Geplaatst door Kinder

Amsterdamse startup lanceert platform voor transparante goede doelen

Tech-for-good startup Kinder brengt vandaag een nieuw online onderzoeks- en donatieplatform op de markt dat is gericht op het promoten van transparante goede doelen en het laten groeien van de particuliere donaties in de liefdadigheidssector.

In samenwerking met Impact Centre Erasmus heeft de Amsterdamse startup meer dan 2.000 internationale organisaties onderzocht op basis van transparantie, verantwoording en operationele competentie. Vanaf vandaag kunnen goedgekeurde organisaties toegang krijgen tot innovatieve donatie tools, objectief onderzoek raadplegen en advies op maat ontvangen over hoe ze hun fondsenwerving effectiever kunnen maken.

Slechte praktijken in fondsenwerving, het ongepast delen van gegevens en andere schandalen hebben allemaal bijgedragen aan een verminderd vertrouwen in de nonprofit sector. Doordat er te veel tijd en middelen worden besteed aan fondsenwerving hebben nonprofits uiteindelijk weinig tijd over om hun directe impact te verbeteren. Mede daarom gaat Kinder verder dan alleen het beoordelen van organisaties en is de startup het eerste bedrijf dat hen ook de tools biedt om effectiever te worden, zodat er meer tijd besteed kan worden aan het vergroten van hun maatschappelijke impact. Internationale organisaties zoals Cordaid en Movement on The Ground hebben zich al aangesloten.

“Om het vertrouwen in de liefdadigheidssector terug te winnen, is het belangrijk dat wij onze krachten bundelen met organisaties. Daarom helpen wij transparante non-profitorganisaties over de hele wereld om hun effectiviteit te vergroten met behulp van technologie, onderzoek en storytelling. Tegelijkertijd leiden we donateurs naar de meest effectieve organisaties in plaats van naar de organisaties die het hardst schreeuwen”, zegt Mathys van Abbe, oprichter en CEO van Kinder.

Kinder streeft ernaar het vertrouwen in de non-profitsector terug te winnen door partner te worden op het gebied van efficiëntie van wereldwijde organisaties en door particuliere donaties in de hele sector te vergroten. Via de Charity Zone  unnen goede doelen hun privédonaties laten groeien door tools te gebruiken zoals de Kinder Widget, een widget die in elk online artikel kan worden geïntegreerd. De widget koppelt online artikelen die een bepaald probleem bespreken met een selectie van goedgekeurde organisaties die binnen hetzelfde doelgebied opereren, waardoor de lezer in staat wordt gesteld te doneren aan invloedrijke organisaties die verbonden zijn met de doelen waarover ze lezen.

Over Kinder
Kinder is een tech-for-good startup die mensen over de hele wereld in staat stelt om geld te geven aan de meest effectieve goede doelen. Het bedrijf, dat tot op heden €1,5 miljoen aan investering heeft opgehaald, is opgericht door succesvol tech ondernemer Mathys van Abbe. Kinder is het eerste platform dat onderzoek, storytelling en donatietools combineert.