Geplaatst door Apple

Apple viert EU Code Week met gratis programmeersessies

Londen — Apple kondigt vandaag aan dat er ter ere van de EU Code Week honderden programmeersessies worden gehouden in Apple Stores in heel Europa. Met dit initiatief, dat van 7 tot 22 oktober wordt gehouden en dat door de Europese Commissie wordt ondersteund, wordt de aandacht gevestigd op het belang van programmeren. En mensen van alle leeftijden kunnen leren hoe ze door middel van programmacode hun ideeën tot leven kunnen brengen.

Programmeersessies zijn al een belangrijk onderdeel van de leerprogramma’s die in de Apple Stores worden aangeboden. Apple is van plan komend jaar in meer dan 100 Apple Stores in tien landen in heel Europa meer dan 6000 programmeersessies aan te bieden in het kader van Today at Apple. Programmeurs in spe van alle leeftijden kunnen daar leren programmeren in Swift, een van de populairste programmeertalen ter wereld. Met sessies als ‘Aan de slag met programmeren’, ‘Kids-uur Sphero-doolhofuitdaging’ en ‘Robots programmeren met Swift Playgrounds’ is er voor elk niveau wel wat te doen.

“Wij denken dat programmeren de taal van de toekomst is en dat iedereen de kans moet krijgen om het te leren”, zegt Tim Cook, CEO van Apple. “We hebben een aantal innovatieve en gratis tools ontwikkeld die programmeren leuk maken en dit voor iedereen binnen bereik brengen.We weten dat technologie een enorme impact kan hebben op het leven van mensen en bovendien veel kansen biedt voor de gemeenschap in het algemeen.”

De technologiesector is in Europa een van de snelst groeiende sectoren en er is veel vraag naar ICT-professionals. Er zijn nu in Europa 1,36 miljoen banen die kunnen worden toegeschreven aan de economie rondom de iOS-apps van Apple. Apple heeft sinds de komst van de App Store bijna $ 18 miljard (€ 15 miljard) uitbetaald aan ontwikkelaars in heel Europa.

Apple introduceerde in 2016 de app Swift Playgrounds en het bijbehorende complete lesprogramma ‘Iedereen kan programmeren’, die allebei gratis verkrijgbaar zijn. Het doel hierbij was om programmeren makkelijk en leuk voor iedereen te maken.

Swift Playgrounds is een revolutionaire app voor iPad waarmee beginnende programmeurs op een leuke manier kennismaken met echte Swift-code. De app is sinds de introductie afgelopen september 1,4 miljoen keer gedownload en is beschikbaar in vijftien talen, waaronder Nederlands, Engels, Duits, Frans, Spaans, Italiaans, Zweeds en Turks.

Het lesprogramma ‘Iedereen kan programmeren’ van Apple is geschikt voor leerkrachten, maar ook voor mensen van alle leeftijden die zelf willen leren programmeren. Het lesprogramma is beschikbaar voor basis- en voortgezet onderwijs en daarna. Het bevat docentenhandleidingen en lesplannen voor gebruik in het klaslokaal. Docenten, leerlingen en studenten hebben wereldwijd meer dan 1 miljoen materialen van ‘Iedereen kan programmeren’ bij de iBooks Store gedownload.

Lokale programmeersessies zijn te vinden op http://events.codeweek.nl/ en apple.com/nl/today.

Afbeeldingen van het lesprogramma ‘Iedereen kan programmeren’ van Apple
Download all

Met de introductie van de Macintosh in 1984 ontketende Apple een ware revolutie op het gebied van persoonlijke technologie. Tegenwoordig loopt Apple wereldwijd voorop met zijn innovatieve iPhone, iPad, Mac, Apple Watch en Apple TV. De vier softwareplatforms van Apple (iOS, macOS, watchOS en tvOS) zorgen voor een naadloze ervaring op alle Apple devices en geven toegang tot baanbrekende diensten als de App Store, Apple Music, Apple Pay en iCloud. De ruim 100.000 medewerkers van Apple doen er alles aan om de beste producten ter wereld te maken en de wereld beter achter te laten dan hij was.