Geplaatst door De Verkeersonderneming

Acht startups groeien door

Een geautomatiseerd fietssysteem bij station Meijersplein, een deelautosysteem dat een deal sluit met een grote energiemaatschappij, sensoren onder de Erasmusbrug, taxichauffeurs die op Centraal Station weten of en waar vrije parkeerplaatsen zijn en speciale brievenbussen in Kralingen voor pakketten. En dat zijn er nog maar vijf. Zes maanden kregen de startups de kans om hun product/dienst te testen in de Rotterdamse omgeving. Ze haalden 2 miljoen euro vanuit investeerders op en kunnen nu op eigen kracht verder. Prins Constantijn van Oranje, startup ambassadeur: “Testen of een oplossing werkt en aanslaat bij gebruikers is essentieel voor startups.  Programma’s als Rotterdam Mobility Lab maken het testen mogelijk in de publieke ruimte. Dit soort programma’s zou je moeten opschalen en ook in andere steden moeten uitrollen.” Dit initiatief van De Verkeersonderneming krijgt een vervolg.

Event 31 mei

Op 31 mei jl. kregen de startups voor de laatste keer vanuit De Verkeersonderneming het podium om zich te laten zien. En met succes. Fietsdock werd ter plekke door gemeente Schiedam uitgenodigd om te komen praten, Mypo tekende een overeenkomst met een investeerder voor een half miljoen euro en Burton toonde interesse in het deelautosysteem van Hoppa.

Rotterdam Mobility Lab

De Verkeersonderneming startte Rotterdam Mobility Lab om startups op het gebied van bereikbaarheid en mobiliteit een kans te geven om zich te ontwikkelen. Roger Demkes, directeur van De Verkeersonderneming: “Samen met onze partners hebben we de startups de afgelopen zes maanden de mogelijkheid gegeven een sprong vooruit te maken. Het is fantastisch dat er maar liefst acht startups zijn die een succesvolle testfase hebben gehad, investeerders hebben gevonden en nu op eigen kracht verder kunnen.”

In juli 2016 nodigde De Verkeersonderneming startups uit zich in te schrijven. Meer dan veertig startups schreven zich in. De beste tien werden geselecteerd en kregen een half jaar de tijd om zich te bewijzen.

Het resultaat van de startups

Fietsdock (geautomatiseerd fietsparkeren)

Vanaf 12 juni kunnen fietsers op station Meijersplein hun (elektrische) fiets kwijt in een volledig geautomatiseerd systeem. Fietsdock heeft 64 plaatsen beschikbaar en test met deze pilot het systeem in de praktijk.

Hoppa (autodeeloplossing, zonder overhandiging van sleutel)

Bedrijven in het Groothandelsgebouw maken al gebruik van Hoppa. Recentelijk sloten ze een deal met de Nederlandse Energie Maatschappij. Met het Hoppasysteem kan de deelauto door middel van een app worden geopend.

Mypo (slimme brievenbus met app voor pakketjes)

Deze brievenbus hangt inmiddels aan 25 voordeuren in Kralingen. Mypo heeft een deal weten te sluiten met DHL. Met deze brievenbus kunnen pakketjes overdag worden afgeleverd. De brievenbus kan op afstand met een app worden geopend.

SD Insights (online rijtraining voor rijgedrag chauffeurs)

Dertig vrachtwagens van transportbedrijf Zwatra en 25 bestelbusjes van PostNL zijn uitgerust met het systeem van SD Insights. Daarnaast sloten ze een overeenkomst met rijopleider Nederveen. Dit systeem geeft inzicht in het rijgedrag van chauffeurs en maakt hen op deze manier bewuster van de eigen rijstijl.

Semiotic Labs (sensor elektromotor, ter voorkoming van brugstoringen)

Deze sensoren monitoren momenteel de Erasmusbrug en de Binnenhavenbrug en geven het tijdig aan als onderhoud noodzakelijk is. Ook andere branches hebben veel belangstelling voor deze startup.

Parkeagle (app+ sensoren voor vrije parkeerplaatsen)

Taxichauffeurs op Rotterdam Centraal Station maken er binnenkort gebruik van. En ook het Havenbedrijf Rotterdam gaat Parkeagle inzetten op het RDM terrein. Met deze app is direct inzichtelijk waar vrije parkeerplaatsen zijn.

Scoozy (hippe scootmobiel)

De eerste vier Scoozy’s zijn verkocht en er liggen veertig testaanvragen. Leden van Stichting Welzijn Ouderen Spijkenisse testten het eerste prototype. Op basis van hun feedback zijn een paar aanpassingen gedaan en nu is Scoozy klaar om de weg op te gaan.

ViaTim (pick-up point voor pakketjes in de buurt)

Inmiddels zijn er veertig viapunten in de Rotterdamse regio. Dit betekent dat pakketbezorgers daar de pakketjes voor de hele buurt kunnen afgeven. Daarnaast hebben zestien webshops zich aangesloten.

Meer informatie: www.rotterdammobilitylab.nl.

Over De Verkeersonderneming

De Verkeersonderneming is de uitvoeringsorganisatie voor het programma Beter Benutten van het ministerie van Infrastructuur en Milieu in de regio Rotterdam. De Verkeersonderneming is de samenwerkingsorganisatie van gemeente Rotterdam, Metropoolregio Rotterdam Den Haag, Havenbedrijf Rotterdam N.V. en het ministerie van Infrastructuur en Milieu/Rijkswaterstaat. VNO-NCW, Deltalinqs, Kamer van Koophandel Rotterdam, EVO, TLN, provincie Zuid-Holland, gemeente Nissewaard en politie Rotterdam-Rijnmond zijn de belangrijkste adviseurs. Het doel is het bereikbaar maken en houden van de stad,  haven en regio Rotterdam door slim gebruik van het huidige asfalt, Slim Reizen en Slim Werken.