Industry Wire

Geplaatst door Hyperfox

3,2 miljoen euro voor Limburgse AI om bestellingen automatisch te verwerken

Hyperfox, de Limburgse start-up die het verwerken van bestellingen automatiseert met AI, is klaar voor de markt. Met haar innovatieve AI-toepassing hertekent ze het proces van verwerken van inkomende orders op revolutionaire wijze. Daarmee overtuigt ze nu ook Venture Capital fondsen Volta Ventures en JK Invest.

Met grote ambities in 2023 op Corda campus in Hasselt gestart, legde Hyperfox in minder dan twee jaar tijd een indrukwekkend traject af. Aanvankelijk met een bescheiden kapitaal en een lening van business angels en stakeholders, kwam er eerder ook al een investering van de Limburgse Investeringsmaatschappij LRM. Begin 2024 ontving Hyperfox een investering van Birdhouse Ventures en werd het opgenomen in het Birdhouse-programma, én verleende VLAIO een stevige subsidie om de AI verder door te ontwikkelen.

“Enkele jaren geleden kruiste ons pad dat van Hyperfox via het VOKA-Investor-Readiness programma. We geloofden toen al in hun potentieel en deden een eerste investering”, aldus Koen Walbers, senior investment manager bij LRM. “Ook nu willen we hun verdere groei blijven ondersteunen met extra kapitaal, wat volledig in lijn ligt met de LRM-filosofie om bedrijven te ondersteunen vanaf hun eerste commerciële tractie naar exponentiële groei tot eventuele exit later.”

3,2 miljoen euro
Nu vervoegen ook Volta Ventures en JK Invest de rangen van de investeerders. Samen met Birdhouse Ventures, LRM, het founding team en business angels brengen ze 3,2 miljoen euro in. Met deze sterke positie, samen met een schaalbaar order automation platform, waar het voorbije jaar de product market fit meer dan bewezen werd, is Hyperfox nu klaar voor de toekomst.

Koen De Waele, Volta Ventures: “Hyperfox vervult de dringende behoefte van b2b-bedrijven om hun ordermanagement te stroomlijnen en dezelfde snelheid en transparantie te bieden als bij b2c-orders. Tom en het Hyperfox-team combineren hun diepgaand begrip van de supply chain en ervaring in digitale transformatie met vernieuwende AI-technologieën. Zo helpen ze om superieure klantenservice te bereiken bovenop een efficiënte back-office.”

Vincent Jocquet, Birdhouse Ventures: “Het team van Hyperfox is een tekstboekvoorbeeld van hoe een complementair team van serie-ondernemers met een sterke visie en de juiste omkadering op korte termijn grote stappen kan zetten, zowel op het vlak van commerciële groei als het aantrekken van het juiste type groeikapitaal.”

Gevalideerde orders
Tom Devos, Founder van Hyperfox: “Bij de start van Hyperfox was het duidelijk dat we hét probleem van de back-office willen oplossen: manuele ingave van bestellingen, veel telefoontjes voor de opvolging ervan en alle fouten en creditnota’s tot gevolg. Aanvankelijk zochten we de oplossing in een klantenportaal, maar niet elke eindklant wil dat zomaar gebruiken. Het blijft nog altijd makkelijker om te mailen of te bellen. Dat lossen we nu volledig op met onze eigen AI.”

Tijdens de marktvalidatie kwam er nog een bijkomend pijnpunt naar boven: elke bestelling moet toch weer getoetst worden aan klantspecifieke voorwaarden. Deze complexiteit zorgt er voor dat de back-office lang scheef bekeken werd als het gaat over automatisatie.

AI als basis voor order automatisering
CEO Tom Devos: “Met onze AI-oplossing verwerken we de orders uit alle inkomende kanalen, van e-mail en telefoon tot webshop, klantenzone of API/EDI. Zo krijgt de back-office eindelijk tijd voor controlerend, proactief en hoogkwalitatief werk, waar men terug energie van krijgt. Want al is AI de oplossing, de menselijke validatie mag je zeker niet overslaan.” Momenteel scoort Hyperfox ruim 80% procent op het vlak van validatie zonder menselijke tussenkomst. Dit zorgt ervoor dat schaalbaarheid in operationele processen geen loos woord meer is, de intrinsieke kost per orderverwerking daalt, en vooral dat fouten vermeden worden.

Toegevoegde waarde, ook voor de kmo
Hyperfox komt in drie versies: Essential, Plus en Enterprise, telkens met de juiste set aan tools voor iedere grootte van bedrijf. Al vanaf de Essential beschikt Hyperfox over de AI-tool om orders geautomatiseerd te structureren, gecombineerd met traditionele API- en EDI-kanalen. Dit inclusief een basisset aan regels die gebruikt kunnen worden om te valideren. Iedere kmo kan zo profiteren van de kracht van AI bij order automatisering. Hyperfox genereert een gevalideerd bestand, waarmee ieder bedrijf verder kan richting haar traditionele ordermanagement of ERP-systeem.

In de Plus-versie is er tweerichtingsverkeer voorzien, waarbij ook het raadplegen van actuele voorraad mogelijk wordt. In de Enterprise-versie komt er nog een extra laag bovenop waarbij het beheren van goedkeuringsprocessen en budgetopvolging een extra troef is.

“We hebben het laatste jaar stevig gewerkt om het juiste product naar de markt te brengen”, vertelt Tom Devos. “We merken sinds het laatste kwartaal, als we met onze oplossing bij de klanten komen, dat we echt in staat zijn de back-office te kunnen ontzorgen. Niet de prijs, maar wanneer we kunnen starten met implementeren is de vaakst gestelde vraag. Zo realiseren we onze missie: humans in flow.”

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht