Industry Wire

Geplaatst door Klarna

Nostalgie belangrijkste shopping trend van 2022

Amsterdam, 15 december 2022 – Klarna publiceert haar eerste jaarlijkse trendrapport: ‘The Checkout’. Hierin zijn de populairste shoppingtrends van 2022 in kaart gebracht aan de hand van de populairste producten van shoppers wereldwijd. Het meest dominante thema van 2022 is ‘nostalgie’. Items geïnspireerd door de 18e eeuw tot het begin van de 00’s hebben allemaal veel meer dan anders de checkout gehaald. Het thema kan onderverdeeld worden in vijf nostalgische deelthema’s. Trendexpert Agus ‘The Algorythm’ Panzoni, die samen met Klarna aan het rapport werkte, ziet een verlangen naar gelukkiger, meer zorgeloze tijden als de drijvende factor achter de trends.

Klarna, de wereldwijd toonaangevende dienstverlener op het gebied van bankieren, betalingen en shoppingdiensten, beheert transacties van 150 miljoen gebruikers en 450.000 retailers wereldwijd. Deze collectieve aankopen vertellen een verhaal dat verder gaat dan puur de losse producten die consumenten kochten. In The Checkout wordt dit verhaal samengevat aan de hand van de hoofdtrend ‘nostalgie’ en vijf daaronder vallende deelthema’s.

Vintage tech
De eerste deeltrend die gelinkt kan worden aan nostalgie verwijst naar producten met een eenvoudigere en betrouwbaardere technologie, zoals bedrade koptelefoons. Hiervan steeg de verkoop in februari 2022 wereldwijd met +317% in vergelijking met een gemiddelde maand in 2021. Klarna’s shopping index laat ook zien dat de verkoop van klaptelefoons en simpele mobiele telefoons in augustus met 81% is gestegen. In Nederland doen vooral de koptelefoons met draad het goed, net als iPod Mini’s en boomboxen. Hoog tijd dus om de dozen onder je bed of in de opbergruimte bij je ouders thuis door te spitten om je oude technische schatten te herontdekken.

Trendexpert Agus Panzoni licht toe: “Digitale overbelasting en angst voor privacy zorgen ervoor dat mensen terug willen naar de producten uit hun verleden. Producten die minder opdringerig zijn dan de producten van nu en ook wat betrouwbaarder lijken. Ook is er meer behoefte aan technologie die verbinding tussen mensen juist aanmoedigt en niet tegenhoudt. Het is een echte hype. Vintage tech heeft de it-factor en is terug te zien bij beroemdheden als Bella Hadid en Lily-Rose Depp.”

Hyper femininity
Onder deze trend vallen Barbiecore, Bimbocore en Balletcore. Deze tweede nostalgische trend wordt namelijk aangedreven door de toename van de verkoop van roze producten (+126% in augustus), ballerina’s (+93% in mei) en nageldiamanten (+55% in juni). Agus Panzoni: “In tegenstelling tot het begin van de jaren 2000 is deze hypervrouwelijkheid anno 2022 meer inclusief. Tegenwoordig zijn er meer inclusieve merken die kleding aanbieden in een breed scala aan maten en meer influencers met verschillende maten en achtergronden die hun vrouwelijke kant durven te laten zien.” In Nederland zijn vooral plateauzolen en roze jumpsuits snel in populariteit gegroeid.

Y2K, Counterculture en Recencycore
De overige drie trends zijn het resultaat van consumenten die naar vorige decennia kijken voor shoppinginspiratie; ‘Y2K’ met fashion items uit de vroege jaren ’00, ‘Counterculture’ geworteld in de jaren ’80 en ’90 en muzikale genres als Goth, Grunge en Pop-punk, en als laatste de trend ‘Regencycore’ met stijlen geïnspireerd op de Victoriaanse en Regency-periode.

Volgens Panzoni hebben maatschappelijke ontwikkelingen ook een belangrijke rol gespeeld bij de totstandkoming van de shoppingtrends: “Nostalgische trends zijn niet alleen zichtbaar in onze aankopen, maar ook in de popcultuur. We zien het thema hypervrouwelijkheid terugkomen in de aankomende Barbie-film. Regencycore is groot geworden met dank aan de hype rondom Netflix’s ‘Bridgerton’. En de Counterculture trend komt tot leven in het laatste seizoen van ‘Stranger Things”.

Focus op Nederland
In Nederland zijn dezelfde trends die internationaal naar boven kwamen groot. Er zijn wel variaties te zien in de meest populaire producten uit die categorie. De Nederlandse trending items in 2022, vergeleken met een gemiddelde maand in 2021, zijn als volgt:

Top 5 – Vintage tech in 2022
1. Bedrade koptelefoon (+200% in augustus)
2. iPod Mini (+179% in januari)
3. Boombox (+94 % in augustus)
4. Vinyl (+85% in mei)
5. Simpele mobiele telefoon (+78% in juli)
Top 5 – Hyperfemininity
1. Plateauzolen (+523% in maart)
2. Roze jumpsuit (+313% in april)
3. Nagel diamantjes (+221% in juli)
4. Tule rok (+190% in februari)
5. Jelly shoes (+139% in augustus)
6. Minirokken (+61% in september)
Top 5 – Y2K
1. Metallic oogschaduw (+349% in februari)
2. Baguette tas (+262% in augustus)
3. Kort t-shirt (+247% in maart)
4. Legerbroek (+117% in februari)
5. Jeans met een lage taille (+59% in maart)
Top 5 – Counterculture
1. Doorschijnende top (+361 % in september)
2. Fluwelen rok (+317 % in januari)
3. Gitaar (+308% in april)
4. Oorbellen in de vorm van een zon (+167% in mei)
5. Leren jasje (+144% in maart)
Top 5 – Regencycore
1. Off-shoulder jurk (+182% in mei)
2. Tiara (+163% in februari)
3. Corset (+82% in mei)
4. Parel oorbellen (+48% in februari)
5. Parelketting (+16% in juli)

– EINDE PERSBERICHT –

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht