Action en bol. uitgeroepen tot overall winnaars ‘ABN AMRO Retailer of the Year the Netherlands’ 2025-2026
Utrecht, 7 november 2025 – Action is uitgeroepen tot ‘ABN AMRO Retailer of the Year the Netherlands’ 2025-2026. Action liet hiermee 49 genomineerde retailers achter zich. Bovendien sleept Action de eretitel ‘ABN AMRO Beste Winkelketen van Nederland’ 2025-2026 in de wacht. De titel ‘ABN AMRO Webshop Awards the Netherlands’ 2025-2026 is door bol. gewonnen. De jaarlijkse verkiezing kwam op donderdag 6 november 2025 tot een hoogtepunt nadat in de afgelopen maanden ruim 200.000 consumenten hun favoriete retailers hebben beoordeeld. Tijdens het ‘ABN AMRO Retailer of the Year’ gala bij Liemès in The Wall in Utrecht zijn de felbegeerde prijzen voor de 23e keer uitgereikt.
Op 5 september zijn de winnaars van de categorieprijzen van de ‘ABN AMRO Retailer of the Year’ 2025-2026 bekendgemaakt. Deze winnaars maakten hiermee kans op de overalltitels, waarbij Action en bol. als beste uit de bus kwamen. Naast de publieksprijzen zijn vakprijzen uitgereikt. Het managementteam van Dille & Kamille is uitgeroepen tot ‘ABN AMRO Retail Managementteam of the Year’ 2025-2026. De titel ‘ABN AMRO Sustainable Retail Award’ 2025-2026 is dit jaar door Appel & Ei gewonnen.
‘ABN AMRO Retailer of the Year the Netherlands’ omvat de grootste consumentenverkiezingen van Nederland. “Deze verkiezingen geven ons inzicht in hoe de dienstverlening van retailers door consumenten gewaardeerd worden en hoe bedrijven en hun medewerkers hierbij het verschil kunnen maken”, vertelt Henk Hofstede, sector banker Retail van ABN AMRO en onder andere juryvoorzitter van de vakprijs ‘ABN AMRO Sustainable Retailer of the Year’. “Als sectorbank is dat inzicht voor ABN AMRO erg waardevol. Daarom zijn we al sinds 2012 sponsor van deze verkiezingen. Dat stelt ons ook in staat de ontwikkelingen in de sector nauwlettend te blijven volgen. Vanuit onze rol als kennispartner en verbinder willen we retailers helpen inspelen op de grote transities waar de sector voor staat: van digitalisering tot het verduurzamen van businessmodellen.”
Nieuwe vakprijs: ‘ABN AMRO Beste Winkelteam van Nederland’
Dit jaar introduceert ‘ABN AMRO Retailer of the Year’ een nieuwe vakprijs. De ‘ABN AMRO Beste Winkelteam van Nederland’ draait volledig om de kracht van teams op de winkelvloer. Het zijn immers de medewerkers die dagelijks zorgen voor beleving, verbinding en resultaat. Deze prijs is een erkenning van winkelteams die samen het verschil maken. Retailers konden hun teams in vier categorieën inschrijven: Servicewinkels Klein, Servicewinkels Groot, Selfservicewinkels Klein en Selfservicewinkels Groot. Na een zorgvuldige selectie op basis van criteria als klantgerichtheid, prestaties en teamspirit bezochten ervaren retail executives deze zomer de finalisten. Alle winkels zijn tijdens deze bezoeken beoordeeld en de winkel met het hoogste, gemiddelde eindcijfer is winnaar in de betreffende categorie.
Uiteindelijk zijn de volgende winkels door de jury bekroond met een award:
Servicewinkels Klein: Jeans Centre, Breda
Servicewinkels Groot: Trekpleister, Bodegraven
Selfservicewinkels Klein: Kruidvat, P.C. Hooftplein Harderwijk
Selfservicewinkels Groot: Jumbo, Markt Oirsbeek
Naast een award winnen de winkelteams een sportieve teamactiviteit. Zo geven de Olympische sportatleten Emma Oosterwegel (atletiek), Jaymio Brink (BMX), Sanne Koolen (Hockey) en Liemarvin Bonevacia (atletiek) ieder een clinic aan één van de winnende teams.
Volgens Frank Quix, Managing Director bij Q&A Retail gaat met de introductie van deze vakprijs een langgekoesterde wens van retailers in vervulling: ”Veel retailers vroegen ons al langer om ook de mensen op de winkelvloer in het zonnetje te zetten. In nauwe samenwerking met diverse retailers hebben we de methode zorgvuldig bepaald, het is dus echt een prijs van en voor retailers”. De winkelbezoeken waren bovendien een bron van energie en inspiratie voor alle juryleden. ”Het was bijzonder om zo veel bevlogen winkelteams te ontmoeten en hun passie voor het vak te ervaren. Er werd nog lang nagepraat over alle bezoeken. We kijken nu al uit naar de volgende editie’, aldus Frank Quix.
Het complete overzicht van de genomineerde winkels is als volgt (in alfabetische volgorde):
Dille & Kamille, Den Haag Noordeinde
Eye Wish, IJmuiden
GAMMA Bouwmarkt, Peizerweg Groningen
HEMA Maastricht-Brusselse Poort
HEMA Wijchen
ICI-PARIS XL, Lijnbaan Rotterdam
Jeans Centre, Breda
Jumbo, Markt Oirsbeek
Kruidvat P.C. Hooftplein, Harderwijk
Kruidvat Heemstede
Marie-Stella Maris Boutique, Amsterdam-Centrum
Pearle Opticiens, Katwijk
Pink Gellac, Eindhoven
Specsavers Emmen
Specsavers Hardenberg
Trekpleister Bodegraven
Zeeman, Fortunastraat Arnhem
‘ABN AMRO Retail Managementteam’ 2025-2026
Het managementteam van Dille & Kamille mocht de vakprijs ‘ABN AMRO Retail Managementteam’ 2025-2026 in ontvangst nemen. De volledige top 5 ziet er als volgt uit:
Dille & Kamille
Kruidvat
OFM
Omoda
Wibra
De winnaars van deze vakprijzen zijn vastgesteld nadat een panel van retailexperts is gevraagd de beste managementteams te nomineren. Op basis hiervan is een Top 5 Retail Managementteams samengesteld.
Tijdens het ‘ABN AMRO Retailer of the Year’ Gala konden deelnemers hun stem uitbrengen. Het oordeel van de jury bepaalde voor 50 procent de uitslag van de prijzen. De overige 50 procent is door de uitgebrachte stemmen vastgesteld. Nadat de stemmen van vakgenoten waren verzameld, nam het winnende team de prijs in ontvangst.
‘ABN AMRO Sustainable Retail Award’ 2025-2026
Appel & Ei won de vakprijs ‘ABN AMRO Sustainable Retail Award’ 2025-2026. De drie genomineerden zijn:
Appel & Ei
Dille & Kamille
HEMA
‘ABN AMRO Sustainable Retailer of the Year’ is een juryprijs binnen als onderdeel van de verkiezing ‘Retailer of the Year the Netherlands’. De jury, bestaande uit vertegenwoordigers van ABN AMRO, Fairtrade Nederland, DHL, Ekoplaza, Kringloopwarenhuis Het Goed, Buckaroo, GSES – Global Sustainable Enterprise System en Q&A Retail, beoordeelde op basis van vier criteria welke drie duurzame retailers in Nederland in de finale kwamen.
Tijdens het gala van de ‘ABN AMRO Retailer of the Year’-verkiezingen kregen de deelnemers door middel van een videopitch de kans om het oordeel van de jury te beïnvloeden door hun stem uit te brengen op één van de drie genomineerden. Het juryoordeel bepaalde voor 50 procent de uitslag van de prijs. De overige 50 procent is door stemmen vastgesteld.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.