Geplaatst door ABN

ABN AMRO biedt midden- en grootbedrijf complete service tegen cybercriminaliteit

Het aantal bedrijven dat te maken heeft met cybercriminaliteit neemt sterk toe. Dit kost het Nederlandse bedrijfsleven miljarden euro’s per jaar. Als eerste bank in Nederland biedt ABN AMRO in samenwerking met cybersecurity leverancier MMOX nu met Cyber Veilig & Zeker een complete service tegen cyberrisico’s in de vorm van voorkomen, beschermen, oplossen en verzekeren van eventuele schade.

Meer dan 60 procent van de Nederlandse ondernemers heeft in meer of mindere mate wel eens te maken gehad met cyberaanvallen. De Nederlandse politie registreerde in 2021 ruim 14.000 gevallen van cybercriminaliteit, wat een toename is van een derde in vergelijking met 2020. De laatste cijfers van de politie laten zien dat dit nagenoeg gelijk is gebleven. Alhoewel de risicoperceptie van ondernemers stabiel blijft, blijkt uit onderzoek van ABN AMRO onder 233 bedrijven dat de bereidheid tot het nemen van maatregelen toeneemt. Daarnaast zegt 45 procent van de ondervraagden wel eens te maken te hebben gehad met cybercriminaliteit.

De hoge mate van expertise op het gebied van cyberbeveiliging die nodig is voor een bedrijf om zich tegen cybercriminelen te wapenen, is een drempel voor velen. Ondernemers uit het midden en grootbedrijf hebben hier geen of onvoldoende kennis en middelen voor.

Als een van de grootste banken van Nederland heeft ABN AMRO die expertise wel in huis, juist om de waardevolle financiële bezittingen van klanten te beschermen. Door de samenwerking met MMOX komt een hoge mate van cyberveiligheid en -zekerheid voor klanten van ABN AMRO nu een stuk dichterbij met Cyber Veilig & Zeker.

Dick Berlijn, Strategisch Adviseur van MMOX en voormalig Chef Defensiestaf benadrukt de urgentie: “Cybercriminaliteit is helaas niet meer weg te denken uit de maatschappij. Dat maakt de maatschappij en het bedrijfsleven kwetsbaar. De dreiging neemt nog altijd toe voor ondernemers en zeker voor degenen die actief zijn in digitale dataverwerking en -communicatie. De kwetsbaarheid en de consequenties zijn groot en voor niet alle ondernemers is een complete oplossing die technologie en expertise koppelt binnen handbereik. Met de complete service die ABN AMRO met MMOX aanbiedt aan het midden- en grootbedrijf kan cybercriminaliteit als maatschappelijke uitdaging worden aangepakt.”

Martijn Dekker, Chief Information Security Officer bij ABN AMRO vult aan: “Digitale veiligheid is een topprioriteit voor het bankwezen. Maar ook voor onze ondernemers in het midden- en grootbedrijf. Ik ben zeer verheugd dat wij onze expertise en intelligence in een digitaal veiligheidspakket nu ook kunnen aanbieden voor onze ondernemers en een van hun belangrijkste zorgen kunnen wegnemen met deze oplossing.”