Geplaatst door Brightlands

48-uurs Hackathon op Brightlands Smart Services Campus trekt internationale studenten naar Heerlen

Heerlen, 26 november 2017 – De afgelopen 48 uur werd op de Brightlands Smart Services Campus in Heerlen de tweede editie van de Hackathon Hack4SmartServices georganiseerd. Het thema van de Hackathon was mobiliteit als een slimme dienst.

De grote finale van de hackathon vond zondagmiddag plaats in het Forum van de campus. Daar pitchten de hackers hun case voor de jury. De finale was vrij toegankelijk voor publiek. Drie teams mochten een podiumplaats betreden. Zij ontwikkelden volgens de jury de beste en meest veelbelovende toepassing als oplossing voor de challenges op het gebied van mobiliteit.

Eerste prijs
De eerste prijs werd gewonnen door Team BoMo dat staat voor “Borderless Mobility”. Zij bedachten een carpooldienst voor pendelaars tussen twee landen.

Tweede prijs
De tweede prijs ging naar Team Turtle. Zij bedachten “Travel Mate”. Een toepassing die sociaal welzijn van reizigers (nieuwe mensen ontmoeten en mensen met dezelfde interesses ontmoeten) koppelt aan de momenteel nog te zwakke grensoverschrijdende vervoersmogelijkheden in de Euregio. De match tussen reizigers wordt gemaakt op basis van data over de interesses van beide reizigers.

Derde prijs
De derde prijs was voor Team Arcus. Zij kwamen met TransSync. Een toepassing voor de transportsector die gebruikt maakt van een peloton principe waarbij vrachtwagens van verschillende organisaties op elkaar aansluiten met als gevolg efficiënter en effectiever vervoer. De oplossing van Arcus was vernieuwend, omdat deze ook werkt voor vrachtwagens van verschillende transportondernemingen. Het team kreeg ter plekke de uitnodiging van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat om het idee in Den Haag toe te komen lichten.

De winnaars mochten 1.500, 1.000 en 500 euro in ontvangst nemen en ontvingen 1.000 euro aan coaching vouchers voor het doorontwikkelen van hun prototype. Naast geldprijzen werden er hightech gadgets en internationale treintickets gewonnen.

Hubert Mackus, Gedeputeerde van de Provincie Limburg, “Vandaag zijn door studenten en professionals veel verschillende mooie ideeën voor ‘mobiliteit als een dienst’ gepresenteerd. Daarmee is de opzet voor deze Hackathon meer dan geslaagd. Om onze euregionale mobiliteitsystemen toekomstvast te maken zijn slimme oplossingen nodig. Hiervoor moeten we alle ontwikkelingen en mogelijkheden op technologisch vlak sneller en beter bij elkaar brengen, dat is ook hier gebeurd! Er zijn letterlijk en figuurlijk grenzen gehackt!”.

Peter Verkoulen, CEO van de Brightlands Smart Services Campus: “Een hackathon is een effectieve manier om lastige technische vraagstukken binnen korte tijd vanuit verschillende disciplines op creatieve manier te benaderen. Het is daarmee een pressure cooker die innovatie kan forceren. Ik ben dan ook trots op de resultaten van het afgelopen weekend en nodig de hackathon deelnemers uit om hun ideeën verder uit te werken op onze campus.”

Marc de Vreede van BeMyApp: “Een hackathon is een mooie manier om talent aan te trekken. Het is fantastisch te zien dat we voor deze hackathon studenten uit Nederland, België, Duitsland, Zweden en Denemarken mochten verwelkomen. Studenten die speciaal voor deze hackathon naar Nederland afreisden. Daar zijn we als organisatie trots op.”

Hack4SmartServices Hackathon
Ruim 85 (inter)nationale experts, young professionals en studenten van onder meer Zuyd Hogeschool, Universiteit Maastricht, Open Universiteit, Arcus College, ROC Leeuwenborgh, Universiteit Hasselt, Universiteit van Antwerpen en de RWTH Aachen namen deel aan de tweede editie van de Hack4SmartServices Hackathon. Zij gingen de uitdaging aan een oplossing te vinden voor challenges op het gebied van mobiliteit als een slimme dienst. In totaal leverde de hackathon negen nieuwe toepassingen op die verder onderzocht en ontwikkeld zullen worden. De hackers zwoegden 48 uur op een oplossing en werkten daarvoor een proof-of-concept en een businessplan uit. Daarbij was een sleutelrol weggelegd voor technologie. Sommigen deden tussentijds snel een oogje dicht. Anderen werkten zoveel mogelijk uren door.

Initiatiefnemers
De Hackathon is een initiatief van Provincie Limburg en de Brightlands Smart Services Campus (mede in het kader van Techruption) in samenwerking met BeMyApp.
Provincie Limburg, Centraal Bureau voor de Statistiek, Trendsportal en Q-Park waren als track sponsor verbonden aan de uitdagingen. De deelnemers werden in hun uitdagingen bijgestaan door experts van Accenture, Conclusion en de track sponsors.

Voor meer informatie over de Hackathon: www.hack4smartservices.com

De datum van de volgende editie van de Hack4SmartServices Hackathon wordt binnenkort bekend gemaakt.

De Brightlands Smart Services Campus maakt deel uit van Brightlands, een open innovatie community die bestaat uit 4 campussen en waar wetenschappers, ondernemers, studenten en investeerders samenwerken aan de grand challenges op het gebied van duurzaamheid en gezondheid. De Brightlands Smart Services Campus richt zich hierbij primair op het ontwikkelen en faciliteren van een community die data kan omzetten in slimme diensten. Founding fathers van de campus zijn APG, Maastricht University en de Provincie Limburg.

Noot voor redactie, niet voor publicatie

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Maartje Janssen, Marketing & Communicatie Manager Brightlands Smart Services Campus, via maartje.janssen@brightlands.com of +31 (0)6 23 89 18 98.

Foto’s van de winnaars kunt u downloaden via deze link. Fotograaf: Marcel van Hoorn.

Team BoMo wint Hack4SmartServices Hackathon

Eerste prijs: Team BoMO

Tweede prijs: Team Turtle met de toepassing “Travel Mate”

Derde prijs: Team Arcus met de toepassing TransSync