Geplaatst door Hubspot

Inbound marketing levert meer ROI

Hoofddorp, 17 juli 2018 – Inbound marketing is wereldwijd de belangrijkste marketingstrategie bij de meeste ondernemingen. Dit blijkt uit het State of Inbound onderzoek 2018, gehouden onder 6.200 marketeers in 99 landen door HubSpot Research, de onderzoeksafdeling van deze marktleider in CRM, marketing en sales.

Met name in Europa hebben marketeers veel vertrouwen in de eigen strategie: 77% gelooft in de effectiviteit van de eigen inspanningen (in de VS geldt dit voor 71% van de respondenten; de rest van de wereld volgt op afstand). Vooral de teams die inbound marketing gebruiken zijn zelfverzekerd: driekwart noemt de eigen marketingstrategie effectief, tegen 62% van de teams die vooral focust op outbound marketing.

Outbound marketing is de traditionele marketingmethode waarmee potentiële klanten actief worden nagejaagd, bijvoorbeeld via advertenties, mailings, events en cold calling. Inbound marketing is de relatief nieuwe benadering, die erop gericht is klanten binnen te halen door ze relevante informatie te bieden die waarde toevoegt, waardoor klanten het merk vinden in plaats van andersom, bijvoorbeeld via blogs, zoekmachines en sociale media. Omdat het klanten aantrekt die zich echt aangesproken voelen door de boodschap, is inbound marketing beter geschikt om vertrouwen en geloofwaardigheid op te bouwen rond een merk. Bovendien leidt inbound marketing over het algemeen tot meer en beter gekwalificeerde leads.

Conversie staat voorop
Het belang van inbound marketing voor leads sluit goed aan bij de belangrijkste wensen van marketeers: maar liefst 69% van alle respondenten in het HubSpot onderzoek noemt de conversie van contacten en leads naar klanten de hoogste prioriteit voor de organisatie in de komende twaalf maanden. Dat is aanmerkelijk hoger dan de tweede prioriteit, de groei van verkeer naar de website, dat het met 54% moet doen. Overige initiatieven scoren allemaal lager dan 50%. De focus op conversie betekent ook een duidelijke focus op BOFU content (Bottom of the Funnel: content die niet zozeer gericht is op naamsbekendheid (TOFU) of de oriëntatiefase (MOFU), maar op de daadwerkelijke aankoopbeslissing).

Binnen inbound marketing geven de respondenten aan vooral te kijken naar SEO en organische marketing (61%), blogs (55%) en marketing automation (50%). Opvallend is daarbij dat video content, zoals how-to’s en webinars, relatief lage prioriteit krijgen (resp. 26% en 24%), terwijl YouTube wel bovenaan de lijst staat van distributiekanalen waar marketing zich in de komende twaalf maanden op zegt te willen richten. Het geloof in video lijkt bij het hoger management groter (ruim 50%) dan bij uitvoerende marketeers (nog geen 40%).

Betere ROI voor inbound
De grootste uitdaging zien marketeers vooral in het genereren van traffic en leads (61%). 39% noemt het aantonen van de ROI van marketingactiviteiten een uitdaging. Overigens heeft dit voor Europeanen (37%) duidelijk een lagere prioriteit dan voor Noord-Amerikanen (53%). Europeanen noemen het verhogen van omzet uit bestaande klanten belangrijker (44%).

Uit het onderzoek blijkt dat wereldwijd 18% de ROI van marketing überhaupt niet kan of wil berekenen, maar als dat wel gebeurt, blijkt dat inbound marketing aanzienlijk vaker (53%) voor een positieve ROI zorgt dan outbound marketing (16%). Het verrast dan ook nauwelijks dat een typische outbound marketing activiteit als paid advertising (print, outdoor, broadcast) met 30% van de nominaties bovenaan staat als de meest overgewaardeerde marketingtactiek (op plaats twee staan organische social media initiatieven, met 14%).