Geplaatst door ReadID

Apple stelt NFC open – nu paspoortverificatie op iOS met ReadID mogelijk

Apple bracht gisteren de nieuwe betaversie voor iOS 13 uit, met geweldige nieuwe functionaliteit voor NFC. Het is nu mogelijk om de RFID-chips in ePaspoorten en identiteitskaarten te lezen met behulp van een iPhone. InnoValor’s softwareproduct ReadID is de eerste en leidende op NFC gebaseerde mobiele technologie voor verificatie van identiteitsdocumenten. Vergeleken met bestaande technologieën is verificatie op basis van identiteitsdocumenten op NFC veiliger en het biedt meer gebruikersgemak. Tot nu toe was het alleen mogelijk om de ingebouwde NFC-functionaliteit van een Android-telefoon te gebruiken en niet die van de iPhone, omdat de iOS-API’s dit niet toestonden. ReadID komt nu beschikbaar op elke moderne smartphone.

ReadID wordt gebruikt door grote Europese banken zoals Rabobank, ING, de Volksbank en DNB (Noorwegen), en ook door politieorganisaties. Verder maakt ReadID deel uit van de EU Exit: ID Document Check app die door het Britse ministerie van Binnenlandse Zaken wordt gebruikt als onderdeel van het EU Settlement Scheme. De Britse minister van Binnenlandse Zaken werd op 30 maart geciteerd in The Guardian: “Ik ben blij dat ik kan bevestigen dat Apple de nodige wijzigingen zal aanbrengen en dat de app tegen het einde van het jaar op hun mobiele apparaten en tablets zal werken”. Met de release van iOS 13 is dit inderdaad werkelijkheid geworden.

ReadID is al een aantal jaren beschikbaar op Android. “We zijn erg blij dat we ReadID nu ook kunnen aanbieden aan iPhone-gebruikers”, aldus Maarten Wegdam, CEO van InnoValor. “Aangezien vrijwel elke burger of consument met een smartphone nu ReadID kan gebruiken, zijn we ervan overtuigd dat dit grote impact zal hebben op online gebruik, zoals bij mobile onboarding voor banken. Dit zal de digitalisering versnellen en identiteitsfraude verminderen.” ReadID vervangt oudere verificatietechnologieën voor identiteitsdocumenten, zoals OCR-gebaseerde technologieën, en maakt migratie van face-to-face identiteitsverificatie mogelijk naar veilige, slimme en eenvoudige online identiteitsverificatie.

iOS 13 is nu alleen als beta beschikbaar voor ontwikkelaars en zal naar verwachting beschikbaar zijn voor een breed publiek in september 2019.

Over InnoValor

InnoValor is een Nederlands bedrijf opgericht in december 2013. InnoValor levert onderzoek-gebaseerd advies en software op het gebied van digitale innovatie, voor overheden, financiële sector en dienstaanbieders. ReadID is InnoValor’s voornaamste softwareproduct. ReadID is de eerste en leidende mobiele technologie voor verificatie van identiteitsdocumenten met NFC. Het draagt bij aan het verhogen van vertrouwen in digitale identiteit en het verminderen van identiteitsfraude.