Geplaatst door Publishizer

Arches Capital investeert €375k groeikapitaal in literaire startup Publishizer

Amsterdam – 25 maart 2019. Arches Capital en Publishizer hebben vandaag een investering van 375.000 euro aangekondigd om de positie van Publishizer als een innovator van de uitgeversbranche te versterken. Met de investering zullen ze hun platform voor het uitgeven van nieuwe werken en het verwerven van uitgaverechten in vreemde talen uitbreiden. Publishizer werd in eerdere investeringen ook ondersteund door 500 Startups (VS) en Rockstart (NL).

Guy Vincent, oprichter en CEO van Publishizer: “Elk jaar worden miljoenen concepten en manuscripten afgewezen door traditionele uitgevers. Ons doel is om auteurs en uitgevers te helpen in het uitgeefproces, zodat geweldige boeken de aandacht krijgen die ze verdienen. Daarmee gaan we de traditionele uitgeverswereld op een ongekende manier innoveren en effectiever maken”

Via het platform van Publishizer kunnen auteurs hun boekideeën onder tienduizenden lezers verspreiden. Enthousiaste lezers kunnen deze boekconcepten nog vóór daadwerkelijke uitgave steunen door het in de voorverkoop te kopen, waardoor al in een vroeg stadium de populariteit van een boek duidelijk wordt. Slimme algoritmen selecteren en valideren boekvoorstellen op basis van de kwaliteit, inhoud en voorverkoopcijfers. Honderden aangesloten uitgevers kunnen dit proces volgen en zo zien welke boeken eraan komen en welke belangstelling ervoor bestaat. Het proces loopt inmiddels zo efficiënt dat een groot deel van de boekvoorstellen aanbiedingen van meerdere uitgevers aantrekt. Ook uitgevers van boekvertalingen of audioboeken kijken mee.

“De voortdurende veranderingen in technologie dwingen de uitgeverswereld zich aan te passen. Met de gegevens uit ons platform kunnen uitgevers het proces van selectie tot uitgave sterk vereenvoudigen, versnellen en verbeteren en daarmee de kans enorm vergroten vroegtijdig een volgende grote auteur te ontdekken en aan zich te binden “, zegt Lee Constantine, medeoprichter en ‘Head of Growth’ bij Publishizer.

Op moment van deze publicatie hebben auteurs gezamenlijk al meer dan 73.000 boeken via Publishizer in de voorverkoop verkocht, met een totale waarde van meer dan 1,5 miljoen euro. Met het aangesloten netwerk van meer 300 uitgevers heeft Publishizer al enkele honderden boekuitgaven vanuit de hele wereld mogelijk gemaakt, met uitgevers zoals HarperCollins Leadership (VS), BenBella Books (VS), Findhorn Press (VK), Meyer & Meyer Sport (DE) en Management Impact (NL).

“De kracht en ambitie van het team en het product bewijzen dat ook een traditionele markt als die van de uitgeversbranche kan worden geïnnoveerd voor snelle groei. Dit maakt Publishizer zeer geschikt voor onze beleggingsportefeuille “, zegt Roel Bergsma, Managing Partner van Arches Capital. “Publishizer opent nieuwe deuren door de creatieve kracht van aankomende én doorgewinterde auteurs op een innovatieve manier te bundelen met de professionele kracht van kleine en gevestigde grote uitgevers, om zo bestsellers van morgen op wereldschaal te kunnen lanceren.”

Marc van der Heijden, medeoprichter van Versatel en tegenwoordig CEO van Tonson Enterprises (vernoemd naar de 18de-eeuwse uitgever van publicaties, Jacob Tonson), zal vanuit Arches Capital als bestuurder aansluiten bij Publishizer. “Het platform van Publishizer is goed gepositioneerd om de uitgeverijsector de snelheid, schaalvergroting en focus te geven die nodig is om de content-hongerige media van de 21ste eeuw te bedienen.” Met zijn begeleiding zoekt Publishizer de nieuwe paden en grenzen van publiceren op.

Over Arches Capital
Arches Capital, een snelgroeiende groep van angel investeerders, investeert in jonge bedrijven met een groot groeipotentieel. Met haar investeringen overbrugt Arches Capital de kloof tussen formele investeerders (VC’s) en informele investeerders (angels), door het beste van de twee werelden te bundelen:

” Wij zoeken, selecteren en investeren als een VC;
We zijn betrokken, zorgen en inspireren als een Angel.”

Met de kennis en ervaring van de angels en actieve ondersteuning van de startup, worden de bedrijven geholpen bij het behalen van bovengemiddelde groei. Arches Capital onderscheidt zich van andere angel netwerken door haar actieve ondersteuning van de angels in het opbouwen van een brede en professionele investeringsportefeuille, waarbij Arches Capital ook zelf in elke investering mee-investeert, en de unieke verdeling van behaalde resultaten.

Ga voor meer informatie naar https://arches.capital/

Over Publishizer
Publishizer is een online literair agent dat middels haar platform geweldige boekideeën tot leven brengt. Het bedrijf stelt auteurs – via een actief lezersnetwerk en een marktplaats van uitgevers – in staat hun boek succesvol uit te geven. Tot op heden werden al meer dan 700 boeken via Publishizer gepubliceerd. Het hoofdkantoor van het bedrijf bevindt zich in Amsterdam, Nederland, met een vestiging in New York. De bij Publishizer werkende literaire professionals zijn over alle werelddelen verspreid.