veel makkelijker voor mensen. Daarnaast is het zo dat iedereen natuurlijk leuke plaatjes op Facebook zet van hun aankopen en dat dit mensen stimuleert hetzelfde te doen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond