Geplaatst door Goboony

40.000 campertrips met campers die anders stil zouden staan

Goboony founders Foppe Mijnlieff en Mark de Vos kijken vanuit hun kantoor uit over de Centrale Lage Weide, de elektriciteitscentrale van Utrecht, ook wel de oude Pegus centrale. Het gebouw werd in 1956 gebouwd onder leiding van i.r. A.J. Mijnlieff, Foppe’s grootvader en officieel geopend door koningin Juliana op 14 juli 1959. Het markante gebouw heeft een schoorsteen die hoger is dan de Dom en is sinds 2013 een industrieel monument. Het kantoor van Goboony bevindt zich pal naast de centrale.

Potentie van het onbenutte
Wat grootvader en kleinzoon Mijnlieff gemeen hebben is dat zij beiden met hun bedrijven de potentie zagen in het gebruik van wat voorheen onbenut werd. Grootvader Mijnlieff innoveerde zijn industrie door de stadsverwarming uit te vinden. Hij gebruikte als eerste restwarmte van een centrale voor het verwarmen van woningen, en kleinzoon Mijnlieff, met de scale-up Goboony, maakt gebruik van particuliere campers die normaal gesproken grotendeels stilstaan in een garage of stalling. Het bedrijf groeit in omzet gemiddeld 75% per jaar en fysiek is Goboony gegroeid naar 20 man personeel. Door deze enorme groei zijn ze onlangs voor de 4e keer binnen Utrecht verhuisd. De laatste keer dus naar Utrecht Lage Weide met dit bijzondere uitzicht.

Van Nieuw Zeeland tot Utrecht
Het idee voor Goboony is ontstaan in Nieuw Zeeland toen de oprichters van het platform elkaar tegen kwamen tijdens een camperreis door het land. Eenmaal thuis kwamen ze er achter dat in Europa jaarlijks 2 miljoen campers 48 weken per jaar ongebruikt blijven. Zo ontstond op 18 april 2015 Goboony. Airbnb bestond al, maar een deelplatform voor campers was destijds nieuw. Inmiddels hebben ze al 40.000 mensen een camperexperience kunnen bezorgen, maar met al die stilstaande campers is hun doel een miljoen. Beide founders zijn fervent camperaars en ze gunnen iedereen het gevoel van vrijheid dat reizen met een camper geeft. Dat gevoel ligt verankerd in de naam Goboony. ‘Boony’ is Nieuw Zeelands voor je favoriete, liefst geheime plek. “Go” maakt duidelijk dat je er vooral op uit moet trekken om die te vinden.

Europese uitbreiding
Eind 2016 begon de uitbreiding op Europees vlak. Ze zijn toen gestart in België en begin 2017 in Italië en Engeland. Er staan inmiddels ruim 2.000 campers op het platform. Dat is al heel wat, maar als je het vergelijkt met vakantiehuisjes zijn er nog veel meer kansen. Daarvan wordt namelijk 50% gedeeld tegenover de 1% campers. En dat terwijl een jaarlijkse verhuur van een camper van 7 a 8 weken al rond de 5.000 euro op kan leveren.