4 aandachtspunten voor het verbeteren van de winstgevendheid in supply chain management

Supply Chain-optimalisatie draait in veel gevallen om het verbeteren van levertijden, leverbetrouwbaarheid en customer service. Waar veel organisaties echter onvoldoende bij stilstaan is dat slimmer supply chain management ook veel verborgen besparingen kan opleveren. Volgens Every Angle, leverancier van operational analytics-oplossingen voor SAP, ontbreekt bij veel organisaties de koppeling tussen het logistieke proces en de financiële onderbouwing, waardoor zij veel geld laten liggen. Every Angle signaleert vier aandachtsgebieden in supply chain management waar organisaties eenvoudig en vooral snel kosten kunnen besparen.

Inventory Management
Het klinkt mooi: slechts twee uur voorraad in een autofabriek, de kosten van opslag blijven hiermee laag. Maar wat als een bepaald onderdeel – zoals een bumper – een half uur te laat geleverd wordt? Dan ligt de volledige productie stil. Wat zijn de kosten hiervan? Door puur te focussen op voorraadbeperking gaan organisaties veel te kort door de bocht. Deze benadering kost vaak meer dan het onder de streep oplevert. Organisaties moeten een juiste balans vinden tussen het minimaliseren van hun voorraad en het kunnen voldoen aan de ordervraag. Een dreigend tekort aan voorraad, moet zichtbaar zijn voordat dit tekort zich daadwerkelijk voordoet en je ‘nee’ moet verkopen.Supplier Cash Control

In de leverings- en betalingsafspraken met leveranciers valt veel winst te behalen. Zaken om goed rekening mee te houden zijn: het voorkomen van de aankoop van meer onnodige voorraad (door automatische orderplaatsing), het voorkomen van kosten voor correcties in bestellingen en leveringen en het optimaliseren van het betaalgedrag van leveranciers. De samenwerking met vaste leveranciers kent veel automatismen die kritisch geanalyseerd en aangescherpt moeten worden.

Operating Expenses Control
Ook in de operatie valt voor veel organisaties nog veel te verbeteren. Verkeerde leveringen hebben een oorzaak. In plaats van uitsluitend de betreffende order te corrigeren is het zaak om uit te zoeken waar in het proces of systeem de fout is ontstaan en dit te corrigeren voor volgende leveringen. Voorkom het gebruik van teveel maatwerk: de hiervoor benodigde IT-aanpassingen zijn geld- en tijdrovend.

Customer Cash Control
Bij het verbeteren van de winstgevendheid van klantrelaties en –bestellingen zijn meetbaarheid van orderafhandeling en optimalisatie van betalingsafhandeling cruciaal. Door voortdurend te meten of het juiste product, in de juiste kwantiteit, op de juiste plaats op het door de klant gewenste tijdstip is afgeleverd (OTIF) kunnen leveringsprocessen verder worden geoptimaliseerd en worden kostbare fouten voorkomen. Een minstens zo belangrijke factor om kosten te besparen is echter de betalingsafhandeling met klanten. Het verkorten van de termijn tussen bestelling en betaling, het oplossen van late betalingen en het inzichtelijk maken en alsnog factureren van ontbrekende betalingen kan erg veel opleveren.

“Om tot echte verbeteringen in de supply chain te komen, zullen logistieke experts en controllers veel meer moeten samenwerken. Supply chain-optimalisatie wordt binnen veel organisaties teveel door een logistieke bril bekeken, zonder dat bekeken wordt wat de exacte economische gevolgen zijn van bepaalde beslissingen. Met relatief eenvoudige analyses en optimalisaties valt snel winst te behalen, veel organisaties laten hier helaas nog de nodige kansen liggen omdat goed inzicht ontbreekt of er onvoldoende wordt doorgedacht”, zegt Jacques Adriaansen, Director Every Angle Academy en mede-oprichter van Every Angle. “Om tot daadwerkelijke besparingen te komen, zullen organisaties moeten berekenen welk effect het doorvoeren van wijzigingen in de supply chain operaties heeft op het werkkapitaal, de operationele kosten, de dienstverlening en omzet van de organisatie. Pas dan kan bepaald worden of supply chain-optimalisatie ook echt optimalisatie is.”