Geplaatst door AliExpress

AliExpress tekent Digital Consumer Rights Commitments

AMSTERDAM/BRUSSEL, 30 november 2023 – AliExpress, een internationaal e-commerce platform dat deel uitmaakt van Alibaba International Digital Commerce Group, heeft vandaag vier nieuwe toezeggingen voor digitale consumentenrechten ondertekend in het kader van de EU Consumer Protection Pledge. Dit is een vrijwillige belofte van online platformen om een veilige en transparante omgeving voor consumenten te creëren.

De ondertekening gebeurde tijdens het jaarlijkse online Digital Consumer Event dat voor de derde keer plaatsvond. Vertegenwoordigers van het Europees Parlement, het bedrijfsleven, consumentenbonden en academici kwamen hier bijeen om te praten over de belangrijkste digitale problemen waar consumenten momenteel mee te maken hebben.

“Door deze toezegging vandaag te tekenen laten wij zien hoe belangrijk wij het vinden om de consumenten van AliExpress te beschermen. Daarnaast benadrukken wij onze belofte om nauw samen te werken met de Europese Commissie, de markttoezichtautoriteiten en consumentenorganisaties om de product- en consumentenveiligheid online te verbeteren”, aldus Eric Pelletier, vice-president en hoofd International Government Relations van Alibaba Group.

“Wij geloven dat vrijwillige verbintenissen belangrijk zijn om te garanderen dat consumenten centraal staan bij alles wat we doen. Daarnaast willen we een cultuur van compliance en samenwerking in de hele sector stimuleren. Wij werken hard om een veilige onlinewinkelervaring voor al onze klanten te garanderen. Vandaag is dan ook een belangrijke stap voorwaarts voor alle e-commerce platformen”, aldus Pelletier.

De Consumer Protection Pledge bestaat uit twee delen. Het eerste is de Product Safety Pledge+ die in maart al is overeengekomen. Het tweede deel is de onlangs goedgekeurde Digital Consumer Rights Commitments.

Met het initiatief dat vandaag is getekend, en in juli 2024 van kracht wordt, neemt AliExpress meer verantwoordelijkheid voor het beschermen van de veiligheid van consumenten die online winkelen. Dit gaat verder dan wat al is opgenomen in de Digital Services Act (DSA) en de komende General Product Safety Regulation (GPSR). De Digital Consumer Rights Commitments behandelt de belangrijkste aspecten van consumentenrechten, zoals:

1. Maatregelen om de naleving van bepaalde EU-consumentenrechten te vergemakkelijken, waaronder het bieden van een eenvoudige, transparante en makkelijk toegankelijke online-functie aan consumenten om hun recht op herroeping te kunnen uitoefenen via persoonlijke communicatie;
2. Maatregelen om recensies van consumenten transparanter en betrouwbaarder te maken, waaronder het verbieden van nepbeoordelingen, het bewerken van consumentenbeoordelingen of het stimuleren van consumenten om positieve recensies te plaatsen;
3. Maatregelen die influencer-marketing transparanter moeten maken, door ervoor te zorgen dat samenwerkingen duidelijk zichtbaar worden voor de consument;
4. En tot slot maatregelen die verkopers moeten informeren over EU-wetgeving inzake consumentenbescherming, door middel van trainingen voor verkopers die actief zijn in de e-commerce.

AliExpress is een van de vier medeoprichters van de Product Safety Pledge uit 2018. Daarnaast heeft het in maart 2023 de nieuwe versie, de Product Safety Pledge+ ondertekend. De Consumer Protection Pledge is getekend door 11 e-commerce platformen tijdens het Digital Consumer Event 2023 in het Europese Parlement in Brussel. Het evenement werd geleid door Isabelle Pérignon, DG Justitie en Consumentenzaken van de Europese Commissie, in aanwezigheid van Commissaris Justitie en Consumentenzaken Didier Reynders.