
SXSW Dani Polak (code d’azur): ‘ik hoop dat we niet allemaal in de Meta-valkuil trappen’
Voor wie niet helemaal naar Texas kon voor SXSW 2022: niet getreurd, Emerce interviewde een aantal invloedrijke aanwezigen om te horen wat hen opviel. Dani Polak, creatief directeur bij de ‘digital brand & experience company’ code d’azur houdt beide voeten op de grond wat de metaverse betreft.
Ieder jaar trekt iedereen die iets met ‘digitaal’ doet naar Austin, Texas, voor SXSW (South by Southwest). Het is een van grootste evenementen ter wereld op het gebied tech, muziek, film, interactieve media en innovatie. Emerce interviewde deelnemers en bezoekers uit binnen- en buitenland.
Dani Polak is creatief directeur bij code d’azur, een bureau dat in de digitale wereld belevingen en merken vormgeeft. De metaverse: er was geen ontkomen aan. Het was – helaas! – zoeken naar dingen die niét over de metaverse gaan, zo ontdekte hij. Zelf houdt hij beide voeten op de grond en prikt de metaverse-zeepbel alvast door: “het beeld dat iedereen nu schetst, ik geloof daar niet in”. Hij verwacht dat volgend jaar de hype alweer een stuk is overgewaaid, hoewel er voor de onderliggende blockchain-technologie wél potentie is.
Toch heeft hij een optimistische blik op de toekomst: we gaan “terug naar de democratie die het internet ooit was”. Hoe dat precies gaat weet hij ook niet, maar de nieuwe grote ideeën komen vanuit de collectiviteit, “want dat is waar die hele technologie op gebaseerd is”. Bovendien is het eigenlijk de beurt aan de (nog) jongere generatie dan Polak zelf. Zo vermijden we een monopolie van een paar grote spelers: “ik hoop gewoon van ganser harte dat we niet allemaal in de Meta-valkuil trappen, want dat is denk ik niet waar het heen moet”.
Helemaal ondergesneeuwd en heel erg onderschat, maar waar hij wel heel enthousiast over is: de revolutie van no code en low code. Juist dat maakt het mogelijk dat het web weer echt democratisch wordt, ook als je geen enorme programmeerkennis bezit.
Spreker: Dani Polak (code d’azur)
Collectie: SXSW 2022
Interview: Gijs Vroom
Nieuwe insights
5 tips om een top 3-merk te worden op Amazon![Podcast] Doorzetters met José van Dalen: ‘Mijn vader overleed en een week later nam ik ontslag’AI Search: zo blijf je als merk zichtbaarHoe AI social advertising transformeert zonder marketeers te vervangenHoe je B2B-salesteam relevant te houden als 80% van de klantreis digitaal isGerelateerde artikelen


SXSW: Erik Brown en Barbera Wolfensberger over het potentieel van ‘immersive experiences’

[Podcast] Doorzetters met William Brand: ‘Ik ging ’s nachts hardlopen, mijn wereld stortte in’
