Industry Wire

Geplaatst door IAB

IAB Nederland publiceert Digital Out-of-Home-handboek

Amsterdam, 24 oktober 2019 – De Taskforce Digital Out-of-Home (DOOH) van IAB Nederland publiceert vandaag het eerste DOOH-handboek op de Nederlandse markt. Het handboek biedt een helder overzicht van technische, operationele en commerciële aspecten van dit relatief nieuwe medium. Het DOOH-handboek is vanaf vandaag te downloaden op de website van IAB Nederland

Het handboek behandelt onderwerpen als: hoe om te gaan met DOOH in de openbare ruimte, KPI’s en afrekenmodellen, formaten, technische standaarden, meetbaarheid en transparantie. Dit maakt het handboek relevant voor zowel marketeers die (nog) weinig technische kennis hebben van DOOH als OOH-specialisten die op zoek zijn naar uitgebreide documentatie.

Grote behoefte aan duidelijkheid
Guy Grimmelt, voorzitter Taskforce DOOH van IAB Nederland, signaleert de behoefte die er momenteel heerst in de markt: “De impact en het gebruik van DOOH neemt steeds meer toe. Het is dan ook niet zo vreemd dat er in de markt behoefte is aan duidelijkheid, maar ook aan eenduidigheid over de belangrijke thema’s rondom dit medium. Door het publiceren van dit handboek bieden we richtlijnen over onder andere meetbaarheid, content, creatie en currency, iets waar grote behoefte aan is. Als taskforce zien we dit handboek pas als een eerste stap. Het is onze missie om op de korte termijn deze richtlijnen samen met alle stakeholders verder uit te werken.” 

Bereik en populariteit DOOH blijven maar groeien

Wendy Pouw, directeur IAB Nederland: “Waar andere grote mediakanalen het de afgelopen jaren zwaarder hebben gekregen om bereik te genereren, blijft DOOH alleen maar groeien. Was het marktaandeel in 2016 nog maar 5 procent, de laatste IAB Ad Spend-cijfers laten zien dat de groei in 2018 is voortgezet met 90 procent! Inmiddels is zelfs een derde van de totale OOH-bestedingen digitaal. Door deze versnelde groei is er een ecosysteem ontstaan met veel spelers, grote belangen, maar vooral een omgeving waarin veel vragen leven. Ik ben blij dat we nu onder leiding van de nieuwe taskforcevoorzitter Guy Grimmelt de markt een gecentreerde en overzichtelijke bron van informatie kunnen bieden, een bron die er tot op heden niet in deze vorm was.” 

——-

Over IAB Nederland

IAB Nederland is dé onafhankelijke branchevereniging voor digital advertising en marketinginnovatie. Aan de ruim 200 adverteerders, mediabureaus, publishers, technologieleveranciers en creatieve bureaus die bij ons zijn aangesloten, bieden wij inzicht, kennis en een netwerk. Dit doen we door samen met hen ontwikkelingen en trends in de markt te duiden en waar mogelijk standaardisering, wetgeving en (zelf)regulering mede te bepalen of te beïnvloeden. Meer informatie: http://www.iab.nl/.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht