Volop groeiruimte voor marketing automation

Marketing automation heeft grote voordelen. Van toename in salesomzet tot het verbeteren van klantbetrokkenheid. Toch doet nog maar 24 procent van de marketingprofessionals wereldwijd aan intensieve marketing automation, aldus onderzoek van Ascend2. Genoeg ruimte voor groei dus de komende jaren, concludeert eMarketer.

Die groei wordt ook verwacht door de marketeers zelf. Zo zegt 35 procent van de Ascend2-respondenten wel in enige mate gebruik te maken van marketing automation. Nog eens 34 procent is het van plan in de toekomst.

Market automation

Nog niet tot volle bloei

Onder marketing- en salesprofessionals van B2B-bedrijven is het gebruik van marketing automation ook nog niet tot volle bloei gekomen. Terwijl juist deze groep als ‘geavanceerder’ wordt gezien dan hun B2C-collega’s.

Onderzoek van CallidusCloud wijst uit dat bijna dertien procent van de B2B-professionals succesvol 75 procent of meer van zijn sales- en marketingactiviteiten heeft geautomatiseerd. Ondertussen zegt meer dan de helft minder dan 50 procent van zijn processen automatisch te laten verlopen. De meerderheid daarvan zegt zelfs minder dan 25 procent te hebben aangepakt.

Zekere mate van succes

Marketeers die een lange lijst aan doelen willen bereiken, doen er goed aan snel op de marketing automation-trein te springen. Maar liefst 86 procent van de Ascend2-respondenten is overtuigd van ‘een zekere mate’ van succes van marketing automation bij het behalen van belangrijke doelen. Dat het ‘heel’ succesvol is, zegt slechts 24 procent.

Voor welke belangrijke doelen is marketing automation nuttig?
  • 47 procent van de marketeers zegt een toename van salesomzet ermee te behalen.
  • 47 procent vindt het goed voor een toename van lead generation.
  • 44 procent is ervan overtuigd dat het helpt bij het verzorgen van leads.
  • 37 procent ziet verbetering van de klantbetrokkenheid.
  • En 33 procent van de marketeers zegt dat het de marketingproductiviteit helpt verbeteren.

Personalisatie is hot, maar voor marketing automation wordt het niet als een belangrijk doel gezien. Slechts 25 procent van de marketeers zegt dat het de targeting van campagnes helpt verbeteren.

Het delen van data bedrijfsbreed is uitermate effectief en marketing automation kan daar goed bij helpen. Toch zegt maar een vijfde van de professionals dat het op een lijn brengen van marketing en sales topprioriteit is voor marketing automation. Een uitkomst die geheel in lijn is met de bevindingen van CallidusCloud. Van de totale groep B2B-sales en marketingprofessionals zegt 31,4 procent dat zowel de salesafdeling als de marketingafdeling over automationtechnologie beschikt. Van alleen de marketeers zegt slechts 28,6 procent dit.

MA 2
*) Het gehele rapport kun je hier downloaden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug