Geplaatst door Join

57% van influencers ziet forse stijging in activiteit volgers

Haarlem, 7/5/2020 De pandemie is een onvermijdbaar gespreksonderwerp – of het nu een gesprek in de (lange) rij voor de supermarkt is, of een video-belletje met een collega. Dat blijkt in de wereld van influencers niet anders te zijn: uit een onderzoek naar het gedrag van influencers en hun volgers van platform Join blijkt dat 80% van de ondervraagde influencers de afgelopen maand regelmatig of vaak content over het corona-virus heeft gemaakt. Fitness-influencers zijn thuis aan het sporten, YouTubers bedenken creatieve challenges die je thuis kunt doen en fashionbloggers shoppen online. Maar wat voor effecten heeft de corona-crisis nog meer op influencers en hun volgers?

Activiteit
“Wat het meest naar voren springt is dat zowel influencers als hun volgers actiever zijn” stelt David Dekker, influencer expert van Join. “Bijna een kwart van de influencers geeft aan dat ze meer content hebben gemaakt dan normaal.” Ook proberen influencers nieuwe kanalen uit: 55% van de influencers heeft content geplaatst op nieuwe kanalen. Instagram bleef met 70% het populairst, gevolgd door Facebook (46,8%), YouTube (41.9%) en TikTok (32,3%). Dekker vervolgt: “Ook voor influencers is dit een moment om de effectiviteit van hun kanalen te toetsen en te werken aan zichtbaarheid op andere platforms – net zoals bedrijven dat doen.”

Volgers
De kansen liggen voor influencers en de bedrijven met wie ze samenwerken echter bij de activiteit van hun volgers. Die activiteit is namelijk sterk toegenomen: 57% van de influencers geeft aan dat ze méér views en/of traffic hebben gezien op hun kanalen, en ruim 42% rapporteert een stijging in het aantal likes en comments. Daarbij geeft ruim 50% van de ondervraagde influencers aan meer nieuwe volgers gekregen te hebben. Deze stijgingen bieden mogelijkheden voor adverteerders, stelt Paolo Martorino, CEO van Join. Hij legt uit: “Door de corona-crisis verandert het medialandschap sneller en worden veel vertrouwde kanalen van adverteerders minder effectief. Nu consumenten nóg meer tijd op social media besteden, is dit ook de plek waar adverteerders moeten zijn.”

Samenwerkingen
Toch worden ook de influencers geraakt door de crisis: met het ingaan van de intelligente lockdown zijn er veel samenwerkingen gepauzeerd, uitgesteld of afgezegd. 67% van de influencers geeft aan dat ze de afgelopen maand minder aanvragen voor samenwerkingen hebben gehad dan in de maanden ervoor. Als gevolg daarvan heeft bijna 20% besloten om hun tarieven te verlagen. Gelukkig lijkt dat dal van korte duur te zijn, stelt David Dekker. “Adverteerders hadden even nodig om hun strategie te bepalen. Inmiddels worden de lopende campagnes aangepast en hervat, en worden er juist nieuwe campagnes opgezet die inspelen op de wensen en vragen van consumenten tijdens de pandemie. Adverteerders willen na de crisis sterk uit de strijd komen.”

Over Join Marketing
Join Marketing is in 2017 opgericht door Paolo Martorino en Edwin Knip. Join is het eerste Europese influencer marketing platform dat merken en influencers verbindt door middel van Artificial Intelligence. Join wil daarmee authentieke en relevante samenwerkingen mogelijk maken. Zie ook: https://join.marketing/nl/.

——-