-

SXSW Jeroen van Erp (Fabrique): ‘het begrip verantwoordelijkheid komt overal terug’

Registreer je voor deze video

Je kunt de video bekijken indien je akkoord gaat dat je gegevens worden opgenomen in de Emerce database. Emerce kan je relevant nieuws, artikelen, congressen, whitepapers en vacatures sturen, afhankelijk van je functie en de branche waarin je werkt. Je kunt je interesses aanpassen via ‘mijn profiel’. Afmelden voor alle Emerce e-mails kan altijd. Meer informatie lees je in de Emerce privacyverklaring.

Was je zelf niet aanwezig op SXSW 2022? Geen probleem: Emerce sprak de meest interessante deelnemers op camera. Jeroen van Erp, oprichter van digital design agency Fabrique ziet dat alles om drie grote thema’s draait: de metaverse, geld verdienen in de virtuele wereld en de politieke en filosofische implicaties van de digitalisering.

SXSW (South by Southwest) vindt ieder jaar plaats in Austin, Texas. Het is een van grootste evenementen ter wereld op het gebied tech, muziek, film, interactieve media en innovatie. Emerce interviewde deelnemers en bezoekers uit binnen- en buitenland.

Jeroen van Erp is de oprichter van digital design agency Fabrique en was zes jaar lang hoogleraar aan de TU Delft. Dit jaar viel het Van Erp bij SXSW op dat het steeds minder om het uitwisselen van technische en praktische “dingetjes” gaat en meer om drie grote thema’s: de metaverse (“hét gesprek van de dag”), bedrijven die ontdekken dat ze geld kunnen verdienen in de virtuele wereld (“Zuckerberg heeft zich gerealiseerd dat hij de boot heeft gemist”), en de grote politieke en filosofische implicaties van de digitalisering (“digitaal is zó doorgedrongen dat het op de politieke agenda heel erg belangrijk is”).

Een van de kwesties die hij steeds meer ziet is wie er verantwoordelijkheid gaat nemen voor de metaverse: “het begrip verantwoordelijkheid komt overal terug, en je ziet dat een heel grote groep in onze community daar ook mee bezig is”. Het wordt volgens van Van Erp echt tijd dat er, ook door de politiek, langetermijnplannen en -visies worden gemaakt, zonder per se harde regulering: “ik ben erg voor het orkestreren van die grote uitdagingen, in plaats van alles decentraal”.

Maar ook in de dagelijkse praktijk ziet hij interessante ontwikkelingen, bijvoorbeeld in wat modemerken in de virtuele wereld doen. Die realiseren zich steeds meer dat er vanaf het begin digitaal gedacht moet worden. Porsche doet iets vergelijkbaars. Daar is iemand aangesteld die verantwoordelijk is voor de verkoop van digitale Porsches in games. Maar ook in het kortetermijnwerk voor ‘gewone’ opdrachtgevers moet volgens Van Erp ook meer over de lange termijn gedacht worden. Uiteindelijk zal het “collectieve brein van de digitale community” moeten zorgen dat de dingen niet de verkeerde kant op gaan.

Spreker: Jeroen van Erp (Fabrique)

Collectie: SXSW 2022

Interview: Gijs Vroom

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond