Industry Wire

Geplaatst door Montapacking

30% minder voorraad nodig dankzij slimme data-analyse

Webshops die zijn aangesloten bij Montapacking kunnen advies krijgen dat hun inkoop- en/of verkoopbeleid verder optimaliseert. Op basis van historische data, wordt het orderverloop en de levertijd van alle producten per webshop geanalyseerd. In combinatie met Artificial Intelligence (AI) worden besteladviezen gegenereerd, zodat de webshops precies de juiste producten in de juiste hoeveelheden op voorraad hebben liggen. Hoe langer een webshop klant is, hoe nauwkeuriger het advies zal zijn. Edwin van der Ham, directeur van Montapacking: “Na enige tijd kan de voorraad tot wel 30% teruggebracht worden, zonder ‘nee’ te hoeven verkopen. Ongeacht pieken en dalen in de verkoop. Dat zorgt voor een aanzienlijke besparing, op benodigd kapitaal, maar ook op opslagkosten en het vermindert het voorraadrisico.” De dienst wordt Montasmartstock genoemd.

Montasmartstock
In plaats van die besparing, kan elke webshop natuurlijk ook het vrijkomende kapitaal gebruiken om meer producten aan te bieden en dus meer omzet en winst te maken, met een verhoogd kapitaalrendement. Van der Ham: “Met Montasmartstock bewijzen we ons uitgangspunt dat fulfilment meer is dan alleen goed en snel orders inpakken en verzenden. Het is de missie van Montapacking om een ondersteunende partner te zijn voor webshops. En hoe kunnen we een webshopondernemer beter helpen dan zijn leverbetrouwbaarheid en voorraad-beschik¬baar¬heid voor zijn klanten nog verder te verhogen in combinatie met lagere voorraadkosten? Afgelopen jaar zijn onze klanten weer twee keer zo snel gegroeid als de e-commerce markt. Dit geeft ons iedere keer weer een boost om nog meer mooie diensten voor onze klanten te ontwikkelen.”

Innovatiekweekvijver op Webwinkelvakdagen
Bij Montalab, de innovatie-kweekvijver in Gorinchem, wordt continu gewerkt aan innovaties om webshops nog beter te ondersteunen. Bestaande diensten zoals Montaportal (een realtime dashboard waarmee een klant zinvolle management-informatie krijgt) en Montaconnect (waarmee klanten eenvoudig op platforms als Amazon en bol.com aangesloten kunnen worden) zijn daar voorbeelden van.

Het Montalab wordt voor de gelegenheid twee dagen verplaatst naar de Webwinkelvakdagen die gehouden worden op 29 en 30 januari in de Jaarbeurs in Utrecht. Op stand 17 wordt Montasmartstock geïntroduceerd. De hele dag is er een specialist aanwezig die de werking ervan kan toelichten. Hier is ook volop gelegenheid om kennis te maken met de overige innovaties die het fulfilment-bedrijf ontwikkeld heeft en die webshops helpen bij hun toegang tot verschillende platforms, het afhandelen van retouren enzovoorts.

Over Montapacking
Montapacking is het snelstgroeiende e-commerce fulfilmentbedrijf met een drive om de meer dan 650 webwinkels de zorg volledig uit handen te nemen met maximale leverbetrouwbaarheid. Door de decentrale organisatie met 10 vestigingen, zijn de ruim 600 bevlogen medewerkers persoonlijk betrokken bij hun klanten. Ook door mensen met afstand tot de arbeidsmarkt wordt met plezier gewerkt aan excellente service aan hun klanten. Het bedrijf is sterk technologiegedreven en investeert jaarlijks vele miljoenen in IT, Artificiële Intelligentie, robotisering en andere innovaties. Montapacking heeft interfaces met alle grote, nationale en internationale vervoerders; hierdoor kunnen webshops, of de klanten van de webshops, kiezen met wie of hoe (afhaalopties) ze de pakketten geleverd willen hebben. Hetzelfde geldt ook voor de retouren. Aansluiting op elk gewenst platform, van bol.com en Wish tot Amazon en Alibaba kan eenvoudig worden gerealiseerd, in combinatie met één fysieke voorraad in een van de magazijnen van Montapacking. De klanten van Montapacking groeien gemiddeld twee keer zo snel als de markt.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht