Geplaatst door Apple

Apple maakt de winnaars van de App Store Awards 2023 bekend, de beste apps en games van het jaar

CUPERTINO, CALIFORNIË, 30 november — Apple heeft vandaag de winnaars van de App Store Awards 2023 bekendgemaakt: 14 apps en games die nieuwe creatieve mogelijkheden bieden, een wereld van nieuwe avonturen ontsluiten en zorgen voor speelplezier samen met familie en vrienden. Het redacteursteam van de App Store heeft ontwikkelaars van over de hele wereld bekroond, die met hun apps en games betekenisvolle ervaringen bieden en inspireren tot cultuurverandering. De winnaars van de App Store Awards zijn geselecteerd uit bijna 40 finalisten vanwege de technisch innovatie, de gebruikerservaring en het ontwerp van hun apps.

“Het is enorm inspirerend om te zien hoe ontwikkelaars van over de hele wereld ongelooflijke apps en games blijven bouwen die ons een nieuwe blik op de wereld om ons heen geven”, aldus Tim Cook, CEO van Apple. “De apps en games van de winnaars van dit jaar zijn ongekend ingenieus, zitten uitzonderlijk goed in elkaar en er zit echt een visie achter.”

De winnaars van dit jaar geven een goed beeld van de mogelijkheden in de App Store en het ecosysteem van Apple op het gebied van creativiteit, technische innovatie en ontwerp. AllTrails biedt uitgebreide routebeschrijvingen voor een community van wandelaars, fietsers en hardlopers. Prêt-à-Makeup is een levensecht iPad-schetsblok voor make-up, geschikt voor zowel professionele artiesten als dagelijkse gebruikers, waarbij een grote rol is weggelegd voor inclusiviteit en zelfexpressie. Photomator biedt tools die fotobewerking met behulp van machinelearning tot een gestroomlijnd en naadloos proces maken. MUBI brengt bijzondere indiefilms en internationale documentaires bij je thuis en SmartGymvoor Apple Watch biedt een uitgebreide bibliotheek met oefeningen en routines, plus een betrouwbare rapportage over je conditie.

In de categorie games neemt Honkai: Star Rail voor iPhone je mee door een verhaal vol interessante personages en gevechten vol tactische mogelijkheden, terwijl Lost in Play de fantasie van jong en oud aanspreekt in een episch point-and-click-avontuur. Lies of P is een game met een prachtig ontworpen duistere fantasiewereld, en het schattige Hello Kitty Island Adventure van Apple Arcade is een game die zich afspeelt in een wereld waar vrienden maken het hoofddoel is.

Winnaars App Store Awards 2023

Apps

iPhone-app van het jaarAllTrails van AllTrails, Inc.

iPad-app van het jaarPrêt-à-Makeup van Prêt-à-Template.

Mac-app van het jaarPhotomator van UAB Pixelmator Team.

Apple TV-app van het jaarMUBI van MUBI, Inc.

Apple Watch-app van het jaarSmartGym van Mateus Abras.

Games

iPhone-game van het jaarHonkai: Star Rail van COGNOSPHERE PTE. LTD.

iPad-game van het jaarLost in Play van Snapbreak Games.

Mac-game van het jaarLies of P van NEOWIZ.

Apple Arcade-game van het jaar: Hello Kitty Island Adventure van Sunblink.

Cultural Impact-winnaars

De redacteuren van de App Store hebben niet alleen de beste apps en games voor iPhone, iPad, Mac, Apple Watch en Apple TV gekozen, maar ook vijf winnaars in de categorie Cultural Impact, die door middel van apps en games een positieve verandering teweegbrengen. De winnaars van dit jaar bieden een inclusieve en toegankelijke omgeving voor persoonlijke groei en leren, dragen bij aan een duurzame toekomst en bevorderen zelfreflectie en connectie over meerdere generaties.

Pok Pok van Pok Pok
Inclusiviteit staat voorop in Pok Pok, een digitale speelkamer waarin kleine kinderen spelenderwijs de wereld kunnen onderzoeken, ongeacht hun achtergrond of mogelijkheden.

Proloquo van AssistiveWare
Proloquo van AssistiveWare, een appontwikkelaar uit Nederland die al ruim tien jaar pioniert op het gebied van toegankelijkheid, maakt nieuwe manieren van communicatie mogelijk met tools voor augmentatieve en alternatieve communicatie (AAC).

Too Good To Go van Too Good To Go
Too Good to Go
 strijdt tegen voedselverspilling door gebruikers in contact te brengen met restaurants en winkels die onverkocht eten tegen gereduceerde prijzen aanbieden.

Unpacking van Humble Bundle
Unpacking
 is een mix van meditatieve puzzels die een positief en spiritueel tintje geeft aan bekende ervaringen van verandering en connectie.

Finding Hannah van Fein Games GmbH
Finding Hannah
 is een kleurrijke coming-of-age game waarin je voorwerpen opspoort in inclusieve en ontroerende verhalen die de kracht van healing en zelfontdekking laten zien.

Trend van het jaar

Apps reflecteren de cultuur en in 2023 waren gebruikers vooral gefascineerd door generatieve AI, die voortdurend beter wordt. Veel apps zijn dit jaar op verschillende manieren gebruik gaan maken van AI. Hoewel veel features nog in de kinderschoenen staan, konden gebruikers met deze technologie experimenteren en de voor- en nadelen ervan ontdekken. De redacteuren van de App Store hebben niet alleen de winnaars van de App Store Awards aangewezen, maar ook een collectie van generatieve AI-apps samengesteld waarin deze trend van het jaar tot uiting komt. Lees meer van redacteuren van de App Store.

De App Store werd in 2008 gelanceerd en is ’s werelds veiligste en levendigste appmarktplaats. De App Store bevat momenteel 1,8 miljoen apps en wordt wekelijks bezocht door gemiddeld 650 miljoen mensen uit 175 landen en regio’s. Daarmee was alleen al in 2022 1,1 biljoen dollar aan omzet van ontwikkelaars gemoeid. De App Store biedt makers, dromers en leerlingen alle tools en informatie die ze nodig hebben om mee te bouwen aan een mooiere toekomst en een betere wereld.

Over Apple Met de introductie van de Macintosh in 1984 ontketende Apple een ware revolutie op het gebied van persoonlijke technologie. Tegenwoordig loopt Apple wereldwijd voorop met zijn innovatieve iPhone, iPad, Mac, Apple Watch en Apple TV. De vijf softwareplatforms van Apple (iOS, iPadOS, macOS, watchOS en tvOS) zorgen voor een naadloze ervaring op alle Apple devices en geven toegang tot baanbrekende diensten als de App Store, Apple Music, Apple Pay en iCloud. De ruim 100.000 medewerkers van Apple doen er alles aan om de beste producten ter wereld te maken en de wereld beter achter te laten dan hij was.