Agencies (<100 fte) voelen druk van de markt; 92% focust meer dan ooit op financiële resultaten

Industry Report legt bloot welke acties bureaus nemen om (financiële) bedrijfsvoering te verstevigen
De markt waarin agencies opereren staat niet stil: de opkomst van AI (artificial intelligence) biedt veel kansen voor groei. Tegelijk neemt de druk op de markt toe door de vele fusies en overnames en een groeiend aantal freelancers. Daarom richt 92% van de agencies zich meer dan ooit op hun financiële resultaten: enerzijds omdat kosten toenemen en marges onder druk staan, anderzijds omdat ze willen groeien. Welke marktontwikkelingen maken de meeste impact en welke strategische keuzes maken ze om hun bedrijfsvoering te verstevigen? Simplicate deed onderzoek onder meer dan 90 Nederlandse agencies tot 100 fte. Dit zijn de belangrijkste take-aways uit het Agencies Industry Report.
Belangrijkste acties van bureaus: 80% investeert in AI
Dit zijn de belangrijkste acties die bureaus in 2024 ondernemen om marktontwikkelingen om te zetten in groeikansen:
-
80% investeert in AI (80%)
Een groot deel van de bureaus focust op de adoptie van AI (80%). Dat biedt hen vooral de kans om werk sneller op te leveren (56%). Daarnaast verandert de rolverdeling binnen bureaus door AI: door automatisering verschuift hun rol van uitvoerder naar strateeg. -
63% investeert in werving en behoud van eigen personeel
Het aantal marketingfreelancers groeit. Om minder afhankelijk te zijn van freelancers en te kunnen investeren in kwaliteit en kennis, focust 63% van de bureaus zich op de werving en het behoud van eigen personeel. Een kwart (23%) intensiveert de samenwerking met freelancers juist. Zo kunnen ze snel op- en afschalen en specialistische kennis aanbieden. -
45% herpositioneert merk
Het concurrentielandschap van agencies verandert snel door het grote aantal fusies en overnames. Om de concurrentiepositie te verstevigen, is bijna de helft van de bureaus (45%) bezig om het merk te herpositioneren. Een kleiner deel (22%) verkent de mogelijkheden van een fusie of overname of is al in gesprek om zo sterker in de markt te staan en zich te specialiseren.
47% is scherper op uren- en kostenbewaking
Opvallend is dat de acties van agencies om te groeien vooral naar buiten zijn gericht, bijvoorbeeld op het aantrekken van nieuwe klanten. Toch verleggen steeds meer bureaus hun aandacht naar hun eigen bedrijfsvoering. Zo is 47% scherper op het bewaken van de uren en kosten per project, en geeft het merendeel van de agencies aan dat ze hun productiviteit willen verhogen in 2024. Hoe zij dat het beste kunnen doen, is te lezen in het Industry Report.
Periodieke onderzoeken voor agencies
Dit Industry Report is onderdeel van periodieke onderzoeken die software scale-up Simplicate uitvoert en publiceert. Met deze rapporten biedt het bedrijf unieke inzichten en adviezen om betere strategische keuzes te maken.
Over Simplicate
Sinds de oprichting in 2014 is Simplicate snel gegroeid naar meer dan 75 medewerkers met locaties in Groningen en Amsterdam. Het softwarebedrijf ondersteunt zakelijke dienstverleners met het fundament van hun succes: een gestroomlijnde bedrijfsvoering. De projectsoftware helpt ondernemers met inzichten in hun businessmodel, bedrijfsprocessen en (financiële) prestaties. Zo ontstaat een efficiënte flow van het eerste klantcontact tot aan de factuur. Simplicate heeft een team van betrokken experts, die klanten inspireren met een sterke visie en praktische tips om hun volle potentieel te bereiken.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.