Geplaatst door Billink

Billink Achteraf Betalen betreedt de beurs als eerste klant van Rabo&Crowd

Scale-up Billink Achteraf Betalen is als launching customer van Rabobank de eerste klant die gebruik gaat maken van het nieuwe platform Rabo&Crowd. Het platform geeft ondernemers toegang tot een nieuwe manier van financieren. Via Rabo&Crowd kunnen mkb-ondernemingen kapitaal aantrekken door verhandelbare obligaties uit te geven. Investeerders kunnen deze obligaties op Rabo&Crowd aankopen en verhandelen via de geïntegreerde beurs van Nxchange.

De scale-up Billink is de afgelopen jaren explosief gegroeid. Om deze groei voort te zetten zocht Billink naar groeifinanciering met een innovatief karakter. Dat vond ze met het initiatief Rabo&Crowd. Het platform werkt samen met Nxchange waarbij een ondernemer een lening of krediet van Rabobank kan combineren met geld van (particuliere) investeerders. Binnen het geïntegreerde beursplatform van Nxchange wordt de daadwerkelijk uitgifte van de obligatie en de verhandeling daarvan in de secundaire markt gefaciliteerd.

Rabo&Crowd start als pilot met Billink als eerste bedrijf dat via het platform geld wil ophalen. Het instapbedrag is laag: investeren kan al vanaf € 500,-. Het doelbedrag dat Billink wil ophalen is EUR 700.000. Na het bereiken van dit bedrag zal de emissie na circa twee dagen gesloten worden, waarna de stukken aan beleggers zullen worden toegewezen.

Helpen groeien

De keuze om naar de beurs te gaan via dit platform is een strategische zet. Niels de Peuter, directeur Billink: “We zien een groeiende behoefte bij webwinkeliers om direct hun verkoopopbrengsten te ontvangen. Bovendien zijn er steeds meer consumenten die achteraf willen betalen. Het kapitaal dat wij ophalen bij beleggers zal hoofdzakelijk gebruikt worden om geaccepteerde webwinkeliers voor te financieren en daarmee ook webwinkels te helpen groeien. Deze vorm van financiering past goed bij Billink en met de obligatie-uitgifte kunnen wij de aangesloten webshops nog beter bedienen. Bovendien kunnen we zo de groei vasthouden die we voor ogen hebben.”

Over Billink

Het is niet voor niets dat Rabobank Billink als launching customer heeft gekozen. De bank ziet Billink als het schoolvoorbeeld van een bedrijf met sterke ambities en groeiperspectieven. Met deze betaaloplossing voor webshops kunnen particulieren en bedrijven binnen 14 dagen achteraf betalen. Billink neemt hierbij het debiteurenbeheer en het risico op wanbetaling over. Billink maakt op dit moment een sterke groei door omdat het ‘achteraf betalen’ steeds populairder wordt. Zij heeft haar groei altijd uit eigen middelen gefinancierd wat mede tot het succes heeft geleid.

Ga naar de website van Rabo&Crowd

Ga naar de website van Billink

Over Crowdfunding en Rabobank

Rabobank was de eerste bank in Nederland die actief samenwerkt met crowdfunding partijen. Sinds twee jaar heeft Rabobank een samenwerking met Collin Crowdfund, OnePlanetCrowd, Knab Crowdfunding en ZIB Crowdfunding. De samenwerking met deze partijen blijft bestaan. Het verschil tussen Rabo&Crowd en deze initiatieven is dat een onderneming via deze vier platforms een niet verhandelbare onderhandse lening kan ophalen bij de crowd, en via Rabo&Crowd een verhandelbare beursgenoteerde obligatielening.

Over Nxchange

Nxchange is de eerste volledig gereguleerde Stock Exchange-as-a-Service die kan worden gebruikt door bedrijven en financiële dienstverleners voor het uitgeven en verhandelen van effecten vanuit hun eigen webomgeving. Door gebruik te maken van het Nxchange-platform kunnen bedrijven en financiële diensverleners binnen hun eigen communities direct kapitaal aantrekken en hun beleggers de mogelijkheid bieden om effecten te verhandelen op de secundaire markt van Nxchange. Nxchange heeft sinds 2016 een vergunning als gereguleerde markt en ontving in 2018 haar MTF-vergunning, beide uitgegeven door het Nederlandse ministerie van Financiën.