-

Social Travel 30: KLM neemt het stokje over als de nieuwe nummer 1

Het wintersportseizoen is in volle gang dus het is tijd voor de derde editie van de Social Travel 30. OBI4wan-Buzzcapture heeft op verzoek van Emerce wederom onderzocht welke Nederlandse reismerken in de periode oktober tot en met december het beste presteerden op het gebied van online berichtgeving. Een nieuw seizoen zorgt voor een nieuwe rangschikking.

Sinds de eerste editie is er uitgebreid naar zeventig merken die worden gemonitord met de Brand Monitor van OBI4wan-Buzzcapture. Hoeveel berichten zijn er in de afgelopen drie maanden verschenen op social media, hoeveel bereik hadden deze posts en wat is het sentiment? Op basis van die drie scores wordt de Social Travel Top 30 samengesteld. Met dit kwartaal een nieuwe nummer 1: KLM neem het stokje over van Landal GreenParks in de Social Travel Top 30. En ook de rest van de top 5 ziet er totaal anders uit. KLM steeg zeven plaatsen naar de eerste plaats. Op twee staat TUI, die daarmee veertien plekken omhoog is geklommen. De nummer drie is Ryanair, op vier staat de oude nummer 1, Landal GreenParks, en de top 5 wordt vervolmaakt door GOGO tours, de hoogste nieuwe binnenkomer.

Er zijn twaalf nieuwe organisaties binnengekomen in de top 30, waaronder easyJet, srprs.me en @leisure. Zeven reisorganisaties hebben hun positie verbeterd ten opzichte van de vorige editie en dit kwartaal zijn er tien dalers te vinden. Kras behoudt de negende plek in onze Social Travel 30.

Wat valt op?

In de top 30 is er opvallend veel ruimte voor vliegvelden dit kwartaal. Niet alleen Schiphol, maar ook Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport staan in de lijst. Dit heeft voornamelijk te maken met de berichtgeving in december over de reizigersaantallen van het jaar 2017. Zo blijkt uit een artikel van KASSA dat er in het derde kwartaal van 2017 een recordaantal van 22 miljoen reizigers via de Nederlandse luchthavens hebben gereisd. Bijna zeshonderdduizend hiervan vlogen via Rotterdam The Hague Airport.

Op plaats 23 is SNP natuurreizen nieuw binnengekomen. Deze reisorganisatie, onderdeel van ANWB, richt zich op reizigers met een liefde voor de natuur. Natuur zorgt voor mooie plaatjes, dus het is niet verrassend dat #snpnatuurreizen veel wordt gebruikt op Instagram.

Luchtvaartmaatschappijen het meest genoemd

Kijkend naar het volume van de berichten per organisatie vinden we ook deze editie weer grote namen in de top 5. KLM, Transavia, Ryanair, TUI Nederland en Landal GreenParks hebben in het vierde kwartaal van 2017 het hoogste volume behaald. Opvallend is dat vooral luchtvaartmaatschappijen veel genoemd zijn de afgelopen maanden. Er verschenen ruim zeventigduizend berichten over KLM, Ryanair en Transavia. Dit had onder andere te maken met honderden berichten over de stakingsplannen van de Ryanair-piloten in verschillende Europese landen en het nieuws dat Norwegian Air gaat concurreren met KLM op de route Amsterdam-New York.

Ook Landal GreenParks werd de afgelopen drie maanden meer dan zesduizend keer genoemd. Dit had vooral te maken met het feit dat alle parken van Landal sinds december Green Key-gecertificeerd zijn. Ook werd er veel gesproken over het feit dat je dit jaar samen met je huisdier vuurwerkvrij oud en nieuw kon vieren op de parken van Landal.

PR: Anthony Fokker en een nieuwjaarswens

Wat betreft het bereik van de berichten scoorden de luchtvaartmaatschappijen ook hoog. KLM en Ryanair hadden het meeste potentiële bereik. Dit bericht over de foto van Anthony Fokker op de staart van een KLM-vliegtuig ging met een potentieel bereik van ruim twaalf miljoen mensen aan kop.

Naast de luchtvaartmaatschappijen hadden TUI Nederland en Corendon het meeste potentiële bereik. Zo bereikte deze nieuwjaarswens van actrice Sanne Vogel met de hashtag #TUI dertigduizend mensen.

Sentiment: Reizigers houden van niche-organisaties

Net als de vorige editie zien we een opvallend verschil in de top 5 als je alleen kijkt naar het sentiment. Organisaties die zich richten op een nichemarkt genereren over het algemeen meer positief sentiment dan de grote reisorganisaties. Net als de vorige editie scoort Primavera Reizen het beste. Bijna de helft van de berichtgeving over deze organisatie is positief en de andere helft neutraal. Echter was het dit kwartaal niet genoeg om de top 30 te halen.

Ook Natuurhuisje.nl en Elizawashere richten zich op een nichemarkt en scoren een hoog positief sentiment. Natuurhuisje.nl realiseerde bijna 15 procent positief sentiment en Elizawashere meer dan 9 procent. We kunnen hieruit concluderen dat organisaties die zich specialiseren een positieve beleving bieden en dat dat graag wordt geuit via social media.

Invloedrijke gebeurtenissen: Ryanair en sneeuw in de Alpen

In september kondigde Ryanair aan duizenden vluchten te zullen annuleren wegens personeelstekort. Ook in het laatste kwartaal van 2017 hielden deze geannuleerde vluchten de gemoederen flink bezig en zorgden voor een flinke deuk in het imago van Ryanair. Op social media verschenen er honderden berichten over Ryanair in combinatie met geannuleerde vluchten. Zo waren passagiers niet tevreden over de communicatie van de luchtvaartmaatschappij. Toch wist de Ierse maatschappij het imago snel weer op te poetsen met hoge kortingen op tickets en bagagekosten tijdens een Black-Friday promotie van zeven dagen, waardoor de budgetmaatschappij een mooie notering in de top 30 heeft bemachtigd.

Ook de hevige sneeuwval in de Alpen zorgde eind december voor veel gestrande reizigers op vliegvelden en wegen. Enkele skigebieden waren onbereikbaar door de dikke laag sneeuw en anderen werden gesloten wegens lawinegevaar. In het laatste kwartaal van 2017 verschenen ruim vijfduizend berichten op social media over het weer in de Alpen en het lawinegevaar. Schiphol, Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport werden in december ruim tweehonderd keer genoemd op social media in combinatie met de hevige sneeuwval en geannuleerde vluchten vanwege de sneeuw.

lijst top 30

Dit artikel is in samenwerking met Mikki Hoogenboom van Obi4wan tot stand gekomen.

In het onderzoek zijn de volgende organisaties opgenomen: @leisure, ANWB, Beachmasters, Belvilla, Bizztravel, BookerZzz, Booking.com, Bungalowspecials, Center Parcs, Cheaptickets, Corendon, Cruisereizen, CruiseTravel, D-Reizen, De Jong Intra Vakanties, De Vakantiediscounter, EasyJet, Ebookers, Ecart Skitours, Eindhoven Airport, Elizawashere, Eurail.com, Expedia, FOX, GOGO, Hotelspecials, Husk, Jiba, KLM, Kras, Landal GreenParks, Natuurhuisje.nl, Neckermann, NS International, Odyssee, Otravo, Pharos Reizen, Preston Palace, Prijsvrij.nl, Primavera Reizen, Riksja Travel, Roompot Vakanties, Rotterdam The Hague Airport, Ryanair, Schiphol Airport, Schipholtickets, Skikot, Skistuds, Snowblend, SNP Natuurreizen, srprs.me, Stip Reizen, Surfblend, Tix.nl, Transavia, TravelBird, TravelHome, TUI Nederland, Vacanceselect, Vacansoleil, VakantieXperts, Vliegtickets.nl, Vliegwinkel.nl, Vrijuit, Weekendjeweg.nl en World Ticket Center.

Voor het onderzoek is gekeken naar het volume van de berichten op social media, de pr-waarde van de berichten en het positief sentiment van de berichten. Wil je meer weten over de berekening of mis je een organisatie? Neem dan contact met ons op via travel@emerce.nl.

Dit bericht is 378 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond