ACM wil eerlijke kortingen om consumenten te beschermen tegen misleiding

Om verkopers te stimuleren hun prijzen op een eerlijke manier te tonen, publiceert de Autoriteit Consument & Markt (ACM) haar Leidraad prijsweergave en –vergelijkingen. Consumenten laten zich sterk leiden door de manier waarop verkopers prijzen weergeven. Daarom maken verkopers soms gebruik van kortingen ten opzichte van prijzen die nooit zijn gebruikt. Hiermee zetten verkopers consumenten op het verkeerde been en is de prijsweergave misleidend. Door misleidende prijsaanduidingen kunnen mensen reële prijzen niet meer goed vergelijken en betalen zij uiteindelijk meer. Deze leidraad laat zien hoe ondernemers prijzen en kortingen in beeld kunnen brengen zonder te misleiden.
Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: “Met de komst van de strengere regels voor van-voor prijzen zagen we dat allerlei nieuwe vormen van misleiding ontstonden om kortingen als aantrekkelijk te presenteren. Zo zagen we dat de ‘van-prijs’ tijdelijk werd verhoogd om een korting groter te maken of werd de korting gegeven op een nooit gebruikte adviesprijs. Dit mag niet. In deze leidraad wordt dat aan de hand van voorbeelden uitgelegd.”
Basisregel voor kortingen
Verkopers moeten hun korting inzichtelijk maken door de verlaagde prijs te vergelijken met de laagste prijs die zij rekenden in de 30 dagen vóór die korting. Ze mogen naast hun eigen prijs ook andere referentieprijzen gebruiken, zoals een adviesprijs. Dat moet wel eerlijk gebeuren. De hoogte van zo’n referentieprijs moet reëel zijn. Dat betekent dat een prijs niet kunstmatig is verhoogd om een ‘korting’ groter te laten lijken dan deze in werkelijkheid is Verkopers mogen geen korting suggereren als hier geen sprake van is.
Als verkopers zich aan deze regels houden, krijgen consumenten betrouwbare informatie en kunnen zij prijzen beter vergelijken.
Eerlijke prijsweergave
Voor consumenten is het belangrijk dat prijzen eerlijk worden weergegeven. Om te kunnen beoordelen of een aanbieding echt voordelig is, hebben zij context nodig. Een reële referentieprijs – de prijs waarmee een korting wordt vergeleken – helpt daarbij. Als een referentieprijs niet reëel is, krijgen consumenten misleidende informatie. Bij een hogere referentieprijs kunnen consumenten onterecht denken dat zij een goede deal hebben gevonden. Dat leidt ertoe dat zij minder vergelijken en uiteindelijk meer betalen dan nodig is. Met een reële referentieprijs kunnen consumenten een weloverwogen keuze maken. Daarnaast draagt eerlijke prijsweergave bij aan een gelijk speelveld voor bedrijven. Daarom gelden er regels voor iedereen die in Nederland zaken doet hoe prijzen en kortingen moeten worden getoond.
De ACM zal de komende tijd controleren of bedrijven (zowel fysieke winkels als online verkoopkanalen) zich houden aan de regels over kortingen, zoals uitgelegd in de leidraad. Als bedrijven zich hier niet aan houden heeft de ACM verschillende instrumenten om op te treden.
Consumenten kunnen bij de ACM een melding doen als zij vermoeden dat een verkoper een misleidende korting aanbiedt. Dat kan via ACM ConsuWijzer: Doe uw melding bij ACM ConsuWijzer | ACM ConsuWijzer
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.