Geplaatst door AWS

De 450 koala’s die zouden kunnen helpen hun hele soort te redden

Dokter Carolyn Hogg is nooit iemand geweest die alleen volgt. De senior onderzoeksmanager van de Australasian Wildlife Genomics Group aan de Universiteit van Sydney leidt baanbrekend wetenschappelijk werk op het gebied van het behoud van bedreigde diersoorten.

Hogg maakt deel uit van een gezamenlijke inspanning om de genomen van 450 koala’s uit het hele soortenbereik in kaart te brengen, waarvoor ze koala-DNA-monsters nodig heeft. De gegevens uit dit project worden beschikbaar gesteld aan onderzoekers overal ter wereld via het Amazon Web Services (AWS) Open Data Sponsorship Program.

Hogg en team hebben de genetische gegevens vrijgegeven via het programma – dat de opslagkosten voor datasets van hoge waarde voor de wetenschappelijke gemeenschap dekt en beschikbaar maakt voor toegang en analyse in de cloud – in de hoop het onderzoek en de ontwikkeling van oplossingen te versnellen om het iconische, maar steeds meer bedreigde buideldier te beschermen.

Onderzoekers kunnen onmiddellijk aan de slag met de gegevens voor specifieke koalapopulaties zonder te hoeven wachten op de voltooiing van alle sequentiebepalingen. Ze zullen daarentegen wel moeten wachten tot alle 450 genomen beschikbaar zijn voordat ze kunnen beginnen met de vergelijking van de diversiteit met het bereik van de volledige soort.

Hogg legt uit waarom ze AWS gebruikt: “Ik begon met AWS te werken omdat ik zoveel gegevens had en ik het niet efficiënt kon verwerken met de on-premises IT-systemen die we hadden”, voegde ze eraan toe. “Met AWS hebben we de data-analyse kunnen terugbrengen van 10 dagen naar slechts vijf uur. Toen ik me de kracht van werken in de cloud realiseerde, moedigde het me aan om verder te gaan dan mijn biologiegebied en mensen te gaan vinden die op andere expertisegebieden werken.”

Het is niet de eerste keer dat Hogg en haar collega’s big datasets op de AWS Cloud gebruiken voor het behoud van soorten. Vorig jaar gebruikte het team AWS Cloud om genetische informatie te genereren voor het beheer van de Tasmaanse duivel, een ander bedreigd Australisch buideldier.

Hogg leidt nu het Threatened Species Initiative om genomische bronnen te genereren voor enkele van de meest kwetsbare soorten van Australië. Het project, gelanceerd in mei 2020, heeft al middelen gegenereerd voor 62 soorten, die in de toekomst beschikbaar zullen zijn in het AWS Open Data Sponsorship Program.