De All England Lawn Tennis Club en IBM lanceren real-time AI voor betere fanbeleving op Wimbledon

Amsterdam, 18 juni 2025 – The All England Lawn Tennis Club en IBM (NYSE: IBM) kondigen vandaag nieuwe en verbeterde, door AI aangedreven digitale ervaringen aan voor The Championships, Wimbledon 2025. Nieuw dit jaar is ‘Match Chat’, een interactieve AI-assistent die tijdens live enkelspelen vragen van fans kan beantwoorden. Ook wordt de tool ‘Likelihood to Win’ verder verbeterd, waarmee fans een geprojecteerd winstpercentage te zien krijgen dat gedurende de wedstrijd kan veranderen.
De oplossingen, die gebruikmaken van wedstrijdata en generative AI op watsonx, zijn de nieuwste stap in de gezamenlijke missie van de All England Club en IBM om tennisliefhebbers op innovatieve en unieke manieren te betrekken tijdens de twee weken van The Championships.
Match Chat is beschikbaar via de Wimbledon-app en op wimbledon.com. Fans kunnen met de assistent communiceren via vooraf geschreven suggesties of hun eigen vragen (bijvoorbeeld: ‘wie heeft meer breakpoints benut in de wedstrijd?’ of ‘wie presteert beter in de wedstrijd?’). De AI geeft direct antwoord en levert wedstrijdanalyses, waardoor fans meer inzicht krijgen en hun beleving wordt verrijkt.
Match Chat is gebouwd met technologieën op watsonx Orchestrate, waaronder een verzameling AI-agents en large language models (LLM’s), zoals IBM Granite, die zijn getraind in de redactionele stijl van Wimbledon en de taal van tennis. De functie zal na afloop van geselecteerde topwedstrijden ook beschikbaar zijn via IBM Slamtracker.
De verbeterde Likelihood to Win-tool genereert voorspellingen op basis van een uitgebreide, door AI aangestuurde analyse van spelersstatistieken, expertinzichten en het momentum van de wedstrijd. De tool maakt gebruik van IBM-technologieën, waaronder Red Hat OpenShift, waarmee ontwikkelaars applicaties snel en efficiënt kunnen bouwen, implementeren en opschalen in verschillende omgevingen.
Samen dragen deze functies bij aan het creëren van aanvullende belevingen waarmee Wimbledon zowel nieuwe als bestaande tennisliefhebbers wereldwijd verder wil betrekken. Daarnaast krijgen fans meer mogelijkheden om actief mee te beleven met alle spannende actie uit de dames- en herenenkelspelen, terwijl die zich in real time ontvouwt. Fans kunnen deze en andere functies gebruiken via de IBM Slamtracker, beschikbaar in de Wimbledon-app en op wimbledon.com.
Usama Al-Qassab, Marketing & Commercial Director van de All England Club, zegt:
“We willen fans de best mogelijke Wimbledon-ervaring bieden, of ze nu via tv, radio, digitaal of op het terrein zelf met ons in contact komen. De innovaties die we de afgelopen jaren samen met IBM hebben ontwikkeld en die worden aangedreven door generative AI, stellen ons in staat om onze honderden miljoenen fans wereldwijd op nieuwe en boeiende manieren te betrekken bij The Championships. De nieuwe functies van dit jaar nodigen het publiek uit om nog dieper in de wedstrijdbeleving te duiken en de actie als nooit tevoren te ervaren.”
Jonathan Adashek, Senior Vice President Marketing en Communicatie bij IBM, zegt:
“Features zoals Match Chat en Likelihood to Win laten zien hoe AI op watsonx tennisliefhebbers voorziet van boeiende realtime inzichten en meer betrokkenheid bij dit historische toernooi en de spelers. Onze 35-jarige samenwerking met de All England Club is een uitstekend voorbeeld van hoe IBM organisaties ondersteunt bij het ontsluiten en realiseren van blijvende waarde uit hun unieke data met behulp van AI.”
The Championships, Wimbledon vindt plaats van 30 juni tot 13 juli 2025. Wil je de technologie in actie zien? Bezoek dan wimbledon.com of download de Wimbledon-app op je mobiele apparaat, beschikbaar in de App Store en Google Play Store.
Ontdek meer over Wimbledon 2025 en hoe IBM wereldwijd sportevenementen ondersteunt op http://www.ibm.com/sports/wimbledon.
###
Over IBM
IBM is een toonaangevende aanbieder van hybride cloud en AI-oplossingen, evenals adviesexpertise. We helpen klanten in meer dan 175 landen om inzichten uit hun gegevens te benutten, bedrijfsprocessen te stroomlijnen, kosten te verlagen en concurrentievoordeel te behalen in hun sectoren. Meer dan 4.000 overheids- en bedrijfsentiteiten in kritieke infrastructuurbereiken zoals financiële diensten, telecommunicatie en gezondheidszorg vertrouwen op IBM’s hybride cloudplatform en Red Hat OpenShift om hun digitale transformaties snel, efficiënt en veilig uit te voeren. IBM’s baanbrekende innovaties op het gebied van AI, quantum computing, ind
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.