Online reviews verzamelen: acht reviewsites vergeleken

Het is voor veel bedrijven belangrijk om online reviews te verzamelen. Dit kun je doen op je eigen website of via een extern klantbeoordelingssysteem. In dit artikel bespreken we de laatste optie en bekijken we de acht beste reviewsites voor het verzamelen van online beoordelingen.

Het belang van online reviews

Elk jaar lezen we nieuwe artikelen over het belang van klantbeoordelingen. Ze wekken vertrouwen op bij potentiële klanten en kunnen zorgen voor een snellere aankoop. Dat blijkt ook uit deze infographic, waarin meerdere recente onderzoeken zijn gebundeld. Deze drie cijfers zeggen eigenlijk al genoeg:

  • 92 procent van je klanten leest de klantbeoordeling van een ander
  • Het aantal beoordelingssterren is de belangrijkste factor om een bedrijf te beoordelen
  • 80 procent van de klanten vindt online beoordelingen even zwaar wegen als persoonlijke aanbevelingen van vrienden of familie.
Waarom betalen voor externe reviewsites?

In plaats van het betalen van een maandelijks bedrag aan een externe partij kan je toch een e-mailtje sturen naar al je klanten? Hun online reviews plaats je dan op je eigen website. Dit klinkt financieel aantrekkelijk, maar kan uiteindelijk zelfs nadelig voor je uitpakken.

Je bezoekers zijn namelijk op zoek naar vertrouwen. Tenzij je Amazon bent, zullen ze dit vertrouwen moeilijk krijgen (of verliezen) wanneer je zelf uit naam van de klant beoordelingen plaatst. Er mist namelijk een vorm van verificatie van die beoordelingen. Een makkelijke manier om deze verificatie te krijgen, is door gebruik te maken van populaire externe reviewsites. Klanten hebben deze sites waarschijnlijk vaker voorbij zien komen op andere websites en vertrouwen erop dat jouw beoordelingen op deze wijze eerlijk verzameld zijn.

Klantbeoordeling geven

Klantbeoordeling verzamelen en je positie in de zoekresultaten

Naast het verhogen van vertrouwen kunnen online reviews ook goed zijn voor je vindbaarheid in zoekmachines als Google. Ze zorgen voor een continue stroom van nieuwe content over je merk die zoekmachines weer zullen indexeren. Het kan dus zomaar voorkomen dat je beoordelingspagina (met jouw merk) hoog in Google komt te staan voor bepaalde zoektermen die je niet op je eigen website hebt staan.

Meer vertrouwen dankzij een negatieve klantervaring

Veel reviewsites bieden de mogelijkheid om negatieve beoordelingen voor een bepaalde periode uit te stellen. Alhoewel het aantrekkelijk is om dit te doen en er samen met de klant een positieve klantervaring van te maken, is het goed om dit soms te laten. Een beoordelingspagina met alleen maar positieve beoordelingen kan argwaan wekken. Uit bovenstaande infographic blijkt zelfs dat 95 procent van de mensen jouw beoordelingen niet meer serieus neemt als er geen negatieve beoordelingen tussen staan.

Sta je positief tegenover externe online reviews? Dan rest alleen nog het kiezen van een goed klantbeoordelingssysteem. Dit kan lastig zijn omdat de laatste jaren het aanbod flink is gegroeid. Daarom willen we graag de onderstaande lijst met je delen, waarin de acht grootste spelers met belangrijkste kenmerken zijn opgesomd. Scheelt jou toch weer een hoop uitzoekwerk.

Reviewsites vergelijken

Nederlandse partijen

  • The Feedback Company

The Feedback Company is een in 2010 opgericht klantbeoordelingssysteem dat is aangesloten als Google Partner. Dit partnerschap zorgt ervoor dat verzamelde online reviews ook terug te zien zijn in Google Adwords en Google Shopping, mocht je hier gebruik van maken. Per branche zijn er verschillende beoordelingsformulieren beschikbaar die naar klanten opgestuurd worden. Ook is het mogelijk om klanten uit te nodigen voor een aangepaste klantbeoordeling nadat een probleem is opgelost.

Kosten:

  • Prijs: € 16, € 39, € 69 of € 99 +
  • Maximaal aantal beoordelingsuitnodigingen per maand: 150, 450, 1000 of 2000
  • Proefperiode: 30 dagen
  • Bijkomende kosten: nee

Publicatie van beoordelingen:

  • Google Partner: ja
  • Sterren in de organische zoekresultaten van Google via rich snippets: nee, hier is bewust voor gekozen aangezien het niet helemaal zeker is of Google dit waardeert
  • Widget voor je website: ja, aanpasbaar in eigen huisstijl
  • Socialmedia-integratie: ja, maar niet duidelijk welke integratie

Functies:

  • Automatische uitnodiging tot beoordeling na een bestelling: ja
  • Handmatig uitnodigen: ja
  • Beoordelingen geven zonder uitnodiging: ja
  • Reageren op beoordelingen: ja
  • Controle van beoordelingen door de redactie: ja
  • Uitstellen van plaatsen negatieve beoordeling: 14 dagen
  • Aanpasbare vragen in beoordelingsformulier: ja
  • Meertalige beoordelingsformulieren: ja, behalve bij de goedkoopste versie
  • Support: e-mail en telefoon (08:30 uur t/m 17:30 uur)

Voorbeeld: beoordelingspagina van Bedandbreakfast.nl

  • Webwinkelkeur

Webwinkelkeur biedt vanaf 2013 zowel een webwinkelkeurmerk als klantbeoordelingen aan voor een laag tarief. Om het klanten extra makkelijk te maken, zorgt Webwinkelkeur ervoor dat klanten direct via e-mail een klantervaring kunnen delen. Hiernaast is er de mogelijkheid om online reviews van onder andere The Feedback Company en Trustpilot te importeren. Webwinkelkeur maakt als enige in deze lijst gebruik van mysteryshoppers. Zij testen je klantenservice en geven een eerlijk oordeel dat veel betrouwbaarheid uitstraalt. Ten slotte heb je de mogelijkheid om 5 webwinkels aan te melden zonder extra kosten.

Kosten:

  • Prijs: € 7, € 12 of € 19,95
  • Maximaal aantal beoordelingsuitnodigingen per maand: 0, 1000 of 3000
  • Proefperiode: 14 dagen
  • Bijkomende kosten: nee

Publicatie van beoordelingen:

  • Google Partner: nee
  • Sterren in de organische zoekresultaten van Google via rich snippets: zowel op je beoordelingspagina van Webwinkelkeur als op je eigen website
  • Widget voor je website: ja, alleen aanpasbaar in eigen huisstijl bij de twee duurste versies
  • Socialmedia-integratie: ja, klanten kunnen beoordelingen delen op social media bij de twee duurste versies

Functies:

  • Automatische uitnodiging tot beoordeling na een bestelling: ja, alleen bij de twee duurste versies
  • Handmatig uitnodigen: ja, alleen bij de twee duurste versies
  • Beoordelingen geven zonder uitnodiging: ja
  • Reageren op beoordelingen: ja
  • Controle van beoordelingen door de redactie: ja
  • Uitstellen van plaatsen negatieve beoordeling: 14 dagen
  • Aanpasbare vragen in beoordelingsformulier: alleen bij de twee duurste versies
  • Meertalige beoordelingsformulieren: alleen in de duurste versie
  • Support: e-mail en de mogelijkheid om teruggebeld te worden

Voorbeeld: beoordelingspagina van Hoesjesfreak.nl

  • Custorate

Custorate is een relatief nieuwe speler (2014) en een van de weinige reviewsites die een gratis versie aanbiedt. Met deze gratis versie kan je 20 uitnodigingen per maand naar klanten versturen, wat voor kleine ondernemingen meestal voldoende is. Let wel op dat er een hoger mkb-tarief van 17 euro per maand geldt indien je geen webshop hebt.

Kosten:

  • Prijs: gratis, € 12,50, € 29 of € 59
  • Maximaal aantal beoordelingsuitnodigingen per maand: 20, 150, 500 of onbeperkt
  • Proefperiode: gratis versie
  • Bijkomende kosten: nee

Publicatie van beoordelingen:

  • Google Partner: nee
  • Sterren in de organische zoekresultaten van Google via rich snippets: wel op je beoordelingspagina van Custorate, niet op je eigen website
  • Widget voor je website: ja, niet aanpasbaar in eigen huisstijl bij de gratis versie
  • Socialmedia-integratie: niet genoemd in het productoverzicht

Functies:

  • Automatische uitnodiging tot beoordeling na een bestelling: ja
  • Handmatig uitnodigen: ja
  • Beoordelingen geven zonder uitnodiging: alleen in betaalde versies
  • Reageren op beoordelingen: ja
  • Controle van beoordelingen door de redactie: ja
  • Uitstellen van plaatsen negatieve beoordeling: 14 dagen
  • Aanpasbare vragen in beoordelingsformulier: alleen in betaalde versies
  • Meertalige beoordelingsformulieren: niet genoemd in het productoverzicht
  • Support: online chat, e-mail en telefoon (9:30 uur t/m 17:30 uur)

Voorbeeld: beoordelingspagina van Zorgpremiekorting.nl

  • Klantenvertellen

Klantenvertellen is in 2008 opgericht, een Google Partner en naar eigen zeggen Nederlandse marktleider op het gebied van klantenbeoordelingen. In 2010 zijn ze onderdeel geworden van de KV Media Groep, die ook eigenaar is van Kiyoh. De KV Media Groep is op zijn beurt in 2014 overgenomen door DTG (De Telefoongids). In tegenstelling tot andere reviewsites is de prijs pas duidelijk na een offerte op maat.

Kosten:

  • Prijs: op aanvraag
  • Maximaal aantal beoordelingsuitnodigingen per maand: onbeperkt
  • Proefperiode: 14 dagen
  • Bijkomende kosten: op aanvraag

Publicatie van beoordelingen:

  • Google Partner: ja
  • Sterren in de organische zoekresultaten van Google via rich snippets: zowel op je beoordelingspagina van Klantenvertellen als op je eigen website (eventueel met behulp van plugins)Klantenvertellen, niet op je eigen website
  • Widget voor je website: ja, niet aanpasbaar in eigen huisstijl
  • Socialmedia-integratie: ja, Facebook en Twitter

Functies:

  • Automatische uitnodiging tot beoordeling na een bestelling: ja
  • Handmatig uitnodigen: ja
  • Beoordelingen geven zonder uitnodiging: ja
  • Reageren op beoordelingen: ja
  • Controle van beoordelingen door de redactie: ja
  • Uitstellen van plaatsen negatieve beoordeling: nee, negatieve beoordelingen worden direct gepubliceerd
  • Aanpasbare vragen in beoordelingsformulier: ja
  • Meertalige beoordelingsformulieren: ja
  • Support: online chat, e-mail en telefoon (8:30 uur t/m 17:30 uur)

Voorbeeld: beoordelingspagina van Essent

  • Kiyoh

Kiyoh is in 2009 opgericht en is net als Klantenvertellen een Google Partner en in eigendom van DTG. Een verschil met Klantenvertellen is dat op de website van Kiyoh wel de prijzen worden weergeven en het dankzij de overzichtelijke prijstabellen duidelijker is wat je allemaal krijgt voor je geld. Uitgebreide personalisatie van je feedbackformulier en beoordelingspagina is mogelijk en er is een telefonische opstartservice die je snel op weg helpt. Indien je geen webshop hebt, geldt het mkb-tarief van 29 euro per maand.

Kosten:

  • Prijs: € 15.90, € 19 tot € 55 of € 99 + exclusief btw
  • Maximaal aantal beoordelingsuitnodigingen per maand: 150, 150 + of 3000 +
  • Proefperiode: 4 weken
  • Bijkomende kosten: nee

Publicatie van beoordelingen:

  • Google Partner: ja
  • Sterren in de organische zoekresultaten van Google via rich snippets: zowel op je beoordelingspagina van Kiyoh als op je eigen website
  • Widget voor je website: ja, aanpasbaar in eigen huisstijl
  • Socialmedia-integratie: ja, toon je beoordelingen op je Facebookpagina en klanten kunnen hun beoordeling delen op social media

Functies:

  • Automatische uitnodiging tot beoordeling na een bestelling: ja
  • Handmatig uitnodigen: ja
  • Beoordelingen geven zonder uitnodiging: ja
  • Reageren op beoordelingen: ja
  • Controle van beoordelingen door de redactie: ja
  • Uitstellen van plaatsen negatieve beoordeling: 14 dagen
  • Aanpasbare vragen in beoordelingsformulier: ja
  • Meertalige beoordelingsformulieren: ja
  • Support: online chat, e-mail en telefoon (8:30 uur t/m 17:30 uur)

Voorbeeld: beoordelingspagina van PDAshop

Internationale partijen

  • eKomi

Ekomi is opgericht in 2008 en is een van de Europese marktleiders. Net als Klantenvertellen is Ekomi ook Google Partner en is er sprake van een offerte op maat. Dankzij hun applicatie voor smartphones is het mogelijk om online reviews van klanten onderweg te verzamelen.

Kosten:

  • Prijs: op aanvraag
  • Maximaal aantal beoordelingsuitnodigingen per maand: 1000, 1500 of 3000
  • Proefperiode: nee, wel een online demonstratie mogelijk
  • Bijkomende kosten: op aanvraag

Publicatie van beoordelingen:

  • Google Partner: ja
  • Sterren in de organische zoekresultaten van Google via rich snippets: zowel op je beoordelingspagina van eKomi als op je eigen website
  • Widget voor je website: ja, aanpasbaar in eigen huisstijl bij de duurste versie
  • Socialmedia-integratie: ja, toon je beoordelingen op je Facebookpagina en klanten kunnen hun beoordeling delen op social media

Functies:

  • Automatische uitnodiging tot beoordeling na een bestelling: ja
  • Handmatig uitnodigen: niet genoemd in het productoverzicht
  • Beoordelingen geven zonder uitnodiging: ja
  • Reageren op beoordelingen: ja
  • Controle van beoordelingen door de redactie: ja
  • Uitstellen van plaatsen negatieve beoordeling: er is sprake van een arbitrageproces, maar er is niet vermeld hoeveel dagen dit duurt
  • Aanpasbare vragen in beoordelingsformulier: niet genoemd in het productoverzicht
  • Meertalige beoordelingsformulieren: niet genoemd in het productoverzicht
  • Support: e-mail en telefoon (tijden niet vermeld)

Voorbeeld: beoordelingspagina van Sunny Cars

  • Trustpilot

Trustpilot is een van de grootste internationale reviewsites en is opgericht in 2007. Uiteraard zijn ook zij Google Partner. Net als Custorate bieden ze een gratis versie met het verschil dat Trustpilot 100 gratis beoordelingsuitnodigingen per maand aanbiedt. Trustpilot is verder trots op zijn transparantie. Zo worden negatieve online reviews direct gepubliceerd en valse beoordelingen actief opgespoord. Volgens hen bevordert dit de betrouwbaarheid van de beoordelingen.

Kosten:

  • Maandprijs: gratis, de drie betaalde versies beginnen bij € 135
  • Maximaal aantal beoordelingsuitnodigingen per maand: 100, 300, 1000 of 1000 +
  • Proefperiode: gratis versie
  • Bijkomende kosten: nee

Publicatie van beoordelingen:

  • Google Partner: ja
  • Sterren in de organische zoekresultaten van Google via rich snippets: wel op je beoordelingspagina van Trustpilot, op je eigen website alleen mogelijk bij de twee duurste versies
  • Widget voor je website: ja, aanpasbaar in eigen huisstijl
  • Socialmedia-integratie: ja, deel je beoordelingen op social media. Automatisch delen kan alleen bij de 2 duurste versies

Functies:

  • Automatische uitnodiging tot beoordeling na een bestelling: ja
  • Handmatig uitnodigen: ja
  • Beoordelingen geven zonder uitnodiging: ja
  • Reageren op beoordelingen: ja
  • Controle van beoordelingen door de redactie: ja
  • Uitstellen van plaatsen negatieve beoordeling: nee, beoordelingen worden direct gepubliceerd
  • Aanpasbare vragen in beoordelingsformulier: enkel in de betaalde versies
  • Meertalige beoordelingsformulieren: niet genoemd in het productoverzicht
  • Support: online chat, e-mail en bij de twee duurste versies krijg je ook telefoonsupport (tijden niet vermeld)

Voorbeeld: beoordelingspagina van TransIP

Trusted Shops

Trusted Shops is een grote Europese speler die al sinds 1999 een eigen keurmerk voor webshops aanbiedt. In 2008 heeft Trusted Shops hun diensten uitgebreid met klantenbeoordelingen. Net als Ekomi zijn ze Google Partner en hebben ze een eigen applicatie.

Kosten:

  • Prijs: € 79, € 159 of € 229
  • Maximaal aantal beoordelingsuitnodigingen per maand: onbeperkt
  • Proefperiode: nee, wel een online demonstratie mogelijk
  • Bijkomende kosten: € 99 opstartkosten

Publicatie van beoordelingen:

  • Google Partner: ja
  • Sterren in Google organische zoekresultaten via rich snippets: zowel op je beoordelingspagina van
  • Trusted Shops als op je eigen website. Alleen geldig bij de twee duurste versies
  • Widget voor je website: ja, aanpasbaar in eigen huisstijl
  • Socialmedia-integratie: ja, toon je beoordelingen op je Facebookpagina en klanten kunnen hun beoordeling delen op social media

Functies:

  • Automatische uitnodiging tot beoordeling na een bestelling: ja
  • Handmatig uitnodigen: ja
  • Beoordelingen geven zonder uitnodiging: niet genoemd in het productoverzicht
  • Reageren op beoordelingen: ja
  • Controle van beoordelingen door de redactie: niet genoemd in het productoverzicht
  • Uitstellen van plaatsen negatieve beoordeling: niet genoemd in het productoverzicht
  • Aanpasbare vragen in beoordelingsformulier: ja
  • Meertalige beoordelingsformulieren: ja
  • Support: e-mail en telefoon (tijden niet vermeld)

Voorbeeld: beoordelingspagina van Gaastra

*) Dit artikel is ook gepubliceerd op de website van Transip.

10 Reacties

Wij hebben voor klantenvertellen een gratis plugin gemaakt, die volledig is in te stellen met je eigen kleuren, en is zeer gebruiksvriendelijk.

https://www.sideshowmedia.nl/klantenvertellen-plugin-voor-wordpress/

Waar komt die 92% vandaan? Bron? Heb een beetje wij van WC eend gevoel bij dit artikel. Ik lees nooit recensies en schrijf ze ook nooit. Even rondgevraagd, ook niemand die ze leest. Krijgen er vooral een gezonde keuze vinkje gevoel van: zegt ook niks.

Veel betere check:
– Staat er een telefoonnummer met normale kosten?
– Bellen, en kijken wat je aan de lijn krijgt. Kan geen ster tegen op.

@Bert, zie de bijhorende infographic of direct de survey van BrightLocal: https://www.brightlocal.com/learn/local-consumer-review-survey/. Interessant, ik koop juist nooit iets van waarde zonder reviews van anderen gelezen te hebben.

US based consumer survey. Zegt genoeg, en dus weinig over NL. Hier ervaren we de markt veel lokaler. Amerikaan zal op marktplaatsequivalent craigslist zelden buiten staat of zelfs county zoeken… Land van de rating, op school, in je baan….

En bij iets van waarde lees je hws review. En dat is dan liefst fatsoenlijke review van product. Doe ik ook, maar nooit op retailerkanaal: dpreview. prad, tweakers, goede redelijk neutrale reviews. Wat iemand op bol vindt zal we worst wezen.

Mooi overzicht. Wellicht ook het vermelden waard, bij ons koppel je ook eenvoudig “externe bronnen”. Heb je bijvoorbeeld reviews op Facebook, Bol, etc. en elders, dan kunnen wij daarvan ook de scores weergeven op onze ledenpagina. Zo heb je 1 plek waar een overzicht ontstaat van al je beoordelingen.

Leuk overzicht, dank daarvoor. Echter denk ik dat je door: “Dit klinkt financieel aantrekkelijk, maar kan uiteindelijk zelfs nadelig voor je uitpakken.” te stellen te kort door de bocht gaat. Zo lang het echt is en echt lijkt en voorzien is van een echte naam die mensen kunnen bellen om te verifiëren is er niks mis met het zelf genereren van referenties. Vind ik. Groet, Pim

Mooie informatie, Akif! Sinds 15 mei werk ik bij Advieskeuze.nl (onderdeel van de Consumentenbond) en vanuit die hoedanigheid verdiep ik mij in reviewsites en wat er over wordt geschreven. Zo kwam ik op jouw blog. Advieskeuze staat niet in jouw rijtje terwijl dit nagenoeg de grootste reviewsite is van financieel adviseurs met ca. 70.000 bezoekers per maand, ruim 8.000 advieskantoren en bijna 100.000 reviews. Goed om jouw lijst met Advieskeuze te completeren voor een volledig beeld van de lezers.
Dank en hartelijke groeten, Angela

Bedankt Angela! In de lijst beperk ik me tot reviewsites waarmee alle ondernemers (niet alleen adviseurs) ook zelf mee aan de slag kunnen gaan. Door middel van widgets of automatische e-mails naar klanten bijvoorbeeld. Vandaar dat Advieskeuze niet is opgenomen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug