ALBERT HEIJN EN JUMBO ZETTEN DUBBELE STAP: KOOPKNOPPEN OP 90% VAN ONLINE RECEPTVERKEER EN LANCERING SOCIAL PLATFORM ZESTY

De grootste Nederlandse supermarktketens breiden hun samenwerking met receptenwebsites aanzienlijk uit. Vanaf oktober zijn de koopknoppen beschikbaar op 56 receptenwebsites – een groei van 10 naar 56 sinds de pilot in 2021 – samen goed voor meer dan 400 miljoen recept pageviews per jaar en circa 90% van het onafhankelijke online receptverkeer in Nederland. Food Influencers United lanceert tegelijkertijd Zesty, het nieuwe platform waarmee je social receptinspiratie met één klik kunt bestellen.
Online recept inspiratie met één klik in je winkelmandje: grote kans dat je de koopknoppen van Albert Heijn en Jumbo al eens gezien hebt op websites zoals Leuke Recepten, Eef kookt zo, Uit Paulines Keuken en Chicks Love Food. Wat in 2021 begon als een pilot met 10 foodblogs, is inmiddels uitgegroeid tot een samenwerking met 56 receptenwebsites. Samen zijn deze goed voor meer dan 400 miljoen recept pageviews per jaar – ongeveer 90% van al het onafhankelijke online receptverkeer in Nederland.
Hoe kan het dat onafhankelijke receptenwebsites zo groot zijn? Deze websites zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor 80% van de Google zoekresultaten naar recepten. Veel Nederlanders beginnen hun zoektocht naar receptinspiratie bij Google, en komen zo terecht bij hun favoriete foodblogs.
Albert Heijn: inspirerende partner voor gezond en gevarieerd eten
Voor Albert Heijn past de uitbreiding naadloos bij de missie om samen beter eten bereikbaar te maken voor iedereen. Lindsay Scheerman van Albert Heijn: “Door te partneren met de populairste receptenwebsites van Nederland geven we invulling aan onze ambitie om een inspirerende partner te zijn. Gezond eten betekent gevarieerd eten in balans met de behoeften van jouw lichaam. Dit begint bij inspiratie. Via deze samenwerking helpen we mensen om die inspiratie direct om te zetten in een gevuld winkelmandje. Zo maken we gevarieerd en lekker eten nog toegankelijker.”
Receptenwebsites zien toegevoegde waarde voor bezoekers
Sofie van receptenwebsite Lekker & Simpel is blij met de nieuwe samenwerking: “Voor ons is het een waardevolle service aan onze bezoekers. Het maakt de stap tussen een recept bewonderen en het daadwerkelijk maken een stuk kleiner. We merken dat bezoekers hier enthousiast op reageren en het geeft hen een extra reden om vaker bij ons terug te komen. Bovendien kunnen ze zelf kiezen bij welke supermarkt ze willen bestellen.”
Food Influencers United faciliteert van techniek tot commercie
De samenwerking tussen de supermarkten en de receptenwebsites komt tot stand via het Nederlandse techbedrijf Food Influencers United. FIU draagt zowel zorg voor de technische koppeling van recept naar winkelmand als voor de commerciële afwikkeling tussen alle partijen.
Kees Meershoek van Food Influencers United: “Het is altijd fijn om te kunnen groeien, maar ik ben het meest trots op het vertrouwen dat Jumbo en Albert Heijn met deze uitbreidingen uitspreken. Wat vier jaar geleden begon met een pilot is nu uitgegroeid tot een vaste samenwerking waarin supermarkten dagelijks de waarde blijven zien van deze service voor hun klanten. Dat is het mooiste compliment.”
Volgende stap: Zesty brengt Social Commerce naar de foodsector
Naast de onverminderd populaire receptenwebsites ziet FIU ook een verschuiving in hoe receptinspiratie wordt gevonden. Vooral voor de jongere generatie zijn TikTok, Instagram en Pinterest hét startpunt bij het zoeken naar kookinspiratie. Maar zo’n social recept omzetten in een gevuld winkelmandje? Dat kost nog steeds tientallen kliks en veel gedoe met screenshots, opgeslagen posts en notities.
Met Zesty brengt FIU Social Commerce naar de foodsector. Het platform helpt consumenten om hun social inspiratie direct shoppable te maken. Consumenten raken dagelijks overspoeld met receptinspiratie op platforms als Instagram, TikTok en Pinterest, maar verdwalen in de wirwar van screenshots, links en notities. Zesty bundelt al je favoriete recepten – van websites, social media én je eigen vertrouwde gerechten – op één plek, altijd terug te vinden én direct om te zetten in een boodschappenlijst of online bestelling.
Het platform creëert zo een naadloze brug tussen food creators, receptgebruikers en supermarkten of merken. Ook Albert Heijn en Jumbo doen mee aan de lancering van Zesty, waardoor gebruikers ook hun social inspiratie direct bij hun favoriete supermarkt kunnen bestellen.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.