-

Social Travel 30: het zomerseizoen van 2018 in beeld

De zomervakantie zit erop, de scholen zijn weer begonnen. Tijd voor de nieuwste editie van de Social Travel 30, die het hoogseizoen van 2018 in kaart brengt. Welke Nederlandse reismerken hebben in de periode juli tot en met september het best gepresteerd op het gebied van online berichtgeving?

Dit kwartaal groeide de lijst met merken die in de Social Travel 30 worden meegenomen naar maar liefst 100. In de vorige editie zagen we dat de grote nummer één, KLM, van de troon werd gestoten. Dit kwartaal heeft de nationale trots de eerste plek weer weten te veroveren.

Er zijn maar liefst zeven nieuwe organisaties binnengekomen in de top 30. Dit zijn onder andere Vueling, Fletcher Hotels en srprs.me. Veertien reisorganisaties hebben hun positie binnen de top 30 weten te versterken en acht organisaties zijn gedaald. Easyjet wist haar notering op de vijftiende plaats te behouden.

Stakingen oorzaak van stijging Ryanair in top 30

KLM en Ryanair winnen het op basis van volume. KLM doet het altijd goed op dit criterium. Ryanair heeft de stijging in de lijst voornamelijk te danken aan een toename in volume en PR door de stakingen. De grootste piek is gemeten op 9 augustus, toen het nieuws naar buiten kwam dat ook Nederlandse piloten van Ryanair zich bij de staking zouden voegen.

Andere opvallende pieken kwamen voort uit het nieuws dat voor rolkoffers als handbagage binnenkort een toeslag zal moeten worden betaald én de daadwerkelijke staking van het personeel van Ryanair in Eindhoven op 28 september. Bij deze stakingen werden veel reizigers die al airside waren alsnog de dupe van de stakingen van het personeel, wat voor veel ophef zorgde.

Overigens werd op 1 oktober bekend dat Ryanair de basis op Eindhoven Airport sluit tot maart 2019.

Sunweb scoort wederom met sponsoring wielerploeg

Naast voornamelijk beursgerelateerd nieuws over KLM ging veel aandacht naar Sunweb als sponsor van de wielerploeg. Het reismerk werd vooral in verband gebracht met Tom Dumoulin, die het afgelopen kwartaal meereed in de Tour de France en geschiedenis schreef met de eerste Nederlandse podiumplek sinds 28 jaar. Ook op social media werd het merk veelvuldig genoemd in combinatie met de wielrenner. Met name dit bericht van de NOS werd veelvuldig gedeeld.

Aandacht van reisbloggers zorgt voor positief sentiment bij Voigt Travel

Secret Escapes behaalt wederom de hoogste score op het gebied van sentiment, maar verovert daarmee helaas nog geen plek in de lijst. Binnen de top 30 is Voigt Travel de reisorganisatie met de hoogste score op dit vlak. De aanbieder van belevingsreizen scoort voornamelijk door de samenwerking met bloggers. Zo zagen we onder andere positieve verhalen terug in dit artikel van Expeditie Aardbol en via Globegirl, waarmee het merk direct een nieuwe groep potentiële reizigers weet te bereiken met succesverhalen.Ook Preston Palace doet het goed op het gebied van sentiment. De actie die het all-inclusive resort uitzette op Facebook leverde veel positieve reacties van potentiële bezoekers op.

Belangrijk nieuws binnen de reisbranche

Naast de aanhoudende hitte die zorgde voor meer vakantiegangers in eigen land, heeft ook treinreizen binnen Europa de aandacht gekregen dit kwartaal. De NS en ProRail gingen vorige maand om tafel om te kijken hoe treinreizen binnen Europa, met steun van het kabinet, goedkoper en sneller kunnen worden gemaakt. Doel is om hiermee binnen een paar jaar een goed alternatief voor het vliegtuig te kunnen bieden.

Voor het onderzoek is gekeken naar het volume van de berichten op social media, de pr-waarde en het positief sentiment.

In het onderzoek zijn de volgende organisaties opgenomen: ANWB Reizen, Barqo, Beachmasters, Bebsy, Belvilla, Better Places, Bizztravel, BookerZzz, Booking.com, Bungalows.nl, Bungalowspecials, Casamundo, Center Parcs, Cheaptickets, Citizen M, Corendon, Cruisereizen, Cruisetravel, D-reizen, De Jong Intra Vakanties, De Vakantiediscounter, Djoser, EasyJet, Ebookers, Ecart Skitours, Eindhoven Airport, Elizawashere, Eurail.com, Expedia, Fletcher Hotels, Fox Verre Reizen, GOGO, Hotelspecials, Husk, Inezia Tours, Jan Doets, Jiba, KLM, Kras, Landal Greenparks, Natuurhuisje.nl, Neckermann, NH Hotels, Novasol, NS International, Odyssee, Oostappen Groep, Paperflies, Pharos Reizen, Polarsteps, Preston Palace, Prijsvrij.nl, Primavera, Reisgraag.nl, Riksja Travel, Roompot Vakanties, Rotterdam The Hague Airport, Ryanair, Sawadee, Schiphol Airport, Schipholtickets, Secret Escapes, Shoestring, Silverjet, Skikot, Skistuds, Skyscanner, Snowblend, SNP Natuurreizen, srprs.me, Stena Line, Stip Reizen, Sunweb, Surfblend, Tiqets, Tix.nl, Transavia, Travelassist, Travelbird, Travelhome, TripAdvisor, Trivago, Tubber, TUI Nederland, Vacanceselect, Vacansoleil, Vakantiepiraten.nl, Vakanties.nl, VakantieXperts, Van der Valk Hotels, Vliegtickets.nl, Vliegwinkel.nl, Voigt Travel, Vrijuit, Vueling, Weekendjeweg.nl, With Locals, Wizzair, WTC.nl en Zoover.

Mis je een organisatie? Laat het ons weten via travel@emerce.nl en dan nemen we deze mee voor de volgende editie van de Social Travel 30.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond