Hoe word je als B2B-leverancier ook een succesvolle D2C-speler?

Om marktaandeel te bewaken in coronatijd moeten veel B2B-organisaties snel een aanvullend direct verkoopkanaal opzetten. Tijd voor D2C.

De verschuiving van traditionele distributiekanalen naar e-commerce is het afgelopen jaar versneld. De verschillende lockdowns en coronamaatregelen hebben voor veel groothandels, producenten en merken een deel van de retailomzet weggevaagd. Dat betekent dat ze, om hun marktaandeel te bewaken, snel een aanvullend direct verkoopkanaal moeten opzetten. Michel Willems vertelt in deze video hoe je je B2B e-commerce succesvol kunt combineren met directe verkoop aan eindgebruikers (D2C).

Hij laat zien hoe je kanaalconflicten kunt voorkomen, waarom de eindgebruiker jouw D2C-kanaal zou kiezen, waar een e-commerce platform aan moet voldoen, hoe je alle (kleine) bestellingen operationeel afhandelt en hij laat je nadenken over verkoop via marktplaatsen als Amazon of Bol.com. Je leert hoe je ervoor zorgt dat zowel je B2B-klanten als de eindgebruikers via verschillende kanalen (B2B-systemen, D2C-shops en online marktplaatsen) de juiste product-, prijs- en voorraadinformatie krijgen. En hoe zorg je ervoor dat je normale B2B-business niet lijdt onder een nieuw D2C-kanaal? Michel laat onder meer zien welke lessen we kunnen leren van de D2C-strategie van hondenvoermerk Wooof en hoe Mercedes Benz kanaalconflicten voorkomt.

Spreker: Michel Willems (Co-founder van H1 Webdevelopment)

Collectie: Emerce B2B Digital 2021

Host: Gerco van Leeuwen (E-commerce-specialist)

12,6K



Gerelateerde artikelen