-

Webinars, een van de meest effectieve B2B-marketingtools

Webinars zijn een populaire marketingtool geworden. Vooral onder B2B-marketeers. Maar werkt het ook? Jazeker, zegt 66 procent van de B2B-professionals. Het is effectiever dan alle andere vormen van contentmarketing. Alleen video’s doen het volgens hen beter, die liggen nog slechts twee procentpunten voor.

Dit concludeert eMarketer op basis van onderzoek door Webmarketing123. Onder B2C-marketeers zijn webinars een stuk minder in zwang. Van hen zegt maar 34 procent dat het een goede marketingtactiek is. Ook zij zien video’s als de meest effectieve methode (73 procent). Gevolgd door mobiele apps (47 procent), blogs (46 procent) en infographics (40 procent).

Toch wordt dit jaar sterk ingezet op webinars. Zo blijkt uit onderzoek van Econsultancy onder klantzijde-marketeers dat maar liefst 46 procent van plan is in 2015 de uitgaven aan webinars en virtual events te verhogen.

Top-5 vormen van effectieve contentmarketing onder B2B-marketeers

  1. Video’s (68 procent)
  2. Webinars (66 procent)
  3. Case studies (63 procent)
  4. Blogs (55 procent)
  5. Infographics (53 procent)

De huidige cijfers over het gebruik van webinars lopen sterk uiteen. Volgens Percolate werden ze vorig jaar door slechts 20 procent van de Amerikaanse bedrijven gebruikt. Maar Demand Gen Report heeft het over ruim 60 procent van de B2B-marketeers. En Chief Marketer zegt dat 44 procent van de Amerikaanse B2B-professionals de tool inzette voor lead generation, in vergelijking met 29 procent een jaar eerder.

Hoge success rates en uitstekende leads

Duidelijk is dat het gebruik van webinars toeneemt. En dat is niet zonder reden. Webinars hebben volgens Implisit een success rate van 17,8 procent in het omzetten van leads naar opportunities. Een betere score dan elk ander kanaal, met uitzondering van websites en doorverwijzingen van klanten of medewerkers.

Zo gebruikte vorig jaar 34 procent van de Amerikaanse B2B-decision makers in de technologische sector webinars om een potentiële aankoop te beoordelen. Terwijl dat in 2013 nog slechts 29 procent was, aldus Eccolo Media.

Daarnaast is de kwaliteit van de leads via webinars ronduit goed, aldus een poll van Software Advice. Bijna drie op de tien respondenten zegt de leads via webinars van uitstekend te vinden. En nog eens 39,9 procent vindt ze prima.

Hoge kosten per lead

Wel is het sponsoren van een webinar voor het genereren van leads een kostbare zaak. Zo blijkt uit de poll van Software Advice dat 20 procent van de B2B-marketeers de kosten per lead zeer hoog vindt. En 45,5 procent van hen zegt de kosten enigszins hoog te vinden. Maar dat ze het de moeite waard vinden, blijkt wel uit het feit dat een op de vier ondervraagden zegt de uitgaven aan third party-webinars te willen verhogen.

Het volledige rapport 2015 State of Digital Marketing van Webmarketing123 is hier te downloaden.

plaatje emarketer

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond