62% van Europese consumenten maakt zich zorgen over de online nalatenschap van overledenen
Utrecht, 6 september 2024 – Een recente studie van Kaspersky laat zien dat de meerderheid (62%) van de consumenten gelooft dat de identiteiten van overledenen bijzonder kwetsbaar zijn voor identiteitsdiefstal. Dit omdat er vaak niemand meer is om te controleren wat er met de online geplaatste informatie gebeurt. Daarnaast is meer dan de helft van de respondenten (61%) het ermee eens dat de online aanwezigheid van overleden personen kan worden gereconstrueerd met behulp van AI. De houding hier tegenover varieert. Ongeveer een derde (31%) van de respondenten vindt het acceptabel om een digitale identiteit te creëren door middel van foto’s, video’s of andere herinneringen van iemand die niet meer in leven is, een groter deel (41%) is het hier niet mee eens.
Digitale nalatenschap
Volgens het Digital 2024 Global Overview Report van Kepios gebruikt 95 procent van de internetgebruikers nu elke maand sociale media en kwamen er tussen juli 2023 en juli 2024 282 miljoen nieuwe identiteiten bij. Met de toename van online communicatie en de groei van digitale voetafdrukken, worden de zorgen over privacy, nalatenschap en het ethisch gebruik van digitale identiteiten relevanter.
Het is opvallend dat 70 procent van de mensen ervan overtuigd is dat het zien van foto’s of verhalen over overledenen verontrustend kan zijn voor nabestaanden. 38 procent van de consumenten is er echter van overtuigd dat er geen tijdslimiet is om elke afbeelding, video of spraakopname te vinden die ooit online is gepubliceerd met betrekking tot een specifiek persoon.
Aangezien het opnemen van richtlijnen in hun testament waarschijnlijk de enige manier is waarop consumenten controle kunnen houden over hun digitale voetafdruk na hun dood, is 63 procent van mening dat iedereen met een online aanwezigheid in zijn testament moet vastleggen wat er met hun gegevens en sociale accounts moet gebeuren.
“Het beheren van iemands digitale voetafdruk wordt vaak over het hoofd gezien bij de dagelijkse online activiteiten. De onderzoeksresultaten onderstrepen echter een belangrijk punt: een aanzienlijk aantal respondenten is zich bewust van de mogelijkheid dat gestolen identiteiten hun dierbaren of andere gebruikers grote persoonlijke problemen kunnen bezorgen. Gezien deze risico’s is het verstandig om proactieve maatregelen te nemen die ervoor zorgen dat privacy en digitale identiteiten beter worden beschermd. Door dit te doen, kunnen mensen ervoor zorgen dat hun online aanwezigheid veilig en respectvol blijft, wat er ook gebeurt,” zegt Anna Larkina, webcontent analist bij Kaspersky.
Het volledige rapport is beschikbaar via deze link.
###
Over het onderzoek
In juni 2024 gaf Kaspersky opdracht aan Arlington Research om een online enquête uit te zetten onder 10.000 respondenten om de houding van de respondenten te onderzoeken als het gaat om hun huidige digitale bijgeloof, de rol van AI in het leven van de mens en het onderwerp van digitale onsterfelijkheid. De steekproef omvatte 1000 respondenten uit het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk, en 500 uit Spanje, Italië, Portugal, Brazilië, Mexico, Rusland, Kazachstan, India, China, Indonesië, Turkije, de Verenigde Arabische Emiraten en Zuid-Afrika. De cijfers uit dit bericht zijn gebaseerd op de resultaten uit de EU en UK.
Over Kaspersky
Kaspersky, opgericht in 1997, is wereldwijd actief op het gebied van cybersecurity en digital privacy. Kaspersky’s threat intelligence en security-expertise worden voortdurend omgezet in innovatieve security-oplossingen en -diensten om bedrijven, kritieke infrastructuren, overheden en consumenten van over de hele wereld te beschermen. Het uitgebreide securityportfolio van het bedrijf omvat toonaangevende endpoint security en een aantal gespecialiseerde security-oplossingen en -diensten om geavanceerde digitale bedreigingen te bestrijden. Meer dan 400 miljoen gebruikers en 240.000 zakelijke gebruikers worden beschermd door technologieën van Kaspersky. Kijk voor meer informatie op www.kaspersky.nl.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.