Geplaatst door Adobe

Adobe introduceert AI-gedreven Technologie Previews in Adobe Experience Cloud om het beheer van klantervaringen (CXM) te versnellen

Amsterdam, 17 juni 2019 – De concurrentie om de kritische consument die steeds hogere verwachtingen heeft, dwingt merken om bij elke klantinteractie een doel te hebben. De behoefte aan goede klantgerichte functionaliteit is groot, omdat het steeds belangrijker wordt voor bedrijven om uitzonderlijke klantervaringen te bieden. Uitdaging is echter dat de beste tools vaak niet direct beschikbaar zijn, nieuwe functionaliteiten blijven vaak onnodig lang hangen in omslachtige en trage ontwikkelingscycli waarbij implementaties vaak eerst intensieve testrondes doorlopen.

Met Technologie Previews maakt Adobe een aantal van haar geavanceerde AI-mogelijkheden versneld beschikbaar voor merken. Dit zorgt ervoor dat bedrijven sneller dan ooit gebruik kunnen maken van nieuwe innovaties. Merken hebben hiermee namelijk snel toegang tot de nieuwste technologie terwijl zij tegelijkertijd helpen bij het vormgeven van product roadmaps. Technologie Previews biedt merken de mogelijkheid in een vroeg stadium gebruik te maken van de AI-gedreven technologie op basis van Adobe Sensei, waardoor een voorheen problematisch en langdurig proces – vaak ontwikkelt in silo’s met minimale input van de klant – tot het verleden behoort. Klanten kunnen hun feedback in real-time met Adobe’s productteams delen, zodat Adobe ervoor kan zorgen dat de juiste aanpassingen worden doorgevoerd voordat producten in bèta of breed worden geïntroduceerd. Technologie Previews is als eerste beschikbaar in Adobe Analytics, de toonaangevende oplossing voor real-time inzicht in data en voorspellende analyses, en helpt organisaties om de volledige end-to-end klantervaring beter te organiseren en te personaliseren.

“Als pionier en lange tijd marktleider in marketing analytics is Adobe Analytics goed gepositioneerd om concurrerend te blijven innoveren ten behoeve van merken die dag in dag uit op ons vertrouwen”, zegt Jeff Allen, senior director productmarketing bij Adobe Analytics. “Technologie Previews zal ons helpen om merken naar een hoger niveau van volwassenheid te tillen met analyses die verder gaan dan eenvoudige vanity metrics en leiden tot diepgaand inzicht in data om elk onderdeel van de klantervaring te verfijnen.”

Technologie Previews laat de volgende prototypes zien, gebaseerd op de deep learning mogelijkheden van Adobe Sensei:

• De customer journey opnieuw in beeld brengen met AI: Merken hebben vandaag de dag moeite om een compleet beeld te krijgen van de reis die elke klant, over meerdere schermen, aflegt. Adobe Sensei helpt merken om inzichten naar boven te halen die met het blote oog misschien niet duidelijk zijn, zoals onderdelen die uiteindelijk toch minder effectief blijken te zijn. Zo kan een mediabedrijf bijvoorbeeld ontdekken dat de oorzaak van onregelmatige pieken in het verwijderen van apps op smartphones een kapotte key-feature is die leidt tot frustratie, minder gebruik en uiteindelijk het verwijderen van de app door de consument.
  • Gebruik maken van machine learning om de ideale doelgroep te identificeren: Ondanks een toename van data voor elk merk, is het voor marketeers een uitdaging om de meest waardevolle klantgroepen van een merk te identificeren. Hoewel het segmenteren van klanten op basis van leeftijd, geslacht en inkomen meestal leidt tot betere resultaten, is dit werk voor de meeste merken sterk afhankelijk van het inzicht van de analist in de gegevens en dit is nog te vaak intuïtie in plaats van wetenschap. Door gebruik te maken van machine learning zal dit prototype binnen Technologie Previews eerste klas precisie leveren voor de doelgroepsegmentatie: klanten worden automatisch gegroepeerd op basis van verwachte voorkeuren en gedrag. Hierdoor kan een retailer bijvoorbeeld onverwachte segmenten ontdekken, zoals een groep klanten in een specifieke regio die positief reageren op aanbiedingen voor gratis verzending de volgende dag.
  • Blijf de klant een stap voor met Intelligent Forecasting: Historische gegevens zijn de drijvende kracht achter de meeste klantervaringsbelissingen en slimme merken zien waarde in het gebruik van historische gegevens om te anticiperen op de toekomstige behoeften en wensen van de klant. Met deep learning mogelijkheden versnelt dit Technologie Previews project het vermogen van een merk om de toekomstige acties van een klant te voorspellen. Door het analyseren van miljarden historische en real-time datapunten helpt Adobe merken om te bepalen welke acties klanten het meest waarschijnlijk de volgende keer zullen ondernemen. Zo kan een reisorganisatie die een minder herfstseizoen voorspelt, zich gesterkt voelen door een verschil van 10% in traffic te helpen dichten door de mobiele ervaring te optimaliseren.