Industry Wire

Geplaatst door 2xpr BV

Appic neemt Partyflock over

2xpr BV, eigenaar van Appic, de grootste uitgaansapp van Nederland en België, heeft met ingang van 1 november alle activiteiten van Partyflock BV overgenomen. Hiermee wordt 2xpr BV in een klap het grootste online platform van de Benelux voor het bereiken van jongeren, met een bereik van meer dan 1 mlj. jongeren per maand.

Partyflock, opgericht in 2001, was nog voordat Hyves en Facebook bestonden hét social media platform van Nederland. In een tijd waarbij mobiele telefoons nog geen camera bevatte, kwam heel festival minded Nederland naar Partyflock om de uitgaansfoto’s van het afgelopen weekend te bekijken, te reageren, een nieuw feest te zoeken en met elkaar af te spreken.

2xpr BV, opgericht in 2015, is met de Appic app in korte tijd uitgegroeid tot het toonaangevende uitgaansplatform van Nederland. Na een eerste investeringsronde in 2016, draait Appic sinds begin 2017 cashflow positief, en was het bedrijf met haar investeerders op zoek naar een manier om het aantal gebruikers sneller te laten stijgen. “Partyflock was daarbij een natuurlijke partij om naar te kijken. De website kan weliswaar een update gebruiken, maar het bereik is nog enorm” aldus Sven Feijen, een van de twee oprichters van Appic. Toen bleek dat de eigenaar van Partyflock meer tijd weer wilde gaan spenderen aan het technisch door-ontwikkelen van het platform in plaats van het leiden van zijn bedrijf.

Door deze overname kunnen alle activiteiten op het gebied van sales, content management en ontwikkeling samengevoegd worden. Ook kan het bedrijf op deze manier beter de concurrentie aangaan met de grote advertentieplatforms zoals Facebook en Google, met name omdat ze als een van de weinige alternatieven toegang biedt tot een zeer moeilijk te bereiken doelgroep; jongeren. Daarnaast blijft het bedrijf en haar investeerders verder kijken naar andere overnames die de portfolio versterken, of investeringen die juist verder kunnen groeien met behulp van het bestaande bereik, aldus Sven Feijen.

Partyflock en Appic zijn complementair aan elkaar en bereiken samen meer dan 1 miljoen jongeren per maand. Het bundelen van de krachten stelt ons in staat om meerwaarde te creëren voor vrijwel elke stakeholder in het speelveld. Succesvolle verdienmodellen zullen over- en weer toegepast worden en in de toekomst zal de pagina van Partyflock gemoderniseerd worden en zullen de platformen samen expanderen naar andere Europese landen, zoals Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Hoewel de doelgroep van jongeren geen eenvoudige is om vast te houden, en voorkeuren over tijd veranderen, zal uitgaan altijd een belangrijk onderdeel van het leven blijven van jongeren, aldus Ashraf Ibrahim, oprichter van Appic.

Appic
In april 2015 is Appic, destijds nog 2xpr genaamd, gelanceerd als de alles-in-1 festival app. Het concept om een festival app voor alle festivals te lanceren sloeg aan. Niet alleen bij gebruikers, maar ook bij organisaties die hiermee de hoge kosten van een eigen app kunnen omzeilen en toch de broodnodige data over haar bezoekers kunnen verzamelen. Begin 2016 heeft er een eerste investeringsronde plaatsgevonden, waarbij 2xpr BV € 250.000,- heeft opgehaald bij een tweetal Angel investeerders. Met behulp van deze investering en een re-branding naar Appic heeft het aantal gebruikers daarna een hoge vlucht genomen.

Partyflock
Partyflock is opgericht in 2001 door Thomas van Gulick. In een tijd waarin Facebook en Hyves nog niet bestonden wist Partyflock uit te groeien tot het eerste en grootste social media platform van Nederland aan het begin van dit millennium, met een geregistreerde user base van 1,4 mlj. leden. In de hoogtij dagen van Partyflock tussen 2006 en 2009 waren er dagelijks honderdduizenden unieke gebruikers. Met de komst van Hyves en later Facebook, Instagram en Snapchat is de functie van Partyflock als social media platform meer verschoven in de richting van content platform, en heeft Partyflock de meest complete party agenda Nederland. Hiermee bereikt het platform nog altijd meer dan 850.000 jongeren per maand die op zoek zijn naar hun volgende feestje!

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht