-

Social Travel 30: nieuwe nummer één

De zon schijnt, de scholen sluiten de deuren en de koffers staan al klaar. Tijd voor vakantie en de jubileumeditie van de Social Travel 30. Met dit keer een nieuwe nummer 1 en een paar verrassingen. 

OBI4wan heeft op verzoek van Emerce onderzocht welke Nederlandse reismerken in de periode april tot en met juni 2018 het beste presteerden op het gebied van online berichtgeving. Sinds de eerste editie is er uitgebreid naar bijna honderd merken die worden gemonitord met de OBI Brand Monitor van OBI4wan. Hoeveel berichten zijn er in de afgelopen drie maanden verschenen op social media, hoeveel bereik hadden deze berichten en wat is het sentiment van de berichten? Op basis van de drie scores wordt de Social Travel 30 samengesteld. Met als eerste opvallende feit dat KLM in deze editie de eerste plek af heeft moeten staan aan hotelketen Van der Valk.

KLM werd op 7 juni 2018 bekroond met de Social Travel Awards 2018 tijdens Emerce Travel. In deze editie wordt de maatschappij echter van de troon gestoten door Van der Valk. De hotelketen won van KLM op sentiment en scoort daarom net iets hoger.

Niet helemaal nieuw, maar wel de hoogste binnenkomer, is Sunweb. De reisorganisatie stond al in eerdere edities van de Social Travel 30 en kwam in deze opnieuw binnen op de derde plaats. Voor de derde keer op rij blijft Landal Greenparks op de vierde plaats staan. Transavia zakte twee plekken en vinden we nu op de vijfde plaats.

Er zijn zes nieuwe organisaties binnengekomen in de top 30, waaronder Sunweb, Travelbird en Travelhome. Acht reisorganisaties hebben hun positie verbeterd ten opzichte van de vorige editie en dit kwartaal vinden we maar liefst veertien dalers in de lijst. Landal Greenparks en Expedia behouden beide de positie.

Wat valt op?

In deze editie scoren de Nederlandse vliegvelden goed. Eindhoven Airport, Rotterdam The Hague en Schiphol Airport vinden we terug in de bovenste twintig. Gezamenlijk werden de vliegvelden het afgelopen kwartaal meer dan achtduizend keer genoemd op social media. De meeste berichtgeving ging over vakantievoorpret op het vliegveld, webcarevragen en de Haagse vlag die eindelijk wappert op Rotterdam/The Hague Airport.

Volume: KLM blijft onverslaanbaar

Als het gaat om het volume van berichtgeving blijft KLM heer en meester. Het afgelopen kwartaal verschenen er meer dan vijftigduizend berichten rondom de luchtvaartmaatschappij. Vooral via Twitter worden er veel vragen gesteld aan het webcareteam. Vragen als “Bij welke gate moet ik zijn?” en “Kan ik mijn vlucht omboeken?” worden gesteld via Twitter, met de verwachting op een snelle reactie. Ruim zestig procent van de berichtgeving gaat via het social media kanaal.

Naast KLM hebben Transavia, Van der Valk, Sunweb en Vrijuit dit kwartaal de grootste volumes. Hotelketen Van der Valk werd bijna achtduizend keer genoemd op social media. Dit zijn berichten die de hotelketen zelf deelt, bijvoorbeeld in verband met openstaande vacatures, maar ook berichten waar Van der Valk in getagd is, zoals bij een evenement of huwelijk.

Public Relations: sportevenementen dragen bij aan de PR

Transavia werd de afgelopen tijd voornamelijk genoemd in combinatie met het vliegveld in Lelystad en de ‘belevingsvlucht’. Op 30 mei voerde Transavia een oefenvlucht uit voor de omwonenden van Lelystad Airport. Dit om een beeld te geven van de geluidsoverlast van de startende en landende vliegtuigen. Lelystad Airport gaat voornamelijk vakantievluchten overnemen van Schiphol. Op social media was #belevingsvlucht een tijdje trending en werd Transavia meer dan duizend keer genoemd in combinatie met de vlucht.

Ook werd Sunweb dit kwartaal regelmatig genoemd op nieuwssites. Naast het begin van het vakantieseizoen draagt de sponsoring van wielerploeg Sunweb bij aan de naamsbekendheid van de organisatie. In totaal werd Sunweb ruim zevenduizend keer genoemd in onder andere nieuwsberichten. Ongeveer de helft van deze berichtgeving had te maken met de wielerploeg.

Sentiment: kleinere partijen blijven goed scoren

In de categorie sentiment zien we elke editie opvallende organisaties en daar is deze editie geen uitzondering op. Hoewel Secret Escapes, Voigt Travel en Cruisetravel niet in de totale top 30 staan, scoren deze organisaties dit kwartaal wel het beste op positief berichtsentiment.

Secret Escapes wordt vooral positief benoemd naar aanleiding van de nieuwe reclamecampagne die 1 juli gelanceerd werd. In de weken voor de lancering werd er al met veel lof gesproken over de nieuwe aanpak, waarbij de organisatie de sceptische Hollander omarmt. De champagne draait om de wantrouwende kijk van Nederlanders op mooie deals. “Te mooi om waar te zijn, maar het is toch echt zo,” is het thema.

Ook nicheorganisatie Voigt Travel scoort goed op het gebied van sentiment dit kwartaal. De aanbieder van onder andere reizen naar de Poolcirkel wordt genoemd om de persoonlijke aanpak en de kwaliteit, zoals bijvoorbeeld in dit blog van metkidsdewereldrond.nl.

Welke gebeurtenissen hebben de reisbranche het afgelopen kwartaal beïnvloed?

Met de afschaffing van roamingkosten is het datagebruik tijdens vakanties explosief gestegen, blijkt uit een artikel van het AD. Binnen de EU kan je nu zonder extra kosten te maken, gebruik maken van je databundel. Vooral in de meivakantie is hier veelvuldig gebruik van gemaakt.

Verder zorgden de verschillende stakingen van de afgelopen maanden voor veel oponthoud op onder andere Schiphol. In de meivakantie staakten zowel het openbaar vervoer als de afhandelaars van bagage en passagiers op Schiphol. Er vertrokken zo’n 200.000 passagiers per dag vanaf de luchthaven. De stakingen resulteerden in lange wachtrijen en vertragingen. Op social media werd hier voornamelijk negatief op gereageerd.

Voor het onderzoek is gekeken naar het volume van de berichten op social media, de pr-waarde van de berichten en het positief sentiment van de berichten. Wil je meer weten over de berekening? Neem dan contact met ons op.

In het onderzoek zijn de volgende organisaties opgenomen: ANWB Reizen, Barqo, Beachmasters, Bebsy, Belvilla, Better Places, Bizztravel, BookerZzz, Booking.com, Bungalows.nl, Bungalowspecials, Casamundo, Center Parcs, Cheaptickets, Citizen M, Corendon, Cruisereizen, Cruisetravel, D-reizen, De Jong Intra Vakanties, De Vakantiediscounter, Djoser, EasyJet, Ebookers, Ecart Skitours, Eindhoven Airport, Elizawashere, Eurail.com, Expedia, Fletcher Hotels, Fox Verre Reizen, GOGO, Hotelspecials, Husk, Inezia Tours, Jan Doets, Jiba, KLM, Kras, Landal Greenparks, Natuurhuisje.nl, Neckermann, NH Hotels, Novasol, NS International, Odyssee, Paperflies, Pharos Reizen, Polarsteps, Preston Palace, Prijsvrij.nl, Primavera, Reisgraag.nl, Resirest, Riksja Travel, Roompot Vakanties, Rotterdam The Hague Airport, Ryanair, Sawadee, Schiphol Airport, Schipholtickets, Secret Escapes, Shoestring, Silverjet, Skikot, Skistuds, Skyscanner, Snowblend, SNP Natuurreizen, srprs.me, Stena Line, Stip Reizen, Sunweb, Surfblend, Tiqets, Tix.nl, Transavia, Travelassist, Travelbird, Travelhome, TripAdvisor, Trivago, Tubber, TUI Nederland, Vacanceselect, Vacansoleil, Vakantiepiraten.nl, Vakanties.nl, VakantieXperts, Van der Valk Hotels, Vliegtickets.nl, Vliegwinkel.nl, Voigt Travel, Vrijuit, Vueling, Weekendjeweg.nl, With Locals, Wizzair, WTC.nl en Zoover.

Mis je een organisatie? Laat het ons weten en dan nemen we deze mee voor de volgende editie van de Social Travel 30.

Dit bericht is 14 keer gedeeld

3 Reacties

Manouk Gunter - D-reizen

Hi Mikki,

We zitten weer in de top 30, helemaal blij mee. Toch zouden we graag wat verdiepende resultaten willen bekijken! Waar worden we op beoordeeld? Oftewel hoe komen we in de top 5 😉

Ik hoor het graag,

Manouk Gunter

Jan de vries

Ik mis een hoop spelers die een enorme social footprint hebben. TicketSpy, VakantieDetective, WeFlyCheap?

Gerrie Brand

Hartelijk dank voor de suggesties, Merel en Jan, we nemen ze voortaan mee.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond