Geplaatst door Yo Veilig B.V.

‘123456’, ‘welkom’ en ‘feyenoord’ in top 25 meest gebruikte wachtwoorden in datalekken

Nederlanders kiezen nog steeds simpel te kraken wachtwoord

Mariënheem, 20 mei 2021 – Wachtwoorden als ‘123456’, ‘welkom’ en ‘wachtwoord’ zijn onverminderd populair onder Nederlandse internetgebruikers. Dit blijkt uit onderzoek van VPNdiensten.nl, dat wachtwoorddata gekoppeld aan bijna 10 miljoen emailadressen met een .nl-extensie analyseerde. Deze mailadressen zijn in samenwerking met softwarebedrijf NordPass gefilterd uit data van bijna 25 miljoen datalekken. Ook steden en voetbalgerelateerde termen zijn populair als wachtwoord, ondanks dat kraken daardoor veel makkelijker wordt.

123456 redenen dat Nederlanders gehackt worden
123456 is al jaren het meest populaire wachtwoord: meer dan één op de 140 gelekte wachtwoorden bestaat uit dit rijtje cijfers. Niet alleen bij Nederlandse internetgebruikers, maar ook bij hackers, zegt Abel Baas van VPNdiensten.nl: “hackers vinden het erg prettig als het wachtwoord simpelweg 123456 is. Dat is binnen een fractie van een seconde geraden.” Meer dan één op de 70 gelekte wachtwoorden is van de categorie toetsenbordpatroon zoals 123456 of qwerty.

Bekijk de volledige tabel op https://vpndiensten.nl/informatie/onderzoek/meest-gebruikte-wachtwoorden/

Plaatsnamen populair
De namen van de vijf grootste Nederlandse steden komen relatief veel voor in de lijst van wachtwoorden die betrokken zijn in datalekken. Amsterdam en Rotterdam vinden we terug in de top 25. Baas: “het aantal wachtwoorden met een stadsnaam is meestal te relateren aan het aantal inwoners: onze hoofdstad heeft de meeste inwoners, en is dientengevolge ook het best vertegenwoordigd in wachtwoorden. Uitzondering is Utrecht, dat het iets beter doet dan Den Haag, ondanks dat er minder mensen wonen.”

Feyenoord kampioen
Ook voetbalclubs en voetbalgerelateerde termen zijn bovengemiddeld populair. Het wachtwoord ‘feyenoord’ staat zelfs in de top 25 van meest gebruikte wachtwoorden in de onderzochte datalekken. Abel Baas: “clubliefde is mooi, maar voetbalfanaten moeten zich wel realiseren dat hun wachtwoord via de zogenaamde brute force-methode in een vingerknip gekraakt kan worden. Als we het hebben over wachtwoorden, gaat de zinsnede ‘Niets is sterker dan dat ene woord: Feyenoord’ dan ook zeker niet op.”

Over VPNdiensten.nl
Op VPNdiensten.nl kunnen consumenten terecht voor informatie over digitale privacy en
internetveiligheid. Daarnaast biedt het portaal tips en tricks over veilig internetten, met
een focus op VPN-diensten. Binnen dit thema levert VPNdiensten.nl verdiepende