-

‘Tv-reclame geeft grootste salesboost’

Televisie is de grootste aanjager van korte en middellangetermijn sales. Van alle verkopen binnen drie maanden na het einde van een mediacampagne is gemiddeld 39 procent toe te schrijven aan media-inspanningen. 33 procent daarvan komt op conto van tv-reclame.

Dat is meer dan welk kanaal dan ook: betaalde online search (22 procent), online display (12 procent), affilatemarketing (10 procent), print (8 procent), direct mail (8 procent), radio (3 procent) en out-of-home (1 procent). Dat concludeert Thinkbox in het onderzoek TV Responses: new rules, new roles.

plaatje thinkbox

Directe en indirecte respons door tv

Tv blijkt ver reikende maar vaak verborgen invloeden te hebben. Via verschillende kanalen is de response door tv direct. Zo genereert tv een kwart van alle mediagedreven sales via de telefoon, 45 procent van de mediagedreven sales in fysieke winkels en 29 procent van de mediagedreven sales van het webverkeer direct-to-site (inclusief natural search).

Maar tv drijft ook een indirecte response via online kanalen. Die invloed komt neer op het genereren van 33 procent van de mediagedreven sales via paid-for online search, 26 procent van de mediagedreven sales via online display en een vijfde van de mediagedreven sales via affiliate marketing.

plaatje thinkbox2

Tv stuurt richting social media

Tv heeft bovendien een flinke impact op de social media-activiteit. Zo is tv verantwoordelijk voor maar liefst 33 procent van alle mediagedreven interactie voor merken op Facebook. Zoals bijvoorbeeld likes en comments.

En het effect van tv op social media is tweeledig. Ten eerste trekt de blootstelling aan tv-reclame consumenten direct naar social media. En ten tweede zullen consumenten na de aankoop van een product, gedreven door tv vervolgens ook nog op social media verslag doen van hun aankoopervaringen.

*) Een deel van dit artikel werd eerder gepubliceerd in het decembernummer van Emerce magazine (#145)

Het volledige onderzoek TV Response: new rules, new roles van Thinkbox is hier te lezen.

Deel dit bericht

3 Reacties

sjors f

leuk. Het probleem is alleen dat binnenkort alleen je oma nog televisie kijkt..
Wij van wc-eend adviseren wc-eend?

henk

wij van WC eend adviseren… dit soort persberichten klakkeloos overnemen is echt iets te gemakkelijk. morgen maar weer een bericht van google met de conclusie dat adwords de meeste sales genereren, of anders een prijsvergelijker die… etc.

Gijs Vroom

@Henk @Sjors
We hebben jullie comments hier op de redactie besproken en jullie hebben een punt. We moeten strenger zijn als het onderzoek afkomstig is van een partij met direct belang bij de uitkomst zoals deze naar voren komt. We gaan dit soort onderzoeken óf niet meer brengen, óf als het onderzoek dermate goed in elkaar zit en niet te negeren is, in ieder geval de nuance aanbrengen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond