98 procent van de CMO’s vindt dat GDPR de verantwoordelijkheid is van IT

Amsterdam, 29 mei 2017 – Onderzoek van Relay42, aanbieder van een innovatief marketingdata management platform (DMP), heeft de grootste uitdagingen voor banken en andere financiële instellingen op het gebied van General Data Protection Regulation (GDPR) in kaart gebracht. Uit het onderzoek, dat in het Verenigd Koninkrijk is uitgevoerd, blijkt dat 98% procent van de marketeers op C-level (CMO’s) vindt dat GDPR de verantwoordelijkheid is van IT. Slechts 4% zegt dat marketing een rol speelt bij het voldoen aan de wet- en regelgeving. 

Hoewel CMO’s in de financiële sector aangeven dat ze klaar zijn voor de nieuwe wet- en regelgeving die op 25 mei 2018 wordt ingevoerd, is slechts 18% van hen in staat om de herkomst van data te identificeren. Slechts een kwart van de marketeers is er zeker van dat ze data van klanten kunnen bewerken, veranderen of verwijderen nadat een verzoek tot verwijdering van de gegevens wordt ingediend. Dit geeft aan dat veel CMO’s nog niet klaar zijn voor de praktische implicaties van GDPR. Een risico voor financiële instellingen.

Daarnaast heeft slechts 2% van de CMO’s op dit moment toegang tot machtigingen voor klantenapplicaties, terwijl meer dan de helft van de respondenten het afgelopen jaar een data export op hun computer of een device dat niet gemonitord wordt, heeft ontvangen. Dit gebrek aan controle over klantdata vormt een risico bij de invoer van de GDPR-updates in 2018.

Relay42 schreef samen met Capgemini het whitepaper ‘GDPR for Financial Services Marketing: How to translate data regulation into customer opportunity’. Hierin wordt beschreven dat het momentum dat door GDPR gecreëerd wordt, juist door financiële instellingen gebruikt kan worden als een kans om lange termijn relaties met klanten op te bouwen die gebaseerd zijn op vertrouwen en transparantie.

Tomas Salfischberger, CEO van Relay42, zegt: “Mijn boodschap aan CMO’s is dat ze een belangrijke rol spelen in de GDPR-discussie en dat het van groot belang is dat ze hun krachten bundelen met zowel de juridische als de IT-afdeling. Juist marketeers die hun klanten de ultieme customer experience willen bieden, moeten beseffen dat controle over de eigen klantdata daar een onderdeel van is. De juiste datamanagement-oplossing, met flexibele consent management tooling en ingebouwde ‘privacy by design’ architectuur, is nodig voor het behalen van een hoog niveau van customer intimacy en loyaliteit.’

 

Ron Tolido, Global CTO, Insights en Data Global Practice bij Capgemini, zegt: ‘GDPR biedt bedrijven een unieke kans om hun klantstrategie aan te passen, van reactief naar proactief. Het gaat om het aangaan van een realtime dialoog met de klant, gebaseerd op transparantie en openheid, veilige persoonlijke data, vrije keuze en personalisatie. Deze benadering is goed uit te voeren met de inzet van de juiste technologie – een robuust datamanagement platform.’

Methodologie van het onderzoek:

Het onderzoek is in opdracht van Relay42 uitgevoerd door het onafhankelijke onderzoeksbureau Censuswide. Er zijn 50 CMO’s in de financiële sector in het Verenigd Koninkrijk ondervraagd door middel van een online enquête. Om een representatief beeld te krijgen, werden quota’s gehanteerd op basis van leeftijd, geslacht en regio.

Het whitepaper ‘GDPR for Financial Services Marketing’ is gratis te downloaden.

 

Over Relay42

Relay42 is een datamanagementspecialist. Met haar innovatieve platform kunnen klanten meer resultaat behalen met zowel online- als offline marketing. Het Data Management Platform (DMP) is geïntegreerd met een wijdverbreid ecosysteem van marketingtechnologie-aanbieders. Doordat het platform alle kanalen en technologieën van het ecosysteem verbindt, ontstaat er een eenduidig beeld van de klant. Dit inzicht kunnen zij activeren over alle touchpoints om relevante, gepersonaliseerde en consistente interacties tot stand te brengen. Dit zorgt op korte termijn voor een gemiddelde conversiestijging van 20 tot 30 procent. Relay42 wordt momenteel gebruikt door grote adverteerders zoals KLM, Air France, Ziggo, ING, Centraal Beheer Achmea, ABN AMRO en Nuon. Kijk voor meer informatie op http://relay42.com/.

 

1 Reactie

Ik als marketeer herken mij er niet in en het lijkt mij ook kortzichtig. Alleen al omdat preventie van en het omgaan met datalekken iets is dat in de hele organisatie geregeld moet zijn. Anders mag je als marketeer straks uitleggen waarom je een hoge boete krijgt voor het niet op tijd melden van het lekken van die nieuwsbrieflijst.

Maar inderdaad ook het inregelen van een plek waar mensen hun data kunnen inzien, opvragen en kunnen laten verwijderen (customer service) lijkt mij iets waar zo’n kortzichtige marketeer kansen laat liggen.

Voor wie overigens meer wil lezen over de wijzigingen van de AVG/GDPR t.o.v. de Wbp, ICTRecht heeft net een viertal factsheets gepubliceerd met informatie over alle wijzigingen met de AVG, omgaan met datalekken, het verwerkingsregister dat sommige bedrijven moeten aanleggen en wanneer bijv. een privacy impact assessment verplicht is: https://ictrecht.nl/2017/05/24/voorbereiden-op-avg/

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug