-

Social Travel 30: luchtvaartmaatschappijen onverminderd populair

In de nieuwe editie van de Social Travel 30 vinden we maar liefst vier luchtvaartmaatschappijen terug. Naast KLM op nummer 1 scoren ook Transavia, Ryanair en easyJet hoog. Allevier staan de maatschappijen in de bovenste helft van de Social Travel 30. 

Sinds de vorige editie van de Social Travel 30 hebben we het aantal reismerken en -organisaties dat wordt gemonitord uitgebreid van zeventig naar bijna honderd. Hoeveel berichten zijn er in de afgelopen drie maanden verschenen op social media, hoeveel bereik hadden deze berichten en wat is het sentiment van de berichten? Op basis van deze drie scores wordt de Social Travel 30 samengesteld. In deze nieuwste editie behoudt luchtvaartmaatschappij KLM de eerste positie en op de vierde positie blijft Landal Greenparks ook staan.

De hoogste nieuwe binnenkomer is de oerhollandse hotelketen Van der Valk. Deze keten kwam binnen op de tweede plaats. Ook op de derde plaats zien we een flinke stijger. Luchtvaartmaatschappij Transavia steeg zeven plaatsen. Op de vijfde plaats vinden we de eerste daler van de lijst. Ryanair zakte van de derde naar de vijfde positie dit kwartaal.

Er zijn zes nieuwe organisaties binnengekomen in de top 30, waaronder Van der Valk, Skyscanner en Preston Palace. Tien reisorganisaties hebben hun positie verbeterd ten opzichte van de vorige editie en dit kwartaal zijn er elf dalers te vinden. KLM, Landal Greenparcs en Eindhoven Airport behouden de positie ten opzichte van de vorige editie.

Wat valt op?

KLM werd het meest genoemd op social media. Eind februari trof een grote stroomstoring het datacentrum van KLM. Dit zorgde voor veel overlast voor reizigers en leidde to vertragingen en annuleringen van vluchten. Het probleem werd relatief snel verholpen en op social media wordt KLM voornamelijk geprezen voor de goede service omtrent de stroomstoring.

Nieuwkomer Van der Valk scoort hoge volumes

Als we kijken naar de volumes van de berichten op social media per organisatie zijn er weinig nieuwe organisaties in de top 5. Naast de luchtvaartmaatschappijen KLM en Transavia hebben Vrijuit, Van der Valk en Corendon dit kwartaal het meeste volume. Opvallend is dat nieuwkomer Van der Valk hier hoog scoort. De hotelketen werd in de afgelopen drie maanden ruim achtduizend keer genoemd op social media. De meeste berichten verschenen omtrent de inloopbijeenkomst over het ontwerp van het Van der Valk Hotel in Lelystad en een brand in een van de hotels in Hoorn. Verder verschijnen er regelmatig selfies van hotelgasten met de hashtag #vandervalk.

Ook Corendon werd dit kwartaal regelmatige genoemd op social media. Er verschenen ruim zevenduizend berichten. Opvallend is dat de touroperator veelvuldig genoemd wordt in combinatie met rapper Boef. Dit heeft te maken met het feit dat Corendon de samenwerking met de rapper heeft stopgezet naar aanleiding van de Snapchat van Boef. De rapper zou in het zomerseizoen een aantal optredens verzorgen voor de jongerentak van Corendon, maar die shows werden door de organisatie gecanceled. Veel mensen op social media waren het eens met de beslissing van Corendon en vonden het de eigen schuld van de rapper.

Luchtvaartmaatschappijen worden het meest besproken in de media

Niet verrassend scoren de luchtvaartmaatschappijen ook dit kwartaal weer hoog op het gebied van PR. KLM, Transavia en Ryanair hadden het hoogste potentiële bereik: honderden miljoenen. Vooral op nieuws- en reviewsites werden de maatschappijen veel genoemd. Dit had voornamelijk te maken met de stroomstoring van KLM en het feit dat Transavia – net als moederbedrijf KLM – stopt met het verkopen van sigaretten aan boord van vliegtuigen.

Naast de luchtvaartmaatschappijen hadden TUI Nederland en Vrijuit het hoogste potentiële bereik. TUI Nederland werd afgelopen kwartaal voornamelijk genoemd op nieuwssites in combinatie met het noodweer op de Canarische Eilanden in februari, waardoor reizigers strandden. Online waren veel reizigers teleurgesteld, maar wel tevreden met de service van TUI.

Natuurliefhebbers en familiemensen zorgen voor positief sentiment voor hotels en huisverhuurders

Zoals elke editie zien we op het gebied van sentiment een groot verschil met de andere top-5 noteringen. Komen KLM en Transavia hoog op de lijst als het gaat om volumes en PR, op het gebied van sentiment scoren kleinschalige organisaties beter. Net als in de vorige editie staat Natuurhuisje.nl weer hoog in de sentimentlijst en heeft daarom een relatief stabiele positie in de Social Travel 30.

In deze editie komt ook Skyscanner nieuw binnen op plaats 15, maar qua sentimentscore staat de vergelijkingssite op nummer 1. De organisatie biedt reizigers de mogelijkheid tot het vergelijken van alle vluchten naar de gewenste bestemming. Veel reizigers bevelen Skyscanner aan – zoals op het reisblog GlobeGirl – en gebruiken de website als een van de eerste pagina’s bij het boeken van een reis.

Naast Natuurhuisje.nl en Skyscanner scoren Bebsy, Eurail.com en Preston Palace hoog op sentiment. Preston Palace won onlangs nog de award voor ‘Familiehotel van het Jaar’ met een overtuigende 84 procet van de stemmen. En ook als gasten in zwaardere tijden verkeren zorgt de hotelketen voor een goed gevoel en een positief sentiment op social media.

Welke gebeurtenissen hebben de reisbranche het afgelopen kwartaal beïnvloed?

Volgens de ANVR is het aantal geboekte reizen naar Turkije enorm toegenomen ten opzichte van vorig jaar. De brancheorganisatie zag een toename van ruim 90 procent in de boekingen naar het vakantieland.

Ook landen als Egypte, Tunesië en Griekenland doen weer mee. Het aantal vakanties stijgt langzaam, ondanks sommige negatieve reisadviezen en recente gebeurtenissen. De voornaamste reden dat er weer geboekt wordt naar deze bestemmingen heeft te maken met de lage prijzen, waar de gemiddelde reiziger toch gevoelig voor is, blijkt ook op social media.

Dit kwartaal was er verder weer veel te doen over de uitbreiding van het vliegveld bij Lelystad. Dat moet vakantieverkeer van Schiphol gaan overnemen, maar ondervindt veel weerstand van natuuractivisten en omwonenden. In eerste instantie zou de luchthaven op 1 april 2019 opengaan, maar dit wordt zeker een jaar later. Op social media werd het vliegveld van Lelystad het afgelopen kwartaal ruim drieduizend keer genoemd.

Tijdens Emerce Travel op 7 juni a.s. wordt de Social Travel Award uitgereikt aan de best presterende reisorganisatie van het laatste jaar en de merken die het hoogst hebben gescoord qua PR-waarde, bereik en sentiment. Wil je erbij zijn? Meer informatie over het programma vind je hier.

Dit artikel is in samenwerking met Mikki Hoogenboom (OBI4wan) tot stand gekomen.

Dit bericht is 69 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond